O boală parazitară a păsărilor, posibilă cauză a dispaţiei dinozaurilor T-Rex

Dispariţia temuţilor dinozauri T-Rex este posibil să fi fost cauzată de o infecţie provocată de un parazit care afectează populaţiile de păsări din prezent, potrivit unui studiu efectuat de paleontologii americani şi australieni.

Imaginea articolului O boală parazitară a păsărilor, posibilă cauză a dispaţiei dinozaurilor T-Rex

Cel mai mare T-Rex descoperit până în prezent, botezat Sue (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Autorii studiului, publicat în revista PLoS (Public Library of Science), au ajuns la această concluzie analizând rămăşiţele celui mai mare şi, totodată, celui mai bine conservat dintre exemplarele fosilizate de T-Rex descoperit până în prezent, botezat Sue, care se află la Field Museum din Chicago.

Acest exemplar prezintă câteva găuri la nivelul maxilarului, despre care cercetătorii au crezut iniţial că au apărut în urma unei lupte cu un alt dinozaur.

Ulterior, paleontologii au tras concluzia că este vorba de sechelele unei infecţii severe, cauzată de Trichomonas Gallinae, un protozor care provoacă leziuni grave în partea inferioară a ciocului păsărilor de pradă actuale, precum şoimul. Găurile care apar în ciocul păsărilor de pradă din cauza acestui parazit corespund, din punct de vedere anatomic, cu cele observate în maxilarul exemplarului T-Rex expus în muzeul din Chicago.

"Forma acestor găuri şi modul în care ele au penetrat masa osoasă este foarte asemănătoare cu cele ale păsărilor din prezent afectate de această infecţie", a explicat Ewan Wolff, paleontolog la Universitatea Wisconsin-Madison, unul dintre principalii autori ai studiului.

Infecţia care a afectat gâtul şi interiorul ciocului lui Sue a fost atât de gravă, încât acest T-Rex de şapte tone, măsurând peste 12 metri lungime, a murit de foame.

Cel mai mare T-Rex descoperit până în prezent, botezat Sue

"Odată ce aceşti paraziţi se instalează în interiorul ciocului, ei declanşează o infecţie gravă, ce provoacă leziuni în jurul maxilarului şi în interiorul gâtului, sfârşind prin a descompune masa osoasă. Animalului îi este din ce în ce mai greu să înghită hrana şi poate să moară de foame", a explicat Steve Salisbury, un paleontolog de la Universitatea Queensland din Australia, coautor al studiului.

Dinozaurii T-Rex sunt, până în prezent, singurii care par să fi suferit de această infecţie parazitară, după cum arată fosilele descoperite până în prezent, iar paleontologii trebuie să explice cauzele acestei situaţii unice şi felul în care aceşti paraziţi au infectat populaţia de T-Rex.

Dinozaurii T-Rex au trăit în urmă cu 90-65 de milioane de ani înaintea erei noastre şi au dispărut împreună cu toţi ceilalţi dinozauri şi cu un număr mare de alte specii de animale, potrivit ipotezei care se bucură de cea mai mare popularitate în rândul oamenilor de ştiinţă, conform căreia, prăbuşirea unui meteorit de mari dimensiuni a bulversat clima de pe Terra.