Oamenii şi şoarecii, atraşi de aceleaşi mirosuri

Cercetătorii francezi susţin că oamenii şi şoarecii sunt atraşi de aceleaşi mirosuri, confirmând faptul că preferinţele olfactive nu sunt determinate doar de experienţă şi de cultură, ci şi de structura moleculei substanţei odorante.

335 afișări
Imaginea articolului Oamenii şi şoarecii, atraşi de aceleaşi mirosuri

Oamenii şi şoarecii, atraşi de aceleaşi mirosuri

În cazul oamenilor, mirosurile influenţează multe dintre comportamentele lor cotidiene, printre care şi cel alimentar. Conotaţia pozitivă sau negativă a mirosului este puternic influenţată de experienţă şi de cultură, au explicat cercetătorii, al căror studiu a fost publicat, vineri, în revista PloS ONE.

De exemplu, mirosul brânzei Camembert, foarte îmbietor pentru mulţi dintre francezi, este considerat de multe ori extrem de respingător de persoane aparţinând altor culturi.

Cercetătorii francezi au evaluat preferinţele olfactive ale oamenilor şi ale şoarecilor în funcţie de răspunsul lor faţă de o serie de mirosuri care nu evocau neapărat un aliment. În cazul şoarecilor, indicele preferinţei era reprezentat de timpul acordat explorării unui miros. De cealaltă parte, persoanele participante la studiu au acordat note diverselor mirosuri, în funcţie de preferinţele lor.

Rezultatele studiului au indicat faptul că oamenii şi şoarecii sunt atraşi sau dezgustaţi de aproape aceleaşi mirosuri.

Geraniolul, un component principal al uleiului de trandafiri, a fost una dintre esenţele preferate de ambele grupuri de studiu, în timp ce gaiacolul (mirosul fumului şi al obiectelor arse) figurează printre cele mai puţin apreciate arome.

Cercetătorii au confirmat că structura moleculei substanţei odorante predetermină, parţial, preferinţele olfactive ale oamenilor.

Comportamentul şoarecilor ar putea astfel să prezică preferinţele olfactive ale oamenilor, permiţând apariţia unor aplicaţii utile în industria alimentară, au precizat experţii francezi. Pe viitor, oamenii de ştiinţă speră să înţeleagă mai bine mecanismele neuronale care codează preferinţele olfactive.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici