Secretele mecanismului molecular care controlează consumul energetic la nivelul muşchilor şi care permite reglarea greutăţii corporale au fost descoperite de cercetătorii americani, al căror studiu a fost publicat în revista medicală Cell Metabolism.

Imaginea articolului Obezitatea, declanşată de un mecanism molecular care controlează consumul energetic

Obezitatea, declanşată de un mecanism molecular care controlează consumul energetic (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Autorii studiului, realizat de cercetătorii de la Mayo Clinic din oraşul Rochester (Minnesota), consideră că descoperirea lor ar putea conduce la o nouă abordare clinică pentru tratarea obezităţii, o maladie care afectează o treime din populaţia adultă a Statelor Unite ale Americii.

Acest mecanism obligă organismul să înmagazineze calorii şi declanşează creşterea în greutate.

Testele anterioare efectuate pe animale au relevat faptul că indivizii lipsiţi de acest mecanism de stocare ard mai multe calorii şi sunt mai puţin expuşi în faţa riscului de a se îngrăşa. Neutralizarea acestui mecanism obligă organismul să folosească mai multă energie şi limitează luarea în greutate.

Acest mecanism este controlat prin canalele potasice care sunt sensibile la acţiunea moleculei ATP (adezino-trifosfat).

Aceste canale potasice (KATP) sunt implicate în numeroase funcţii biologice, precum transmiterea impulsurilor nervoase, iar molecula ATP furnizează tuturor organismelor vii energia necesară pentru desfăşurarea reacţiilor chimice la nivel celular.

Canalele potasice monitorizează în mod constant rezervele de ATP din organism şi reglează ritmul cardiac şi activitatea muşchilor care susţin scheletul.

În cazul oamenilor, excesul de energie provenind din alimentele consumate este înmagazinat sub formă de grăsime sau de glucoză, care pot fi ulterior transformate în energie de către moleculele ATP, în funcţie de nevoile organismului.

Neutralizarea KATP forţează organismul să folosească mai multă energie şi stocheze mai puţină, permiţându-i să ia mai puţin în greutate, chiar în condiţiile unui regim alimentar bogat în calorii.