Peste 30 de noi exoplanete, descoperite de o echipă de cercetători

Treizeci şi două de noi planete au fost descoperite în afara sistemului nostru solar de o echipă de cercetători europeni, ceea ce ridică la 400 numărul exoplanetelor cunoscute în prezent, a anunţat, luni, Organizaţia europeană pentru cercetări astronomice din emisfera australă (ESO), citată de AFP.

Imaginea articolului Peste 30 de noi exoplanete, descoperite de o echipă de cercetători

Peste 30 de noi exoplanete, descoperite de o echipă de cercetători (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Multe dintre noile exoplanete descoperite au masa de câteva ori mai mare decât cea a Terrei şi prezintă o probabilitate mai ridicată de a putea găzdui forme de viaţă, faţă de marile exoplanete gazoase, de mărime comparabilă cu cea a lui Jupiter, care sunt, de altfel, şi mai uşor detectabile.

Descoperirea a fost făcută cu ajutorul spectografului HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher), instalat pe un telescop european de 3,6 metri care se găseşte la Silla, în Chile, în deşertul Atacama, a precizat ESO într-un comunicat.

Stephane Udry (Universitatea din Geneva), care face parte din echipa de astronauţi ce a creat HARPS, sub coordonarea lui Michel Mayor, a anunţat rezultatele în timpul conferinţelor internaţionale de astronomie care se desfăşoară la Porto (Portugalia) şi Madrid (Spania).

În cursul ultimilor cinci ani, HARPS a detectat peste 75 de planete extrasolare - aparţinând unui număr de 30 de sisteme planetare diferite - din cele 400 de exoplanete cunoscute în prezent, a precizat ESO. Spectograful măsoară influenţa pe care o exercită o planetă asupra vitezei de deplasare a stelei sale.

O planetă, chiar şi de mici dimensiuni, provoacă o mişcare uşoară a stelei sale. Văzută de pe Terra, lungimea de undă a luminii emise de stea creşte (steaua se înroşeşte) în timp ce se îndepărtează de Pământ şi se diminuează (lumina se albăstreşte) atunci când aceasta se apropie.

"HARPS este un instrument unic, de o precizie foarte mare, care este ideal pentru a descoperi alte lumi", a spus Stephane Udry. "Am încheiat programul nostru iniţial de cinci ani şi am obţinut rezultate mult mai bune decât ne aşteptam", a adăugat acesta la conferinţa de la Porto.

Graţie "preciziei extreme" a lui HARPS, căutările micilor planete similare Terrei sau planetelor asemănătoare lui Neptun au progresat, a subliniat ESO.

HARPS a facilitat descoperirea a 24 dintre cele 28 de exoplanete a căror masă este de 20 de ori mai mare decât cea a Terrei.