Pielea umană adăposteşte un ecosistem bacterian bogat şi variat

Pielea umană adăposteşte un ecosistem bacterian bogat şi diversificat, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii americani, publicat în revista Science.

Imaginea articolului Pielea umană adăposteşte un ecosistem bacterian bogat şi variat

Pielea umană adăposteşte un ecosistem bacterian bogat şi variat (Imagine: Mediafax Foto)

Oamenii de ştiinţă americani speră că aceste rezultate le vor oferi medicilor posibilitatea de a identifica noi metode pentru tratarea maladiilor care afectează epiderma.

Sănătatea pielii, considerată prima linie de apărare a organismului împotriva infecţiilor şi rănilor, depinde de un echilibru foarte delicat între celulele epiteliale şi milioanele de bacterii şi de microbi care trăiesc la suprafaţa acestora.

Pentru a înţelege mai bine acest echilibru, cercetătorii de la National Institutes of Health (NIH) din Statele Unite au explorat "microbiomul" (totalitatea genomurilor bacteriene) epidermei umane, realizând secvenţierea ADN-urilor tuturor microorganismelor care trăiesc la nivelul epidermei, descoperind cu această ocazie o diversitate până atunci nebănuită.

Echipa de cercetători americani, coordonată de Julia Segre, de la National Human Genome Research Institute (NHGRI), speră că acest studiu va conduce la o mai bună cunoaştere a factorilor genetici şi de mediu care cauzează eczeme, psoriasis, acnee, rezistenţă microbiană la antibiotice şi alte afecţiuni ale epidermei.

Cerectătorii americani au analizat eşantioane de epidermă prelevate de la 10 voluntari cu o stare bună de sănătate, din 20 de locuri diferite de pe suprafaţa corpului. Ei au ales acele zone ale pielii predispuse pentru apariţia unor afecţiuni dermatologice, provocate de bacterii.

Cercetătorii au studiat numeroşi parametri, descoperind diferenţe considerabile în privinţa numărului tipurilor de bacterii, în funcţie de localizarea lor pe corp, acesta fiind, de altfel, principalul factor de diversitate.

Cea mai mare diversitate microbiană a fost constatată pe antebraţe, cu o medie de 44 de specii diferite de bacterii şi microbi, iar cea mai mică diversitate microbiană, cu doar 19 specii distincte, este întâlnită în zona din spatele urechilor.

Un alt semn de bogăţie al acestui ecosistem este dat de existenţa a trei tipuri de microsisteme bacteriene pe corpul uman. Unul este "uleios" (între sprâncene, sub nas, în urechi), altul este "umed" (interiorul nărilor, sub braţe), iar altul este "uscat" (antebraţe, fese).