Un grup de comete ar putea sta la originea dispariţiei mamuţilor

Mai multe diamante descoperite în America de Nord sugerează faptul că un grup de comete sau de meteoriţi a lovit Pământul în urmă cu aproape 13.000 de ani, provocând răcirea planetei şi extincţia mamuţilor şi a altor vieţuitoare.

Imaginea articolului Un grup de comete ar putea sta la originea dispariţiei mamuţilor

Un grup de comete ar putea sta la originea dispariţiei mamuţilor (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

O echipă de cercetători de la Universitatea din Oregon a descoperit mai multe diamante de mici dimensiuni care furnizează indiciile despre o coliziune de proporţii ce a avut loc în regiunea dintre Arizona şi Carolina de Sud (SUA), precum şi în Alberta şi Manitoba (Canada).

Aşa numitele nano-diamante sunt produse la temperaturi foarte ridicate, în condiţii de presiune ridicată ce apar în urma unui impact cu un corp cosmic, un eveniment de proporţii similare cu cel petrecut în Tunguska, Siberia, în 1908, care a măturat copacii pe o distanţă de aproximativ 2.150 de kilometri pătraţi.

Diamantele datează de acum 12.900 de ani, moment în care s-a instalat o epocă de gheaţă, ce a durat 1.300 de ani, care a provocat dispariţia mamuţilor din America de Nord, a tigrilor preistorici şi a leneşilor giganţi. Se pare că atunci a avut loc şi dispariţia culturii Clovis a indienilor americani.

Cercetătorii consideră că extincţia acestor forme de viaţă a fost rezultatul unei explozii de mari proporţii deasupra solului, care a provocat incendii de amploare şi condiţii de presiune uriaşă pe Terra. Se pare că această coliziune a depăşit cu mult orice previziune biblică la nivel de catastrofe, fiind echivalentă cu mii de bombe atomice.

"Rezultatele sugerează că un grup de comete sau de meteoriţi (condrit carbonat) a provocat şocuri multiple în atmosferă şi chiar s-a lovit de solul Terrei în urmă cu 12.900 de ani. Nano-diamantele arată că acest impact a avut consecinţe enorme asupra factorilor de mediu, a plantelor, animalelor şi oamenilor care existau în America de Nord", se spune în studiu.