O uriaşă erupţie vulcanică din sud-estul Chinei a provocat extincţia masivă a vieţii marine de pe Terra, în urmă cu 260 de milioane de ani, potrivit paleontologilor britanici, al căror studiu a fost publicat în revista Science.

Imaginea articolului Viaţa marină de pe Terra, distrusă de eurpţia unui vulcan în urmă cu 260 milioane de ani

Viaţa marină de pe Terra, distrusă de eurpţia unui vulcan în urmă cu 260 milioane de ani (Imagine din arhiva Mediafax Foto/AFP)

Această erupţie, necunoscută până în prezent, s-a produs pe muntele Emei din actuala provincie chineză Sichuan şi a eliberat o cantitate de peste 500.000 de kilometri cubi de lavă, acoperind o suprafaţă de 100.000 de kilometri pătraţi, distrugând viaţa marină de pe întreaga planetă.

Cercetătorii britanici de la Universitatea din Leeds au reuşit să determine momentul exact al erupţiei şi să stabilească raportul cu extincţia masivă pe care aceasta a provocat-o.

Erupţia s-a produs în ape de mică adâncime, iar lava apare în prezent ca un strat de roci distincte, între două straturi sedimentare conţinând numeroase fosile marine, pe care cercetătorii pot să le dateze cu uşurinţă.

Stratul sedimentar care se află deasupra celui vulcanic demonstrează extincţia masivă a formelor de viaţă marine, din cauza erupţiei vulcanice, care a provocat o catastrofă naturală de amploare.

În plus, au avut loc scurgeri uriaşe de lavă în apropierea coastelor, în apele de mică adâncime, provocând explozii gigantice la începutul erupţiei şi eliberând mari cantităţi de dioxid de sulf în atmosferă. Acesta este un gaz incolor, cu un miros înţepător şi solubil în apă.

Proiecţia dioxidului de sulf în atmosferă a format nori foarte denşi deasupra întregii planete, cauzând o răcire a Terrei şi dând naştere ploilor acide.

Studiul fosilelor marine a demonstrat faptul că acest dezastru ecologic a avut loc la începutul erupţiei vulcanice.

Studiile anterioare au încercat să stabilească o legătură între dioxidul de carbon (CO2) produs de erupţiile vulcanice şi extincţiile în masă.

În măsura în care efectele acumulării de CO2 în atmosferă sunt progresive, aşa cum experţii au constatat în prezent studiind încălzirea globală, legătura de cauză-efect dintre erupţiile vulcanice şi extincţiile în masă de pe Terra rămân în continuare dificil de stabilit.