ACI Europe a trimis joi o scrisoare comisarului pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, solicitând o regândire a abordării mai restrictive a blocului.
„Aceasta are un impact asupra pasagerilor în ceea ce privește transportul de lichide, încetinește procesele operaționale, crește timpii de așteptare și necesită personal suplimentar pentru controlul de securitate, ceea ce va duce la perturbări în timpul lunilor de vârf ale verii dacă aceste restricții nu sunt ridicate până la sfârșitul lunii”, se arată în scrisoare.
Limita de lichid a cunoscut schimbări radicale de politică de care aeroporturile se plâng că le-au costat o avere, potrivit Politico.
Tehnologia de screening EDS CB C3, cunoscută și sub numele de scanere C3, permite pasagerilor să evite infama limită de 100 ml, introdusă în 2006 din cauza amenințărilor teroriste.
Scanerele au fost instalate în hub-uri majore precum München, Roma, Frankfurt și Milano, precum și în aeroporturi mai mici precum Palma de Mallorca și Vilnius.
Însă Comisia a interzis această practică în septembrie ca „măsură de precauție care nu răspunde unei noi amenințări, ci abordează o problemă tehnică temporară”.
Acest lucru a eliminat principalul stimulent pentru aeroporturi de a investi în scanerele C3, care sunt „în medie de opt ori mai scumpe decât aparatele convenționale de control cu raze X pe care le înlocuiesc, în timp ce costurile de întreținere sunt de patru ori mai mari”, a declarat ACI Europe ca reacție la decizia UE.
Restricții similare au fost introduse în Regatul Unit, dar țara a revenit asupra deciziei în aprilie și permite din nou cantități mai mari pentru lichide.
Acest lucru a determinat industria să solicite UE să urmeze exemplul.
Aeroporturile din UE consideră că „continuă să se confrunte cu un proces lent, opac și birocratic, care nu mai este adecvat pentru a răspunde cerințelor de securitate ale unei lumi instabile din punct de vedere geopolitic, punând aeroporturile din UE într-un dezavantaj clar în ceea ce privește inovarea, costurile, eficiența operațională – și, în cele din urmă, poziția lor competitivă”, se arată în scrisoare.
ACI Europe dorește ca Comisia să permită scanerelor C3 să fie „certificate de UE cel mai devreme – și în orice caz înainte de 1 iulie 2025”.
Procesul de modificare a politicii este în curs de desfășurare și „noile echipamente ar putea fi validate în scurt timp”, a declarat Anna-Kaisa Itkonen, purtătoarea de cuvânt a Comisiei pentru transporturi, într-o declarație trimisă prin e-mail.
„Testarea și validarea echipamentelor de control sunt efectuate în conformitate cu procedurile stabilite de Conferința Europeană a Aviației Civile (CEAC)”, a spus ea, adăugând că Comisia „a îndemnat toate statele membre participante ale CEAC să își accelereze eforturile și să prezinte prompt documentația și rezultatele testelor necesare”.