Ar putea exista planete din materie întunecată?

O echipă de oameni de ştiinţă condusă de fizicianul teoretician Yang Bai de la Universitatea din Wisconsin-Madison studiază din greu pentru a afla dacă există o anumită categorie de obiecte cosmice ipotetice - planete compuse din materie întunecată.

Imaginea articolului Ar putea exista planete din materie întunecată?

NASA

S-a speculat recent că planeta a noua ar fi compusă din materie întunecată.

Răspunsul scurt este da, dar numai dacă sunt îndeplinite anumite condiţii,  susţin cercetătorii într-o lucrare publicată.

Există o mulţime de mistere remarcabile în acest Univers, printre care şi materia întunecată.

Nimeni nu ştie ce este de fapt materia întunecată şi nu este cunoscut cum arată sau din ce este făcută.

Singurul lucru cunoscut despre ea este că gravitaţia din Univers este exagerată faţă de cantitatea de materie barionică.

Există încă mult mai multă gravitaţie decât ar trebui să existe, iar cauza ar fi această sursă misterioasă cunoscută drept materie întunecată şi există câţiva candidaţi teoretici pe care oamenii de ştiinţă îi investighează.

În linii mari, aceşti candidaţi pot fi împărţiţi în două categorii: particule simple şi compozite, inclusiv petele macroscopice de materie întunecată, sau cele Macro, care ar putea avea mase la scară planetă.

Şi, după cum explică Bai şi colegii săi, „O stare macroscopică de materie întunecată cu masa şi/sau raza ei similară cu cele ale unei planete se va comporta ca o exoplanetă întunecată dacă este legată de un sistem stelar, chiar dacă fizica de bază a obiectului seamănă. cu totul altceva”.

Metodele actuale ale astronomilor de detectare a exoplanetelor se bazează în mare măsură, în prezent, pe efectul pe care o exoplanetă îl are asupra luminii stelei gazdă.

Potrivit lui Bai şi colegii săi,  această metodă ar putea fi folositî pentru a detecta potenţiale exoplanete de materie întunecată.

O exoplanetă de materie întunecată ar putea avea proprietăţi diferite decât cele aşteptate de la exoplanetele obişnuite, în moduri care sfidează înţelegerea actuală a formării planetelor.

S-ar putea ca într-un asemenea caz să fie vorba despre o exoplanetă mai densă decât fierul  sau una cu o densitate atât de scăzută încât existenţa ei este imposibil de explicat.

Astronomii măsoară spectrul luminii de la stele în timpul tranzitelor, căutând lungimi de undă mai slabe şi mai strălucitoare.

Asta înseamnă că o parte de lumină a fost absorbită şi/sau reemisă de moleculele din atmosfera exoplanetei; oamenii de ştiinţă pot analiza aceste date pentru a determina care sunt acele molecule. Dacă spectrul de tranzit dezvăluie unele anomalii grave, asta ar putea indica prezenţa unei exoplanete de materie întunecată, potrivit Science Alert.