• Potrivit unei echipe internaţionale de cercetători, minele subterane abandonate ar putea fi reproiectate pentru a stoca cantităţi uriaşe de energie cu ajutorul bateriilor gravitaţionale.
  • Bateriile gravitaţionale din minele abandonate ar putea stoca până la 70 TWh de energie electrică.
Imaginea articolului Minele abandonate pot stoca suficientă energie electrică pentru a alimenta planeta, susţin oamenii de ştiinţă

Un studiu condus de Institutul Internaţional pentru Analiza Sistemelor Aplicate (IIASA) a constatat că minele dezafectate oferă o soluţie rentabilă şi pe termen lung pentru stocarea energiei, pe măsură ce lumea trece la soluţii regenerabile.

Cercetătorii estimează că utilizarea tehnologiei bateriilor gravitaţionale în cadrul minelor are un potenţial global de stocare a energiei de până la 70 TWh, aproximativ echivalentul consumului mondial zilnic de electricitate.

O baterie gravitaţională funcţionează prin preluarea excesului de energie produsă din surse regenerabile, cum ar fi energia eoliană sau solară, şi utilizarea acesteia pentru a ridica o greutate mare.

Atunci când este nevoie de energie în perioadele de producţie scăzută, greutatea este eliberată şi utilizată pentru a alimenta o turbină în timp ce cade.

Potrivit autorilor studiului, reconversia vechilor mine pentru a găzdui baterii gravitaţionale ar avea, de asemenea, un beneficiu economic mai larg pentru comunitatea locală.

„Când o mină se închide, concediază mii de muncitori. Acest lucru devastează comunităţile care se bazează pe mină pentru producţia lor economică. Stocarea subterană a energiei prin gravitaţie (Underground Gravity Energy Storage - UGES) ar crea câteva locuri de muncă vacante, deoarece mina ar furniza servicii de stocare a energiei după ce îşi încetează activitatea", a declarat Julian Hunt, cercetător în cadrul programului IIASA Energy, Climate, and Environment Program.

„Minele dispun deja de infrastructura de bază şi sunt conectate la reţeaua electrică, ceea ce reduce semnificativ costurile şi facilitează implementarea instalaţiilor UGES”.

Sistemul propus ar converti energia potenţială a nisipului pe măsură ce acesta este coborât într-un puţ de mină, prin intermediul spargerii regenerative, potrivit Independent.

Sisteme similare care utilizează energia gravitaţională sunt deja în uz, o firmă australiană de minereu de fier dezvăluind anul trecut ceea ce a pretins a fi primul "tren infinit" din lume. Tehnologia permite trenului electric cu baterii să transporte materiale fără a fi nevoie de reîncărcare.

Tranziţia către sursele de energie regenerabilă s-a accelerat anul trecut, pe fondul crizei energetice mondiale, deşi modalităţile de stocare a surplusului de energie sunt considerate esenţiale pentru susţinerea energiei durabile.

„Pentru a decarboniza economia, trebuie să regândim sistemul energetic pe baza unor soluţii inovatoare care să utilizeze resursele existente", a declarat Behnam Zakeri, coautor al studiului.

Transformarea minelor abandonate în depozite de energie este un exemplu din numeroasele soluţii care există în jurul nostru şi trebuie doar să schimbăm modul în care le implementăm”.

Studiul, intitulat "Underground Gravity Energy Storage: A Solution for Long-Term Energy Storage", a fost publicat în revista ştiinţifică Energies.