- Home
- Cultură-Media
- BUCUREŞTI, (05.01.2021, 11:27)
- Stelian Turlea
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
O carte pe zi: „Încălcând toate graniţele. Memorii”, de Marina Abramović cu James Kaplan
Memoriile unei artiste care a vrut „să experimenteze libertatea absolută.”
282 afișări
O carte pe zi: „Încălcând toate graniţele. Memorii”, de Marina Abramović cu James Kaplan
Artele spectacolului sau arta performativă (în engleză Performing arts) denumesc generic acele arte ale căror opere sunt caracterizate de o reprezentare efemeră, limitată în timp. Ele presupun prezenţa unor interpreţi sau actori (în sensul general al termenului) şi a unui public spectator şi se deosebesc de artele plastice (sau artele vizuale) prin faptul că se bazează pe o acţiune de interpretare în timp (arta se produce în momentul prezentării ei) şi nu pe expunerea unor opere de artă realizate în prealabil. Chiar dacă spectacolul, ca proces efemer, poate fi înregistrat (video, audio etc.), producerea lui iniţială rămâne una de tip procesual şi nu obiectual. Aceste arte presupun deci mai degrabă o „punere în scenă” şi mai puţin o „creaţie de obiecte de artă”.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Vor să apere România, dar nu prea au cu ce. MApN anunță rezultate dezastruoase la proba sportivă în rândul candidaților la postul de „soldați profesioniști”
-
Undă verde pentru Centura Verde Bucureşti-Ilfov. Vot cu unanimitate din partea comisiilor reunite pentru mediu şi pentru păduri din Senat
-
Serghei Şoigu anunţă un număr impresionant de morţi în tabăra duşmanilor ucraineni
-
Grindeanu: Pas important pentru construcţia unei noi autostrăzi: Alternativa Techirghiol
„Bunica” artei performative este socotită de mai toată lumea Marina Abramović, după o carieră de o jumătate de secol.
Marina Abramović s-a născut în 1946 la Belgrad. Şi-a început cariera de artistă performativă în anii 1970, pe vremea când studia la Academia de Arte Frumoase din Belgrad, multe dintre lucrările ei timpurii fiind o formă de rebeliune faţă de educaţia ei strictă. În performance-urile ei, Abramović îşi foloseşte corpul ca pe un instrument de testare a propriilor limite fizice şi mentale, provocând spectatorii să iasă din atitudinea de contemplare pasivă. Lucrările ei sunt caracterizate de rezistenţă şi durere, repetiţie şi durată, precum şi de accentul pus pe interacţiunea cu auditoriul.
De pildă, într-un spectacol din 1973, desfăşurat la Edinburgh, a acoperit podeaua unei săli de sport cu o planşă mare din hârtie albă groasă, a folosit zece cuţite de diferite dimensiuni şi două reportofoane, a îngenuncheat în faţa unei mari mulţimi pe planşă, a pornit unul dintre reportofoane şi lovea cât putea de rapid cu cuţitul între degetele mîinii stângi, cu viteză, în ritmul unei muzici. Fireşte, se mai rănea, gemea de durere, reportofonul înregistra, trecea la următorul cuţit, până le-a folosit pe toate, umplând şi hârtia de sânge. ”În momentul în care m-am tăiat cu al zecelea cuţit, am schimbat funcţia primului reportofon de la înregistrare la redare, am pornit al doilea reportofon şi am reluat tot procesul de la primul cuţit. Doar că, de data asta, pe măsură ce primul reportofon reda sunetul loviturilor ritmice de cuţit şi gemetele mele de durere, eu încercam să mă tai în sincronicitate cu accidentele anterioare. Şi se pare că am fost destul de eficientă – am ratat doar de două ori”
„Experimentasem libertatea absolută.”
Dar ceea ce am descris mai sus a fost doar începutul. De multe ori artista şi-a pus viaţa în pericol. Într-un alt spectacol a fost găsită aproape asfixiată sub o predea în flăcări. Importante amănunte veţi găsi în memorii.
Scriu editorii: „În 2010, peste 750 000 de oameni au venit să vadă retrospectiva de la MOMA a Marinei Abramović, sperând să aibă şansa de a sta în faţa ei şi de a comunica nonverbal cu ea în cadrul unui performance fără precedent, care a durat peste 700 de ore. Aceasta celebrare a cincizeci de ani de artă performativă revoluţionară a demonstrat încă o dată că Marina Abramović este o adevărată forţă a naturii.
Născută în regimul lui Tito din părinţi care au luptat în cel de-al Doilea Război Mondial, a fost crescută în spiritul unei etici a muncii foarte stricte. Chiar şi la începuturile carierei sale internaţionale, Marina trăia sub controlul abuziv al mamei, respectând cu stricteţe obligaţia de a se întoarce acasă înainte de ora zece seara. Dar nimic nu ii putea tempera curiozitatea insatiabila, dorinţa de a se conecta cu oamenii sau simţul umorului specific balcanic — toate acestea i-au definit dintotdeauna arta şi viaţa. Nucleul acestei cărţi îl constituie o poveste de dragoste pasională — colaborarea de doisprezece ani cu artistul performativ Ulay. Mare parte din această perioadă au petrecut-o aproape fără niciun ban, călătorind cu o dubă prin Europa, iar in cele din urmă relaţia s-a încheiat în mod dramatic, pe Marele Zid Chinezesc.”
„Marina Abramović se confesează, se plânge, oferă sfaturi şi reflectează cu inteligenţă şi umor asupra vieţii ei dificile, dar, în fond, minunate şi asupra artei sale eliberatoare.” – Willem Dafoe
„Abramović este cea mai faimoasă artistă performativă şi conceptuală din lume. Şi probabil singura care are simţul umorului.” – Bryan Appleyard, Sunday Times
Marina Abramović cu James Kaplan – Încălcând toate graniţele. Memorii. Traducere din engleză de Florin Tudose. Editura Pandora M, colecţia Start. 410 pag.
Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!
Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!
Citește pe alephnews.ro: Îți citește Poliția mesajele? Europol vrea să elimine criptarea din WhatsApp și Signal. Care sunt argumentele invocate
Citește pe www.zf.ro: Unul dintre cei mai mari economişti maghiari: „Uitaţi de Austria. Trebuie să ajungem din urmă România! Avantajul semnificativ al Ungariei faţă de România la dezvoltare calitativă nu mai există“
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
Cum depășești emoțiile atunci când ai un interviu de angajare? Onestitatea, principala miză a ambelor părți
Elon Musk dă pe toată lumea afară: După ce a concediat 14.000 de angajaţi, celebrul miliardar a decis să renunţe la o divizie întreagă abia formată
De ce să te duci să lucrezi la H&M la Londra, pe 1.800 de lire sterline, când aceiaşi bani îi obţii la Bucureşti, într-o trattorie, şi ai costurile vieţii mult mai reduse, începând cu chiria?
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
De la Floreasca, l-au internat la Obregia. Mititelu Jr., mutat la 'Spitalul 9'! Ce au constatat medicii + câte zile îl vor ține la psihiatrie
CANCAN.RO
Diagnosticul de cancer al prințesei Kate Middleton: Meghan și Harry pun sare pe rana regală?
GANDUL.RO
Armata OBLIGATORIE în România? ANUNȚUL lui Iohannis! AVERTISMENT cutremurător privind RĂZBOIUL în Europa
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe