Pro TV, Acasă, Pro Cinema, Sport.ro şi MTV au atras 53% din totalul publicităţii TV în 2009

Televiziunile grupului Media Pro - Pro TV, Acasă, Pro Cinema, Sport.ro şi MTV - au atras, în 2009, circa 53% din veniturile totale nete din publicitatea TV, potrivit estimărilor incluse în studiul Media Fact Book 2010, prezentat, miercuri, de Initiative România.

140 afișări
Imaginea articolului Pro TV, Acasă, Pro Cinema, Sport.ro şi MTV au atras 53% din totalul publicităţii TV în 2009

Pro TV, Acasă, Pro Cinema, Sport.ro şi MTV au atras 53% din totalul publicităţii TV în 2009

Potrivit Media Fact Book, în România, televiziunile au atras anul trecut 65% din veniturile totale nete din publicitate, adică 222 de milioane de euro, în scădere faţă de 2008, când veniturile nete din publicitatea TV erau de 337 de milioane de euro.

Totodată, studiul estimează o scădere a veniturilor totale nete din publicitatea TV în 2010, până la 209 milioane de euro. Anul 2010 se caracterizează până în prezent printr-un nou val de scădere a veniturilor din publicitatea TV, cu aproximativ 18%.

2009 a fost primul an de criză în ultimul deceniu. Totuşi, veniturile din publicitatea TV au scăzut mai puţin decât piaţa totală (-33% faţă de -36% în ceea ce priveşte volumul net).

Din cauza crizei, televiziunea a devenit sursa de divertisment preferată a românilor, mulţi alegând să-şi petreacă timpul liber în faţa televizorului, în loc să iasă în oraş şi să cheltuie bani. În acelaşi timp, criza a determinat agenţiile de publicitate majore să taie bugetele de publicitate, în timp ce unii jucători TV mai mici au început să difuzeze publicitate TV.

CME Group, Grupul Intact, Realitatea-Caţavencu, postul public (TVR 1) şi Dogan Media au rămas principalii jucători de pe piaţa audiovizualului românesc din punct de vedere al cotei de audienţă. În 2009, CME şi Intact Group au adunat 50% din totalul cotei de audienţă.

În topul veniturilor totale nete din publicitate, posturile TV din grupul Media Pro sunt urmate de televiziunile din trustul de media Intact, din care fac parte, printre altele, Antena 1, Antena 2, Antena 3, Euforia, care au atras aproximativ 24% din bugetele de publicitate TV, posturile SBS (Prima TV şi Kiss TV) - 6% şi televiziunile din portofoliul Societăţii Române de Televiziune (TVR1, TVR 2, TVR Cultural) - 5,5%.

Timpul mediu de vizionare TV a crescut în 2009, faţă de 2008, cu 5% (de la 5,9 ore/zi la 6,2 ore/zi), ajungând la 6,9 ore/zi în prima parte a lui 2010.

În 2009, posturile de televiziune au avut ratinguri similare cu anul 2008. Audienţa totală a scăzut pe perioada verii şi a crescut din nou din octombrie 2009.

În ceea ce priveşte clasamentul celor mai urmărite posturi TV, anul trecut au intervenit schimbări. Pro TV a rămas lider de piaţă, înregistrând anul trecut performaţe mai bune ca în 2008, şi a ajuns la un rating de 2,9% şi 14,8% cotă de piaţă all urban, urmat de Antena 1 (rating 2,2%, cotă de piaţă de 11,4%). În topul trei al televiziunilor a intrat şi Realitatea TV - 1,2% rating şi 6,2% cota de piaţă.

Cu 1% rating şi 5,3% cotă de piaţă, Acasă TV a depăşit în audienţă TVR 1 (0,9% rating şi 4,5% cotă de piaţă) şi Prima TV (0,8% rating şi 4,4% cotă de piaţă). În 2009, primele 10 posturi de televiziune au cumulat mai mult de 65% din cota de audienţă totală pe categoria adulţi din mediul urban.

Alte staţii care au cunoscut o creştere a audienţei au fost: Antena 3 (0,8% rating şi 4,4% cotă de piaţă), Kanal D (0,8% rating şi 4,3% cotă de piaţă) şi Naţional TV (0,5% rating şi 2,9% cotă de piaţă). Pe de altă parte, OTV a pierdut din audienţă anul trecut, ajungând la 0,5% rating şi 2,8% cotă de piaţă.

Posturile TV de nişă au continuat să crească în audienţă. Astfel, comparativ cu 2008, audienţa Animal Planet a crescut anul trecut cu 158%, gspTV (+131%), Movies 24 (+46%), Sport Klub (+34%), Zone Reality (+33%), National Geographic (+9%), National Geographic Wild (+15%) şi Antena 2 (+24%).

Potrivit studiului, într-o piaţă a audiovizualului care continuă să scadă, pentru canalele de televiziune, singurul lucru care asigură supravieţuirea este creşterea cotei de piaţă. Totodată, în studiu se spune că este imposibil de prezis care va fi viitorul pieţei de publicitate TV pentru a doua jumătate a anului 2010 şi pentru 2011. Totuşi, se precizează că anumite măsuri, printre care şi măsurile de austeritate luate de Guvern, pot afecta negativ veniturile televiziunilor.

Studiul Media Fact Book 2010, lansat miercuri într-o conferinţă de presă organizată de agenţia Initiative România, estimează că valoarea pieţei de media din România va ajunge la circa 308 milioane de euro până la sfârşitul anului.

Media Fact Book este un ghid care semnalează în fiecare an evoluţia şi tendinţele pieţei media. Initiative România, afiliată reţelei internaţionale Initiative Worldwide, activează de peste 10 ani şi se clasează printre primele agenţii de profil.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici