Peugeot şi Renault rămân în urma rivalilor pentru că cedează presiunilor guvernului

PSA Peugeot Citroen şi Renault ar putea pierde în continuare teren în raport cu rivalii europeni în privinţa profitului, pentru că cedează la presiunile guvernului francez pentru protejarea locurilor de muncă înainte de alegerile prezidenţiale de anul viitor, se arată într-o analiză Bloomberg.

414 afișări
Imaginea articolului Peugeot şi Renault rămân în urma rivalilor pentru că cedează presiunilor guvernului

Peugeot şi Renault rămân în urma rivalilor pentru că cedează presiunilor guvernului (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Directorul general al Peugeot, Philippe Varin, s-a distanţat de informaţiile apărute în presă pe surse privind intenţia companiei de a închide o fabrică din Franţa, după ce guvernul a calificat această ipoteză drept "inacceptabilă".

Şeful Renault, Carlos Ghosn, a fost nevoit în mai să promită că va face construcţia de automobile scumpe o prioritate pentru fabricile din Franţa, pentru a obţine acordul guvernului în privinţa numirii unui nou director operaţional executiv.

Între timp, cele două companii continuă să piardă cotă de piaţă în Europa şi să se plaseze sub gigantul Volkswagen în privinţa profitabilităţii.

Guvernul, cel mai mare acţionar al Renault şi un important investitor al Peugeot, îşi exercită influenţa în cadrul celor două companii şi prin reduceri de taxe, grant-uri pentru cercetare şi stimulente pentru angajări.

"Problema este că guvernul are o vedere mai pe termen scurt decât multe fonduri de hedging. Evaluarea scăzută acordată de piaţă industriei auto franceze este legată clar de impactul implicării guvernului", comentează analistul Credit Suisse Arndt Ellinghorst.

Acţiunile Renault au scăzut cu 11% de la începutul acestui an, iar valoarea de piaţă a companiei a coborât la 11,4 miliarde euro. Peugeot a urcat pe bursă cu 3,3%, la o capitalizare de 6,87 miliarde euro. În acelaşi timp, Volkswagen a avansat cu 8,7%, la 58 miliarde euro.

Cota de piaţă a Peugeot în Europa a scăzut la 13% în primele cinci luni, de la 13,8% în aceeaşi perioadă a anului trecut. Felia care revine Renault s-a restrâns în acelaşi timp de la 10,4% la 9,6%, în timp ce cota de piaţă a Volkswagen a urcat de la 21,1% la 22,8%.

Profitul net al Volkswagen a fost de 6,85 miliarde euro anul trecut, faţă de 3,42 miliarde euro la Renault, respectiv 1,13 miliarde euro la Peugeot.

Cele două grupuri franceze sunt în urmă cu profitul pentru că afacerile lor depind în mai mare măsură de vânzarea unor modele mai mici şi mai ieftine decât cele comercializate de Volkswagen, în timp ce costurile cu forţa de muncă la fabricile autohtone sunt similare.

Închiderea de fabrici este o măsură evitată în Franţa, deşi producţia de automobile a ţării a scăzut cu 50% în 15 ani.

În 2009, odată cu adâncirea crizei economice mondiale, guvernul Statelor Unite a băgat General Motors şi Chrysler în faliment, apoi a finanţat programe de restructurare şi revigorare a companiilor, care au prevăzut închiderea unor fabrici şi concedierea unui număr mare de angajaţi. În Franţa, preşedintele Nicolas Sarkozy a acţionat în direcţia opusă, cerând Renault şi Peugeot să promită că nu vor închide nicio fabrică din Franţa înainte de a le acorda ajutoare de stat de 6 miliarde de euro.

Presiunea guvernului a continuat să se intensifice, în aşteptarea alegerilor generale din 2012, când Sarkozy doreşte să fie reconfirmat pentru un nou mandat.

Statul francez deţine 15% din acţiunile Renault şi are doi reprezentanţi în Consiliul de Administraţie al companiei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici