Sindicatului Liber al Navigatorilor: 75 de navigatori români aflaţi pe nave în străinătate au cerut ajutorul sindicatului

Un număr de 75 de navigatori români au cerut, în ultimele două luni, ajutorul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), după ce au avut diferite probleme la bordul navelor pe care sunt îmbarcaţi, numărul acestora fiind mai mare faţă de anii trecuţi, transmite corespondentul MEDIAFAX.

642 afișări
Imaginea articolului Sindicatului Liber al Navigatorilor: 75 de navigatori români aflaţi pe nave în străinătate au cerut ajutorul sindicatului

Sindicatului Liber al Navigatorilor: 75 de navigatori români aflaţi pe nave în străinătate au cerut ajutorul sindicatului (Imagine: Arhiva Mediafax Foto/ Hepta)

Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, a declarat, joi, cu ocazia Zilei Internaţionale a Marinei Comerciale, că foarte mulţi navigatori care pleacă în voiaj acceptă orice fel de condiţii, fără să se intereseze asupra situaţiei de la bordul navei sau asupra angajatorului.

"Avem foarte multe cazuri în care navigatori pleacă în orice condiţii, fără să se intereseze… Şi atenţie, interesarea este gratuită! Dăm orice fel de informaţii gratuite navigatorilor, fără niciun fel de impunere, fără niciun fel de restricţie, nu le impunem să devină membri de sindicat, nu le impunem absolut nimic. (…) Avem la această oră în cadrul SLN, singura instituţie din România care se ocupă de drepturile navigatorilor, întreaga infrastructură mondială pentru a rezolva aproape orice fel de problemă pentru navigatori", a declarat Adrian Mihălcioiu.

Potrivit acestuia, au existat foarte multe cazuri sesizate de navigatori români aflaţi pe nave în străinătate, navigatori care nu sunt membri ai sindicatului, care au avut probleme, iar ei sau familiile lor au cerut ajutorul SLN, dar s-a putut interveni numai în câteva dintre aceste situaţii pentru că fondurile sunt limitate.

"Cei care nu fac parte din sindicat nu pot fi ajutaţi de sindicat sau de Federaţia Internaţională a Transportatorilor, pentru că nu putem să consumăm, să mergem cu fondurile pe care le avem. Luăm o cotizaţie mică. Cotizaţia este 100 de dolari pe an pentru nebrevetaţi şi ofiţeri, 150 - 200 pentru comandaţi şi şefi mecanici. Cadeţii cotizaţie zero, studenţii, până ies pe funcţie, cotizaţie zero. (…) Sunt peste 75 de cazuri, în două luni, semnalate la noi. Niciunul din cei 75 nu e membru de sindicat”, a spus liderul SLN, adăugând că între acest cazuri s-au semnalat unele foarte grave, de marinari care au murit la bordul navelor, natural sau după accidente de muncă, marinari abandonaţi pe nave în regiuni de conflict, precum Siria, navigatori cu probleme medicale grave, fără asigurări, ori abandonaţi fără salarii plătite.

"S-au întâmplat în ultimele două luni. Au sunat la noi. Nimeni nu se ocupă în România de aceste cazuri, în afară de MAE, cu care noi lucrăm în caz de abandon în zone de război ori aducere acasă. Dar, în general, alte tipuri de probleme nimeni în România nu le poate rezolva”, a afirmat Adrian Mihălcioiu.

Potrivit acestuia, în cazul marinarilor care au murit la bordul navelor, trupurile acestora au fost repatriate de către armatori, dar aceştia nu s-au mai ocupat şi de plata asigurărilor către familii.

"În cazurile de deces armatorii trebuie să se ocupe de repatriere. Nu rămân la bord, pentru că nici armatorului nu-i convine şi atunci sunt trimişi acasă. Măcar atâta lucru fac, îi trimit acasă. Dar dincolo de deces intervine asigurarea familiei pentru acel navigator care a lucrat la navă. Am avut foarte multe cazuri în care această asigurare nu este plătită. Ar trebui să fie minim 96.000 de dolari pentru nebrevetaţi, pentru un marinar decedat la bord din orice fel de condiţie”, a spus liderul SLN.

Acesta a mai declarat că sindicatul poate interveni numai în cazurile speciale şi numai cu acordul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF).

"Intervenim doar la nişte cazuri speciale şi care sunt aprobate de ITF. Din cele 75 de cazuri am intervenit la cinci, pe care le-am rezolvat şi care ne-au adus reputaţie bună în rândul armatorilor, deci au văzut că nu e aşa cum doreau ei să fie. Spre exemplu, un şef mecanic s-a îmbolnăvit la bord. S-a îmbolnăvit de inimă, a avut nişte anomalii, la spital i-au pus patru stenturi, iar a doua zi l-au trimis la hotel fără niciun fel de asistenţă medicală. Era mai ieftin decât să stea în spital, în Arabia Saudită. Şi acolo, în hotel, l-a găsit un camerist mort în baie, după două săptămâni. Între timp el se mai ducea la doctor, la vizite, din 4 în 4 zile. Dar după două săptămâni l-au găsit decedat în baie. Compania a spus că nu dă nicio compensaţie familiei pentru că nu a decedat la bord… Soţia nu lucra, copiii în şcoală… Astăzi lucrurile s-au rezolvat. După nouă luni. Săptămâna viitoare familia va primi banii”, a conchis Mihălcioiu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici