Statul asumă reducerea consumului după majorarea accizei la benzină, dar crede că va investi mai bine

Ministerul Finanţelor a asumat o reducere a consumului de combustibil după majorarea accizei la carburanţi şi apreciază că transferul de venituri din mediul privat la buget va permite finanţarea unor investiţii cu un efect de atrenare mai ridicat în economie decât dacă banii ar rămâne în piaţă.

589 afișări
Imaginea articolului Statul asumă reducerea consumului după majorarea accizei la benzină, dar crede că va investi mai bine

Statul asumă reducerea consumului după majorarea accizei la benzină, dar crede că va investi mai bine (Imagine: Shutterstock)

"Impactul estimat din creşterea nivelului accizei la carburanţi (benzină, motorină, kerosen) asupra veniturilor bugetare, începând cu 1 aprilie 2014 este de 2.009 milioane lei, din care 1.620 milioane lei se referă la accize şi 389 milioane lei la TVA. Transpunerea majorării accizei s-a efectuat luând în calcul şi scăderea consumului. Veniturile bugetare suplimentare reprezintă practic un transfer de fonduri din mediul privat către bugetul statului, ceea ce va permite finanţarea suplimentară a investiţiilor publice, cu efect de antrenare ridicat în economie, dar şi pe piaţa forţei de muncă", se arată într-un document al Ministerului Finanţelor.

Finanţele arată că majorarea costurilor ca urmare a creşterii impozitării nu atrage creşterea direct proporţională a preţurilor.

"Dacă preţurile s-ar forma pe seama costurilor, atunci nicio firmă nu ar înregistra pierderi, iar falimentul ar deveni de-a dreptul imposibil. Întreprinzătorii nu ar trebui decât să-şi transfere costurile, oricare ar fi ele, în preţul final. Astfel, toţi întreprinzătorii vor obţine profit, de vreme ce preţurile vor fi deasupra costurilor. Totuşi, piaţa ne arată contrariul, iar progresul economic se bazează pe rolul curativ al falimentului", se spune în document.

Potrivit Finanţelor, dacă producătorii sunt îngrijoraţi de taxarea suplimentară şi accizele atrag creşterea preţurilor, atunci va avea loc restrângerea consumului.

"Preţul carburanţilor va fi mai mare, însă cantitatea vândută va fi mai mică. În funcţie de amploarea cu care se va reduce cantitatea cerută, producătorii ar putea să-şi vadă vânzările mult diminuate", se menţionează în document.

Din acest motiv, Ministerul Finanîelor crede că povara accizelor va fi împărţită între producatori şi consumatori, ceea ce înseamnă că preţurile carburanţilor vor creşte mai lent sau, în funcţie de conjunctura economică, este posibil chiar să nu crească

"Nu preţurile se bazează pe costuri, ci mai degrabă costurile sunt dimensionate de către întreprinzători, anticipativ, în raport de preţurile pieţei", consideră specialiştii din Finanţe.

Reprezentanţii ministerului aduc ca argument comportamentul preţurilor din 2010, când TVA a crescut cu 5 puncte procentuale, de la 19% la 24%. Atunci creşterea preţurilor s-a transmis etapizat şi neuniform asupra mărfurilor şi serviciilor incluse în coşul de consum al populaţiei. Majorarea cotei de TVA cu 5 puncte procentuale ar fi determinat o creştere teoretică a preţurilor de consum cu 4,2%.

"În realitate, în prima lună de aplicare a cotei majorate de TVA, creşterea preţurilor de consum a fost de numai 2,58% faţă de luna anterioară. Acest fapt s-a datorat integral deciziei agenţilor economici de a absorbi o parte din creşterea preţurilor în vederea evitării contracţiei cererii. În cazul combustibililor, majorarea cotei de TVA a condus la o creştere a preţurilor de 2,34%, sub nivelul matematic de 4,2% şi sub creşterea medie a preţurilor de consum", se mai arată în docoment.

De altfel, potrivit raportului, şi în cazul majorării accizelor începând cu 1 ianuarie 2013, ca urmare a modificării cursului de schimb luat în calculul accizelor, de la 4,3001 lei/euro la 4,5223 lei/euro (creştere de 5,16%), preţurile finale s-au majorat cu numai 0,51%. Pentru luna ianuarie 2014, odată cu modificarea metodologiei de calcul a accizei, creşterea preţului mediu pentru combustibili a fost de 1,12%, ceea ce înseamnă că majorarea accizei a fost preluată în proporţie de numai 73% în preţul final.

"Acelaşi comportament s-a manifestat şi în raport cu evoluţia internaţională a preţului petrolului şi a produselor petroliere. În anul 2010 preţul petrolului (Brent) s-a majorat cu 35,7%, iar al produselor petroliere cu 26,3%. În anul 2011 creşterile au fost de 31,1% şi respectiv de 38,0%. Preţurile de consum pentru combustibili s-au majorat în România cu 13% în 2010 şi 12,8% în anul 2011", se precizează în document.

Autorii materialului notează că Comisia Europeană estimează pentru anul 2014 o reducere a preţurilor internaţionale la aceste produse (4,9% la petrol şi 2,8% la produse petroliere), tendinţă care va favoriza absorbţia creşterii accizelor astfel încât desfacerile să nu se reducă semnificativ.

De altfel, o analiză comparativă a preţurilor la combustibil la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene, pe baza datelor furnizate de Portalul European privind Energia din luna martie 2014, arată că România se plasează în primele 10 state cu cele mai reduse preţuri la benzina fără plumb (1,327 euro/litru), la polul opus aflându-se Italia cu 1,769 euro/litru. Faţă de media Uniunii Europene de 1,458 euro/litru, în România preţul la benzina fără plumb este cu 9% mai mic.

"În consecinţă, dacă se ia în considerare o transpunere integrală a majorărilor de accize în preţul final, fără a lua în calcul comportamentul agenţilor economici, impactul creşterii nivelului actual al accizelor la benzină şi motorină cu 7 eurocenţi pe litru se poate stabili un nivel maxim de creştere a preţurilor cu circa 6%. Într-o astfel de ipoteză, preţul la benzină se va menţine sub media europeană, iar cel al motorinei se va situa în jurul mediei", adaugă reprezentanţii Finanţelor.

Majorarea accizei pentru carburanţi, de 7 eurocenţi pe litru, intrată în vigoare la 1 aprilie, ar avea ca efect creşterea cu 0,41 lei/litru a preţului la benzina cu plumb şi fără plumb, motorină şi petrolul folosit drept combustibil pentru motor (kerosen), potrivit estimărilor anterioare ale Ministerului Finanţelor.

Acciza la benzina cu plumb a crescut de la 547 euro/tonă la 637,9 euro/tonă, respectiv de la 421,19 euro/1.000 litri la 491,19 euro/1.000 de litri.

Acciza la benzina fără plumb a urcat de la 467 euro/tonă la 557,91 euro/tonă, respectiv de la 359,59 euro/1.000 litri la 429,59 euro/1.000 de litri, iar acciza pentru motorină a crescut de la 391 euro/tonă la 473,85 euro/tonă, respectiv de la 330,39 euro/1.000 litri la 400,395 euro/1.000 de litri.

Pentru kerosen, acciza a fost majorată de la 469,89 euro/tonă la 557,39 euro/tonă, respectiv de la 375,91 euro/1.000 litri la 445,91 euro/1.000 de litri.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici