O zonă de interdicţie aeriană în Libia ar necesita o operaţiune amplă cu un rezultat nesigur - experţi

Introducerea unei zone de interdicţie aeriană în Libia ar presupune o amplă operaţiune cu scopul de a interzice avioanelor militare libiene să reprime civilii, dar nu ar rezolva situaţia de pe teren, potrivit unor oficiali şi experţi americani.

40 afișări
Imaginea articolului O zonă de interdicţie aeriană în Libia ar necesita o operaţiune amplă cu un rezultat nesigur - experţi

O zonă de interdicţie aeriană în Libia ar necesita o operaţiune amplă cu un rezultat nesigur - experţi (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

O astfel de operaţiune, considerată un act de război, are nevoie de acordul ONU ca bază legală. Pe plan militar, ea este "extraodinar" de dificil de pus în aplicare, a avertizat militarul american cu cel mai înalt grad, amiralul Mike Mullen.

Într-o ţară mare, de patru ori mai mare decât Irakul - chiar dacă populaţia se află în principal de-a lungul coastelor - operaţiunea necesită bombardiere, avioane de supraveghere aeriană de tip Awacs, avioane de aprovizionare şi avioane care bruiază radarele şi comunicaţiile inamice, precum şi elicoptere şi echipe de salvare pentru a recupera eventualii piloţi doborâţi în luptă.

Operaţiunea ar implica în fiecare zi între 50 şi 70 de aparate de zbor, apreciază Barry Watts, expert la Centrul de evaluare strategică şi bugetară (CSBA), un centru de analiză din Washington.

Aceste avioane pot decola de pe portavioane şi baze terestre.

Niciun portavion nu se află în prezent în zonă, chiar dacă USS Enterprise se află în Marea Roşie şi nava franceză Charles-de-Gaulle tocmai a ajuns la Toulon.

"Cea mai mare problemă riscă să fie găsirea de baze aeriene situate destul de aproape pentru a putea opera", explică Barry Watts. Italia este ţara membră NATO cea mai apropiată, dar utilizarea bazelor italiene presupune acordul Romei.

Potrivit colonelului David Lapan, purtătorul de cuvânt al Pentagonului, planificatorii Departamentului american al Apărării evaluează în prezent numărul de aeronave necesare şi resursele maritime şi terestre pentru a putea introduce zona de interdicţie, dacă preşedintele Obama decide luarea acestei măsuri.

Dacă operaţiunea ar fi ordonată, ea ar începe printr-un "atac asupra Libiei pentru a distruge sistemele de apărare antiaeriană", a avertizat secretarul american al Apărării, Robert Gates.

Libia ar dispune de aproximativ o sută de rachete antiaeriene SA-2, produse în anii '50, şi aproximativ 70 de rachete SA-6, mai recente, se arată pe site-ul specializat Globalsecurity.org.

Potrivit lui Anthony Cordesman, expert la Centrul pentru studii internaţionale şi strategice (CSIS), superioritatea aeriană a aliaţilor ar trebui să fie suficientă pentru a opri o intervenţie a aviaţiei libiene.

Aviaţia colonelului Muammar Kadhafi ar dispune de peste 300 de avioane de luptă, în principal de tip MiG-23 şi MiG-25, dintre care mai mult de jumătate nu ar fi operaţionale, potrivit Globalsecurity.

Dar potrivit lui Cordesman, acest lucru nu ar împiedica elicopterele de atac libiene, mai dificil de reperat, să vizeze populaţia.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici