Problema securităţii în gări, semnalată după atacul comis vineri într-un tren al companiei Thalys

Atacul comis într-un tren al companiei feroviere Thalys pe ruta Amsterdam-Paris ridică problema securităţii în gări, mult mai greu de asigurat în aceste spaţii decât în aeroporturi, relatează site-ul publicaţiei franceze Le Monde.

221 afișări
Imaginea articolului Problema securităţii în gări, semnalată după atacul comis vineri într-un tren al companiei Thalys

Problema securităţii în gări, semnalată după atacul comis vineri într-un tren al companiei Thalys (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

La câteva ore de la producerea atacului comis de un cetăţean marocan, în care au fost răniţi trei oameni, Guvernul belgian a decis să consolideze măsurile de securitate privitoare la controlul bagajelor, intensificarea patrulelor din trenurile companiei feroviere Thalys, dar şi din gări.

După atentatele teroriste din luna ianuarie a acestui an în zona Parisului, 7.000 de militari au fost mobilizaţi pentru supravegherea unor locuri "sensibile" din Franţa în cadrul operaţiunii "Sentinelle" ("Santinela), însă rămâne problema imposibilităţii de identificare a pasagerilor din trenuri.

Premierul francez, Manuel Valls, a sugerat că SNCF ar trebui să "lanseze un număr naţional pentru semnalarea situaţiilor anormale". Guillaume Pepy, preşedintele companiei publice de transport feroviar din Franţa - SNCF -, a precizat, pentru publicaţia franceză Journal du Dimanche, că există deja un număr pentru astfel de situaţii folosit doar de angajaţi (3117) şi "va fi operational de la 1 septembrie" şi pentru civili. El a amintit că 3.000 de agenţi "înarmaţi şi echipaţi, care colaborează direct cu poliţia feroviară pe întreg cuprinsul teritoriului" patrulează deja în gări şi în trenuri.

"Sunt de părere că propunerea de a implementa sistemul (de securitate - n.r.) din aeroporturi în gări nu este decât una realistă în ziua de azi", având în vedere numărul foarte mare de pasageri din gări, de 20 de ori mai mare decât cel din aeroporturi, a adăugat preşedintele SNCF. Reţeaua feroviară franceză este constituită din 3.000 de gări şi din cinci milioane de francezi care iau zilnic curse asigurate de cele 15.000 de trenuri.

În Franţa, doar câteva gări sunt cercetate de jandarmii şi militarii. Este şi cazul Marii Britanii, unde membrii Poliţiei de Transport Britanice (BTP) sunt prezenţi în gările mai mari, adeseori înarmaţi. Situaţia este întâlnită şi în Elveţia şi în Germania, state în care, în anul 2000, poliţia federală a încheiat cu reţeaua de transport feroviar public din Germania (Deutsche Bahn) un acord privind schimbul de informaţii despre pasageri şi înregistrări video în scopul prevenirii unor acţiuni teroriste.

În schimb, în anumite gări importante din Italia, începând cu 1 mai, pasagerii sunt supuşi unor controale de securitate înainte de îmbarcare. Doar în Spania, după atentatele teroriste din 11 martie 2004 din Madrid, soldate cu 191 de morţi şi aproximativ 1.900 de răniţi, există controale ale pasagerilor în trenuri pentru curse de lungă durată, potrivit instituţiei publice spaniole responsabilă de gestionarea reţelei feroviare şi de asigurarea securităţii din gări.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici