New York Times: Performanţa Apple reflectă ascensiunea megacompaniilor, dar situaţia poate genera dezechilibre economice şi sociale

Performanţa Apple de a atinge valoarea de peste 1.000 de militarde de dolari reflectă ascensiunea megacompaniilor puternice, reprezentând un moment crucial pentru sistemul capitalist, comentează New York Times, avertizând însă că amplificarea profiturilor poate genera dezechilibre sociale.

2493 afișări
Imaginea articolului New York Times: Performanţa Apple reflectă ascensiunea megacompaniilor, dar situaţia poate genera dezechilibre economice şi sociale

NYT: Performanţa Apple reflectă ascensiunea megacompaniilor, situaţia poate genera dezechilibre

"Ne confruntăm cu unul dintre cele mai importante fenomene. Este vorba de creştere economică, de inegalităţi economice şi de bunăstarea consumatorilor", afirmă Roni Michaely, economist la Universitatea Geneva.

În ultimele decenii, distribuirea profiturilor corporative în SUA a suferit modificări profunde. În 1975, 109 companii colectau jumătate dintre profiturile tuturor companiilor tranzacţionate public. În momentul de faţă, profiturile sunt colectate de doar 30 de companii, conform unui studiu efectuat de Kathleen M. Kahle, profesor de Finanţe la Universitatea din Arizona, şi de René M. Stulz, economist la Universitatea de Stat din Ohio.

Analiştii economici sunt de acord că tendinţa actuală este în sensul concentrării profiturilor corporative, un fenomen real care ar putea avea efecte pe termen lung.

În momentul lansării iPhone, în 2007, dispozitivul a început să transforme modul în care societatea interacţionează cu tehnologia. De atunci, au fost vândute peste 1,4 miliarde de iPhone-uri. Apple şi Google furnizează software pentru 99% dintre smartphone-uri. Facebook şi Google obţin 59 de cenţi pentru fiecare dolar investit în publicitate online în Statele Unite. Compania Amazon exercită dominaţie puternică în domeniul comerţului online şi devine din ce în ce mai activă în difuzarea de conţinut muzical şi video.

Dar tendinţa nu se limitează la tehnologia informaţională. În prezent, aproape jumătate dintre activele sistemului financiar american sunt deţinute de cinci bănci, deşi la sfârşitul anilor 1990 principalele cinci bănci controlau doar puţin peste 20% din pieţe. În ultimul deceniu, şase dintre cele mai mari companii aeriene din SUA au fuzionat în trei.

Anul acesta, cinci companii din domeniul tehnologiei informaţionale - Facebook, Apple, Amazon, Netflix şi Alphabet (din care face parte Google) - au generat jumătate din profiturile înregistrate în topul 500 realizat de Standard & Poor’s. Apple este singura companie cu valoarea de piaţă de 1.000 de miliarde de dolari, dar anul acesta Amazon s-a apropiat mult, fiind evaluată acum la peste 880 de miliarde de dolari.

"Unii economişti afirmă că firme precum Apple, Amazon şi Google au făcut investiţii masive pentru a obţine poziţii dominante pe piaţă, astfel că acum pot obţine profituri enorme fără a avea cheltuieli mari pentru forţa de muncă. Alţi economişti argumentează că reducerea numărului de companii dintr-un anumit domeniu are ca efect diminuarea concurenţei pentru angajaţi şi mai puţine presiuni pentru majorări salariale. (...) Însă, chiar dacă devin puternice, companiile nu sunt invincibile. Pot deveni susceptibile să fie vizate de atacuri ale politicienilor sau autorităţilor de reglementare. Acest lucru se întâmplă în vremuri în care populismul a căpătat amploare atât în zona politică de stânga, cât şi în dreapta", notează NYT, amintind că Google a fost amendată recent în Uniunea Europeană cu 4,3 miliarde de euro (5 miliarde dolari), reţeaua de socializare online Facebook este obligată să securizeze datele utilizatorilor, iar preşedintele american, Donald Trump, îl critică frecvent pe Jeff Bezos, directorul general de la Amazon.

Înapoi

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Înapoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici