O echipă de şase persoane a încheiat cu succes o misiune de simulare a vieţii pe Marte. Potrivit BBC, cei şase oameni au supravieţuit izolaţi, timp de un an, într-un dom din Hawaii.

Imaginea articolului Timp de un an fără aer curat, mâncare proaspătă sau intimitate. NASA a încheiat cu succes un proiect inedit: simularea vieţii pe Marte - FOTO/VIDEO

Timp de un an fără aer curat, mâncare proaspătă sau intimitate. NASA a încheiat cu succes un proiect inedit: simularea vieţii pe Marte - VIDEO (Imagine Twitter/Cyprien Verseux)

Din 29 august 2015, grupul a trăit într-o cupolă fără aer curat, mâncare proaspătă sau intimitate. Experţii au estimat că o misiune umană pe Marte ar putea dura şi până la 3 ani, notează BBC.

Experimentul, întreprins de Universitatea din Hawaii şi finanţat de NASA, este cel mai lung de acest timp de la misiunea Rusiei care a durat 520 de zile.

După ce au supravieţuit timp de un an în completă izolare, cei şase au declarat că sunt încrezători că o viitoare misiune pe Marte ar putea avea succes.

''Părerea mea personală este că o misiune pe Marte în viitorul apropiat este realistă'', a declarat Cyprien Verseux, un membru al echipei. ''Cred că toate obstacolele tehnologice şi psihologice care ar putea apărea pot fi depăşite'', a adăugat francezul.

Cu toate acestea, şefa misiunii, Carmel Johnston, a ţinut să precizeze că lipsa intimităţii a fost destul de greu de suportat.

"Este ca şi cum ai avea colegi de cameră, prezenţi tot timpul şi de care nu poţi să scapi niciodată. Sunt convinsă că unii oameni îşi pot imagina cum este. Dacă nu, imaginaţi-vă situaţia în care să nu poţi scăpa niciodată de cineva'', a glumit ea.

Tristan Bassingthwaighte, doctor în arhitectură în cadrul Universităţii din Hawaii, a lăudat experimentul întreprins de NASA.

''Studiul respectiv este vital atunci când vine vorba despre alegerea echipajului, înţelegerea modului în care oamenii vor lucra în diferite tipuri de misiuni, dar şi despre elementul factorului uman în călătoria în spaţiu'', a spus el.

Echipa a fost formată dintr-un astrobiolog din Franţa, un fizician din Germania şi patru americani — un pilot, un arhitect, un jurnalist şi un cercetător al solului. Experimentul şi-a propus studierea elementului uman al explorării.

Studiul a presupus următoarele: cei şase au fost nevoiţi să trăiască cu resurse limitate, să poarte echipament spaţial la ieşirea în afara domului şi să evite conflictele personale. Fiecare a beneficiat de un mic pat de campanie pentru odihnă şi de un birou. Proviziile au constat în brânză praf şi conserve de ton. În general,  misiunile pe Staţia Spaţială Internaţională durează doar şase luni.