Cel mai vechi tramvai care circulă la Iaşi este fabricat în 1959, cel mai nou datează din 1982

Regia locală de transport Iaşi are 150 de tramvaie, toate second-hand, aduse din Germania şi Elveţia, între anii 1997 şi 2010, cel mai vechi fiind fabricat în 1959, iar cel mai nou datând din anul 1982.

1218 afișări
Imaginea articolului Cel mai vechi tramvai care circulă la Iaşi este fabricat în 1959, cel mai nou datează din 1982

Cel mai vechi tramvai care circulă la Iaşi este fabricat în 1959, cel mai nou datează din 1982 (Imagine: Catalin Lutu/Mediafax Foto)

Tramvaiele au fost aduse la Iaşi începând cu anul 1997, din oraşele germane Stuttgart, Halle, Darmstadt şi Augsburg, dar şi din Elveţia, în cadrul programului "Donaţie de tramvaie" derulat de către Guvernul Confederaţiei Elveţiene prin Secretariatul de Stat pentru Relaţii Economice (SECO), în parteneriat cu municipalitatea ieşeană.

Cel mai vechi tramvai aflat în circulaţie pe străzile din municipiul Iaşi a fost fabricat în anul 1959, iar cel mai nou mijloc de transport datează din anul 1982.

În anul 2003, Primăria Iaşi a încheiat un acord cu Guvernul Elveţiei, prin care acesta din urmă a făcut o donaţie de 14 tramvaie şi piese de schimb în valoare de 1,78 milioane de franci elveţieni. Acordul de asociere a fost prelungit pînă la 31 decembrie 2010, iar elveţienii au mai donat ieşenilor, la sfârşitul anului trecut, alte zece tramvaie BE 8/8. Municipalitatea a suportat doar transportul acestora până în România.

Din acest ultim lot de tramvaie din Elveţia face parte şi tramvaiul implicat în accidentul de luni după-amiază.

Purtătorul de cuvânt al RATP Iaşi, Adrian Mihai, susţine că aceste tramvaie sunt într-o stare tehnică foarte bună, iar reviziile s-au făcut "cu mare atenţie", în cazul tramvaiului implicat în accident revizia fiind făcută în 9 martie.

"Este un lot de 14 tramvaie elveţiene aduse la Iaşi în decembrie anul trecut. Aceste mijloace de transport au fost fabricate în 1973, dar înainte de a fi aduse la Iaşi au fost modernizate în Elveţia. Sunt într-o stare tehnică foarte bună, iar reviziile s-au făcut în fiecare caz cu mare atenţie. Sunt nişte tramvaie performante, chiar dacă sunt vechi", a declarat pentru corespondentul MEDIAFAX purtătorul de cuvânt al RATP Iaşi, Adrian Mihai.

El a precizat că un tramvai nou costă 2,5 milioane de euro şi că regia nu a dispus de fondurile necesare achiziţionării unor astfel de mijloace de transport.

"Nicăieri în ţară nu există în circulaţie tramvaie noi. Doar la Oradea sunt zece tramvaie noi, luate cu 2,5 milioane de euro bucata, în rest există doar mijloace de transport second-hand", a mai spus purtătorul de cuvânt al RATP Iaşi.

Un tramvai al RATP a fost implicat, luni după-amiază, în jurul orei 14.00, într-un accident în zona "Fundaţie", o zonă intens circulată din municipiul Iaşi, după ce mijlocul de transport a intrat într-o coloană de maşini care erau oprite, pe linia de tramvai, la semafor.

Astfel, tramvaiul, care era plin cu pasageri şi care cobora Copoul, a intrat în două maşini care aşteptau la semafor şi a acroşat alte trei autoturisme aflate pe banda de lângă trotuar, după care s-a oprit într-un autobuz care staţiona şi el la semafor.

În urma accidentului, o persoană a murit, rămânând prinsă într-o maşină, sub tramvai.

Alte trei persoane au fost rănite grav, fiind transportate la Spitalul "Sf. Spiridon" şi la Spitalul de Neurochirurgie din municipiu. De asemenea, alte câteva persoane au fost rănite uşor, însă au refuzat transportarea la spital.

Persoana care şi-a pierdut viaţa în accident a fost scoasă după aproximativ două ore, după ce tramvaiul a fost ridicat de pe şine cu o macara. Persoana decedată se afla la volanului unui autoturism Dacia care în urma impactului cu tramvaiul s-a rupt în două, o parte rămânând prinsă sub mijlocul de transport, iar cealaltă parte fiind proiectată pe stradă.

Victima este agentul-şef Dănuţ Condurache din cadrul Penitenciarului Iaşi, care se afla într-un autoturism de serviciu împreună cu o asistentă medicală, aceasta din urmă suferind o fractură de bazin în urma accidentului.

Vatmanul are 35 de ani şi lucrează de peste zece ani la Regia Autonomă de Transport Public (RATP) Iaşi. Acesta a mai fost implicat într-un accident, în august 2010, fără să fie înregistrate victime.

Viceprimarul municipiului Iaşi, Romeo Olteanu, declara că vatmanul este audiat de poliţişti pentru a fi stabilită cauza accidentului.

"Nu ştim deocamdată dacă tramvaiul a rămas fără frâne sau dacă vatmanul a forţat trecerea semaforului pe culoarea galbenă. În zona în care s-a produs accidentul sunt două benzi de circulaţie, una pentru maşini, iar cealaltă rezervată pentru tramvaie. Teoretic, maşinile nu aveau ce căuta pe banda tramvaiului, dar din păcate această regulă nu este respectată, şoferii grăbiţi ocupând banda respectivă", a declarat viceprimarul municipiului Iaşi.

În 6 ianuarie, un alt tramvai al RATP Iaşi a fost implicat într-un incident, în Zona Industrială din municipiul Iaşi, unde a luat foc în timp ce garnitura se retrăgea spre depou, fără a exista victime.

În anul 2006, un tramvai care cobora Copoul a rămas fără frâne, lovind un alt tramvai, în intersecţia Arcu din centrul municipiului Iaşi. Şase persoane au fost rănite în accident, iar ancheta a arătat că defecţiunea la sistemul de frânare s-a datorat unui şurub care ar fi cedat.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici