Iaşi: Anchetă după ce mai multe persoane au reclamat că au fost păgubite de dealerul autorizat Honda

Poliţiştii ieşeni au declanşat o anchetă după ce mai multe persoane au reclamat că au plătit integral sau sume în avans pentru autoturisme sau motociclete Honda, însă dealerul autorizat al companiei din Iaşi, Hachi Motors SRL, nu le-a mai livrat autovehiculele, şi nici nu le-a înapoiat banii.

558 afișări
Imaginea articolului Iaşi: Anchetă după ce mai multe persoane au reclamat că au fost păgubite de dealerul autorizat Honda

Iaşi: Anchetă după ce mai multe persoane au reclamat că au fost păgubite de dealerul autorizat Honda (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Potrivit purtătorului de cuvânt al Poliţiei Judeţene Iaşi, Alexandru Chelaru, acest caz a fost preluat de ofiţerii de la Investigarea fraudelor, până în prezent neexistând un număr exact al persoanelor care au fost păgubite.

"Nu am reuşit să obţinem un număr concret al celor care au depus plângere pentru că unii dintre ei au fost la secţii diferite sau la OPC. Cazul a fost preluat de ofiţeri din cadrul secţiei de investigare a fraudelor de la IPJ Iaşi, acum se fac verificări şi cercetări pentru a stabili cu exactitate toate persoanele prejudiciate. A fost întocmit un dosar penal în care se efectuează cercetări pentru infracţiunea de înşelăciune şi se fac cercetări pentru a se stabili situaţia de fapt, în urma rezultatului acestora urmând a fi dispuse măsuri în consecinţă", a declarat, miercuri, pentru corespondentul MEDIAFAX Alexandru Chelaru.

Una dintre persoanele păgubite este profesoara Irina Lungu, prorector al Universităţii Tehnice "Gheorghe Asachi" din Iaşi.

Ea spune că a achitat 18.000 de euro pentru un autoturism Honda Civic, iar contractul de vânzare-cumpărare a fost încheiat în decembrie 2013 cu dealerul autorizat Honda din Iaşi, Hachi Motors.

"Totul legat de firmă demonstra, dincolo de logo şi maşinile din showroom, că relaţia dintre Honda România şi dealer este nu doar legală, ci presupune responsabilitate din partea unui tutore pentru un executant, pentru că aşa am considerat dealerul", a declarat pentru corespondentul MEDIAFAX Irina Lungu.

În baza aceluiaşi contract, Irina Lungu urma să primească maşina în jurul datei de 10 februarie, întrucât condiţiile de iarnă împiedicau livrările la timp în perioada respectivă.

"Am început cu telefoane, mi s-a spus ba că directorul de vânzări are o problemă de sănătate, ba că i-a murit cineva din familie, dar să nu mă îngrijorez că o voi primi. Toate acestea au continuat până la începutul lui martie", a declarat profesoara.

În 7 martie, femeia a mers la sediul Hachi Motors din Iaşi şi a văzut că în locul de unde cumpărase maşina nu mai exista show-room-ul, ci un afiş pe care se preciza că în acel loc nu se mai desfăşoară activităţi.

"Am fost alături la reprezentanţa Mazda, care am aflat apoi că e patronată de o altă soecitate, care patrona şi Hachi Motors, şi de acolo am obţinut numărul de telefon al domnului administrator Ionuţ Săviuc", a spus Irina Lungu.

Conform informaţiilor de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, la Hachi Motors SRL, administratorul Ionuţ Săviuc are un capital de doar 5%, restul de 95% fiind contribuţia lui Mihail Rusu, un cetăţean din Republica Moldova.

Ulterior, în 10 martie, Ionuţ Săviuc şi Irina Lungu s-au întâlnit, bărbatul dându-i cadrului didactic o declaraţie scrisă care stipula că maşina va fi livrată în două săptămâni, respectiv pe 24 martie.

"După două săptămâni m-a sunat şi mi-a spus că nu poate să îmi dea maşina dar că societatea îmi va da banii înapoi şi că în cel mult două zile ne vom întâlni pentru a îmi spune data la care voi primi banii. Am sunat eu după două zile, întrucât nu am fost contactată, şi mi-a spus că nu mai poate lua legătura cu asociatul domniei sale, domnul Mihail Rusu, care nu mai este dispus să returneze banii. Mi-a spus să iau orice măsură consider de cuviinţă", a adăugat Irina Lungu.

În acest context, profesoara a dat în judecată societatea Hachi Motors, aflând că în situaţia ei mai sunt cel puţin încă zece persoane care au plătit avansul pentru a cumpăra o maşină sau o motocicletă Honda. Ea este, însă, singura care a plătit suma integrală.

De asemenea, Irina Lungu a precizat că a extins acţiunea în instanţă şi împotriva celor de la Honda România, pe care îi consideră responsabili de faptul că nu şi-au asumat în întregime acţiunile unei firme care funcţiona sub emblema Honda.

Ea a luat această decizie în urma unui schimb de e-mail-uri cu cei de la Honda România în care aceştia explicau că, deşi sunt alături de ea în demersul întocmit, legal nu au nicio răspundere pentru că, prin contractul încheiat cu dealerul, ei nu sunt responsabil de acţiunile acestuia din urmă.

"Mi-au spus că sunt două societăţi independente, cred însă că există o responsabilitate privind gestiunea vânzării în sine, care nu revine exclusiv lui Hachi Motors. Eu nu am cumpărat o maşină Hachi Motors, eu am cumpărat o maşină Honda", a adăugat Irina Lungu.

Într-o situaţie similară este şi Roland Stanciu, din Piatra Neamţ, care a plătit aproximativ 32.000 de lei avans pentru o motocicletă pe care nu a primit-o, acesta sesizând Parchetul şi Protecţia Consumatorului.

"Eu nu am mai avut răbdare şi am depus o plângere penală la Parchetul Iaşi şi o plângere la OPC. Am tot fost amânat. Şi mie mi s-au propus banii la începutul lui aprilie, numai că eu am tot fost amânat, mereu. E a nu ştiu câta promisiune. Dacă se va respecta, nu e nicio problemă, plângerea poate fi retrasă. Dacă nu se va respecta sper ca autorităţile să îşi facă datoria. Eu cred că va trece cel puţin un an până când ne vom recupera banii. Cel puţin aşa mi s-a spus de la Parchet", a declarat Roland Stanciu.

Florin Niţă, Sales Planning Manager la reprezentanţa Honda Bucureşti, a declarat că, în procedura de funcţionare cu dealerul, acesta din urmă încasează un avans de la clienţi, plăteşte apoi suma integrală către Honda, primeşte maşina pe care o livrează către client în contul diferenţei de bani. Însă în cazurile semnalate la Iaşi nu s-a întâmplat astfel.

"Produsele au fost vândute fără să fi fost cumpărate de la noi. Practic au fost încasate avansuri sau chiar suma integrală fără ca fostul nostru partener să fi făcut transferul de proprietate de la noi către dânşii. Am încheiat contractul cu ei în momentul în care am aflat de această situaţie, în martie, iar atunci ne-am dat seama de această situaţie a clienţilor", a afirmat pentru corespondentul MEDIAFAX Florin Niţă.

Acesta a spus că şi Honda Bucureşti a înaintat o acţiune în instanţă împotriva Hachi Motors, având de recuperat echivalentul mai multor facturi care nu au fost achitate, însă a insistat că răspunderea legală nu aparţine lor, acest lucru fiind stipulat în contractul încheiat cu dealerul.

"Facem presiuni permanente, încercăm să găsim o soluţie pentru clienţii noştri, dar dacă lucrurile erau în responsabilitatea noastră ar fi fost rezolvate încă de la început însă ele s-au întâmplat fără ştirea noastră, dar e important de înţeles că, legal, responsabilitatea le revine acestora. Totul e reglementat prin contract. Ei nu ne reprezintă şi deciziile lor nu reprezintă punctul nostru de vedere", a spus Florin Niţă.

Pe rolul Tribunalului Iaşi, pe lângă cazurile în care Hachi Motors SRL a fost trimisă în judecată de către clienţii păgubiţi, mai există o acţiune intentată pe 7 mai de către Mihail Rusu, cel care deţine 95% din societate, având ca materie "litigii cu profesioniştii" şi ca obiect "retragere asociat", surse juridice susţinând că prin acţiunea respectivă Rusu încearcă să se rupă legal de companie şi să îl lase pe Ionuţ Săviuc, administratorul delegat, unic responsabil pentru a fi executat în vederea recuperării banilor.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici