Robert Vişoiu debutează într-una dintre cele mai puternice ediţii ale GP2

Robert Vişoiu va debuta, sâmbătă, în campionatul GP2, "anticamera" Formulei 1, alături de numeroşi tineri piloţi ce bat la porţile Marelui Circ, formând astfel una dintre cele mai puternice ediţii ale competiţiei care intră în al unsprezecelea an de existenţă.

270 afișări
Imaginea articolului Robert Vişoiu debutează într-una dintre cele mai puternice ediţii ale GP2

Robert Vişoiu debutează într-una dintre cele mai puternice ediţii ale GP2

Constituită în 2005 ca o serie din care Formula 1 să-şi recruteze vedetele, GP2 a cunoscut o scădere de interes în ultimii ani, deoarece mulţi tineri au folosit alte competiţii ca rampă de lansare către cel mai important sport auto.

Max Verstappen, Carlos Sainz jr. sau Roberto Merhi, piloţi care concurează acum în Formula 1, au "sărit" peste GP2, promovând din serii considerate inferioare acesteia.

Pentru a pune capăt acestei situaţii, Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA) a introdus în cazul debutanţilor un sistem de puncte pentru acordarea superlicenţei necesare participării în Campionatul Mondial de Formula 1.

Din 2016, piloţii trebuie să fi acumulat cel puţin 40 de puncte, potrivit sistemului stabilit de Federaţia Internaţională de Automobilism, şi să fi petrecut cel puţin doi ani într-o categorie sportivă inferioară, pentru a primi superlicenţa.

Campionii din GP3 vor primi numai 30 de puncte, la fel cei din Formula Renault 3,5, cele două serii fiind furnizoare importante de piloţi pentru F1 în ultimii ani.

Totodată, campionul şi vicecampionul din GP2 vor primi în vederea superlicenţei 50, respectiv 40 de puncte, astfel că interesul pentru această serie a revenit la cote înalte.

Potrivit f1fanatik.co.uk, în primele trei sezoane ale GP2, piloţii clasaţi pe primele două locuri au ajuns cu uşurinţă în F1. Însă în ultimele trei ediţii, nici campionul şi nici vicecampionul nu au mai făcut pasul către Marele Circ.

Dacă regulile ar fi fost valabile pentru acest an, Max Verstappen, care a impresionat deja la debutul său la Toro Rosso, nu ar fi putut lua startul în Campionatului Mondial de Formula 1, pentru că nu îndeplinea niciuna dintre condiţiile introduse.

Verstappen a ocupat locul 3 în sezonul 2014 al Campionatului FIA European Formula 3 şi ar fi acumulat 20 de puncte, un număr insuficient pentru superlicenţă. Mai mult, olandezul nu împlinise 18 ani la data MP al Australiei şi nici nu avea un permis de conducere valabil pentru drumurile publice, alte condiţii impuse de FIA pentru ca un sportiv să poată concura în F1.

Ţinând cont de toate acestea, ediţia 2015 a GP2 a stârnit un interes enorm în rândul tinerilor piloţi care doresc să calce pe urmele lui Sebastian Vettel, Lewis Hamilton sau Fernando Alonso.

Monitorizaţi sau îndrumaţi de echipe din F1, Pierre Gasly, Marco Sorensen, Seghei Sirotkin, Norman Nato, Marlon Stockinger şi Zoel Amberg îşi concentrează toată atenţia pe GP2, unii dintre ei mai având apariţii episodice în această serie.

În absenţa campionului en titre, britanicul Jolyon Palmer, acum pilot de teste la Lotus F1, belgianul Stoffel Vandoorne de la echipa Art Grand Prix, locul 2 în 2014, porneşte cu bune şanse la câştigarea seriei în acest an. Echipa campioană anul trecut în GP2 a fost Dams.

Alături de aceşti talentaţi driveri va fi şi Robert Vişoiu (număr de concurs 19), care a devenit la începutul lunii martie component al echipei italiene Rapax, fiind coleg cu rusul Serghei Sirotkin, pilot de teste la Sauber, în F1.

Iniţial, Vişoiu, în vârstă de 19 ani, anunţase că va face o pauză în carieră în acest an pentru a se dedica şcolii, dar mulţi au pus decizia sa pe seama problemelor cu justiţia pe care le are tatăl său, omul de afaceri Valentin Vişoiu. Acesta este cercetat în mai multe dosare penale instrumentate de DNA, respectiv privind retrocedările ilegale de terenuri, dar şi în dosarul în care primarul Piteştiului, Tudor Pendiuc, este arest preventiv pentru fapte de corupţie, Vişoiu fiind arestat la domiciliu în acest ultim caz.

La scurt timp după ce Robert Vişoiu spunea că renunţă la curse pentru o perioadă, echipa Rapax a anunţat angajarea pilotului român pentru sezonul 2015 al GP2.

Originar din Piteşti, Robert Vişoiu a început să practice kartingul de la vârsta de patru ani. El a luat startul în prima competiţie de karting la vârsta de şapte ani. În 2012, Vişoiu a participat la cursele GP3 Series şi la cele din Formula 3 Italia. În 2013, el a continuat în GP3, semnând cu echipa MW Arden, alături de care a obţinut două victorii, la Valencia şi Hungaroring. Pilotul român a încheiat sezonul 2013 pe locul 11 în clasamentul general.

În 2014, Vişoiu a evoluat tot în GP3, pentru echipa Arden, reuşind un loc 3 şi clasându-se pe locul 13 la finalul sezonului.

Rapax este urmaşa unei echipe înfiinţate în 1997, care zece ani mai târziu a primit sprijinul triplului campion mondial de Formula 1 Nelson Piquet, devenind Minardi Piquet Sports. După retragerea fostului pilot brazilian, la finalul anului 2009, echipa a fost cumpărată de italianul Gianfranco Sovernigo şi a devenit Rapax Team.

Rapax a debutat în GP2 în 2005, obţinând titlul de campioană a seriei cinci ani mai târziu, în primul sezon de la preluarea de către Sovernigo, atât la piloţi, prin actualul driver Lotus F1 Pastor Maldonado (Venezuela), cât şi la echipe.

În GP2 a mai concurat un român, Mihai Marinescu, la finalul anului 2011. După ce a terminat sezonul pe locul cinci în Formula 2, Mihai Marinescu a fost invitat să concureze în GP2 Final de la Abu Dhabi, tot la volanul unui monopost al echipei Rapax.

În cele zece sezoane ale GP2, 26 dintre cei 150 de piloţi care au luat startul au fost promovaţi în Formula 1, printre aceştia numărându-se nume "grele" cum ar fi Lewis Hamilton, campionul mondial en titre, Nico Rosberg, Nico Hulkenberg şi Romain Grosjean.

Toţi piloţii din GP2 concurează pe acelaşi tip de monopost: şasiu Dallara şi motor Mecachrome V8 de patru litri, aspirat natural, de 612 cai putere. Maşina poate atinge 100 de kilometri/oră în 2,9 secunde şi 200 de kilometri/oră în 6,6 secunde.

Ediţia 2015 a campionatului va debuta, sâmbătă, în Bahrain, pe circuitul de la Sakhir. Vineri, cei 24 de piloţi de la cele 12 echipe au la dispoziţie o sesiune de antrenamente de 45 de minute şi una de calificări de 30 de minute.

Ordinea stabilită în calificări va fi valabilă pentru cursa de sâmbătă, care se va desfăşura pe o distanţă de 170 de kilometri sau timp de 60 de minute (fac excepţie cursele de la Monaco, unde se "aleargă" 140 de kilometri şi Budapesta - 160 de kilometri), cu cel puţin o oprire la boxe pentru schimbarea pneurilor.

Duminică, este programată cursa de sprint pe distanţa de 120 de kilometri (100 de kilometri la Monaco) sau timp de 45 de minute. Grila pentru această etapă este stabilită în funcţie de rezultatele de sâmbătă, cu primele opt locuri "răsturnate": câştigătorul ocupă poziţia a opta, iar pilotul clasat pe locul 8 pleacă din pole position.

Formatul de mai sus este valabil pentru toate week-end-urile în care au loc competiţii GP2.

Punctajul pentru cursa de sâmbătă este cel din Formula 1, cu 25 de puncte pentru locul 1, apoi 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 şi un punct pentru locul 10. Duminică, se acordă 15 puncte pentru locul 1, apoi 12, 10, 8, 6, 4, 2 şi un punct pentru locul 8.

Se mai acordă patru puncte pentru cel mai rapid pilot în calificări şi câte două puncte pentru piloţii care stabilesc cel mai rapid tur, sâmbătă, respectiv duminică.

Sezonul 2015 are 10 week-end-uri, la Sakhir, Barcelona, Monte Carlo, Spielberg, Silverstone, Budapesta, Spa-Francorchamps, Monza, Soci şi Yas Marina, în aceleaşi zile în care au loc şi activităţi legate de Marile Premii de Formula 1 de pe circuitele amintite.

Programul evenimentelor GP2 din Bahrain este următorul:

Vineri, ora 12.00 - antrenamente;

Vineri, ora 20.00 - calificări;

Sâmbătă, ora 13.10 - cursă;

Duminică, ora 14.15 - cursă sprint.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici