STUDIU: Cumpărăturile stimulează capacităţile cerebrale ale persoanelor de vârsta a treia

Cumpărăturile stimulează capacităţile cerebrale ale persoanelor de vârsta a treia, se afirmă într-un studiu realizat recent de cercetătorii de la Universitatea Duke din Statele Unite.

220 afișări
Imaginea articolului STUDIU: Cumpărăturile stimulează capacităţile cerebrale ale persoanelor de vârsta a treia

STUDIU: Cumpărăturile stimulează capacităţile cerebrale ale persoanelor de vârsta a treia (Imagine: Octav Ganea/Mediafax Foto)

Cercetătorii americani au descoperit că persoanele de vârsta a treia par să aibă nevoie de capacităţi cerebrale suplimentare pentru a lua anumite decizii atunci când se află la cumpărături, în special acele hotărâri care se bazează pe memorie, informează dailymail.co.uk.

Pentru a face acest lucru, vârstnicii folosesc o regiune cerebrală adiţională pentru a-şi aminti acele produse care concurează între ele şi pentru a-l alege pe cel mai bun - fapt care favorizează goana după chilipiruri şi reduceri de preţ.

"Studiul ne oferă o imagine foarte clară", spune Nichole Lighthall, coordonatoarea cercetării, publicată recent în Journal of Neuroscience.

"Persoanele de vârsta a treia sănătoase, chiar dacă memoria lor nu mai este la fel de bună în trecut, «recrutează» pe cale naturală alte regiuni ale creierului care nu sunt asociate în mod tradiţional cu aceste sarcini. Se pare că acest fapt le permite să performeze la un nivel înalt", a adăugat aceeaşi sursă.

Cercetătorii americani au folosit imagistica prin rezonanţă magnetică funcţională (fMRI) - o tehnică noninvazivă care măsoară indirect schimbările din activitatea cerebrală - şi au scanat creierele unui număr de 25 de adulţi tineri (cu vârsta medie de 25 de ani) şi cele ale unui număr de 22 de persoane de vârsta a treia (cu vârsta medie de 70 de ani), în timp ce participanţii la experiment priveau fotografii ale unor produse de consum, notate cu ajutorul unui sistem de apreciere care indica valoarea acestora, similar celor de pe site-urile de comerţ online precum Amazon.com.

Participanţii au fost rugaţi să "continue să cumpere", navigând de la un ecran la altul, în timp ce încercau să îşi amintească valoarea fiecărui produs pe care îl analizau.

Apoi, ei au trebuit să aleagă cel mai bun dintre două produse concurente, precum două pulovere diferite, pe baza valorii mai ridicate a unuia dintre ele.

Unele versiuni ale experimentului au fost foarte uşoare.

De exemplu, participanţii au văzut primul produs, apoi l-au văzut pe al doilea şi apoi au fost rugaţi să îl selecteze pe cel mai bun.

În testele mai dificile, participanţii au văzut primul produs, apoi au fost nevoiţi să afle anumite lucruri despre acesta sau să "cumpere" alte obiecte care nu aveau o legătură cu produsul, înainte de a vedea al doilea produs concurent şi să ia o decizie.

Voluntarii tineri şi cei de vârsta a treia au luat decizii cu aceeaşi viteză şi acurateţe.

Pe lângă tiparele obişnuite ale activităţii cerebrale, voluntarii de vârsta a treia şi-au folosit o anumită regiune a creierului, denumită cortex prefrontal ventromedial (vmPFC), în momentul în care nevoia de memorare a crescut în intensitate.

Regiunea vmPFC este cunoscută deja pentru implicarea ei în calcularea riscurilor şi îi ajută pe oameni să atribuie valoare unor recompense şi emoţii.

În cadrul acestui studiu, cu cât activitatea era mai mare în vmPFC, cu atât participanţii s-au descurcat mai bine în sarcinile trasate.

Potrivit autorilor săi, studiul ar putea duce la dezvoltarea unor strategii de ameliorare a deficitului decizional în rândul persoanelor de vârsta a treia.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici