O schimbare istorică în politica aviatică a SUA ar putea reduce la jumătate timpul de zbor între coastele țării, scrie Live Science.
Un nou ordin executiv emis pe 6 iunie anulează o interdicție veche de 52 de ani privind zborurile comerciale supersonice deasupra teritoriului american, deschizând calea pentru călătorii rapide, cum ar fi New York–Los Angeles, în doar 3 ore și jumătate.
Tehnologii mai silențioase
Înainte de interdicția din 1973, mai multe țări (inclusiv SUA, Franța, Regatul Unit și Uniunea Sovietică) lucrau activ la dezvoltarea avioanelor comerciale supersonice.
Aceste modele timpurii erau capabile să depășească viteza sunetului (Mach 1 – 1.235 km/h), dar provocau bubuituri sonice extrem de puternice, resimțite la sol. Modelul sovietic Tu-144, de exemplu, folosea postcombustie extrem de zgomotoasă pentru a atinge viteze supersonice.
Astfel, interdicția din 1973 a venit ca răspuns la reacțiile publicului față de bubuiturile asurzitoare produse de avioanele supersonice.
Astăzi, companii precum Boom Supersonic și Lockheed Martin, în parteneriat cu NASA, dezvoltă tehnologii care reduc considerabil zgomotul la nivelul solului.
Aeronava Boom a reușit un zbor de test în ianuarie 2025, folosind o tehnică numită „boomless cruise”, care redirecționează undele sonore în sus, astfel încât acestea să nu ajungă la sol.
Prototipul supersonic X-59 al Lockheed și NASA atenuează zgomotul printr-un design inovator, cu motoarele poziționate deasupra fuzelajului pentru a limita undele de șoc.
Calendarul pentru decolare
Noul ordin propune o foaie de parcurs ambițioasă:
– Interdicția eliminată până la 3 decembrie 2026;
– Stabilirea standardelor de zgomot până la 6 decembrie 2026;
– Implementarea finală până la 6 iunie 2027.
Spre exemplu, reglementările pentru drone comerciale au trecut de la idee la implementare în decurs de patru ani, de la mandatul guvernului până la punerea în aplicare.