Prima pagină » Știrile zilei » Modificarea regulilor privind scanerele din aeroporturi provoacă turbulențe în aeroporturile europene

Modificarea regulilor privind scanerele din aeroporturi provoacă turbulențe în aeroporturile europene

Comisia a actualizat regulile privind transportul lichidelor prin controalele de securitate, dar modificările se vor aplica numai anumitor aeroporturi.
Modificarea regulilor privind scanerele din aeroporturi provoacă turbulențe în aeroporturile europene
Mihaela Ionita
30 iul. 2025, 11:46, Social

Comisia Europeană a anunțat marți că va permite utilizarea din nou a unor scanere C3 de înaltă tehnologie în aeroporturi, pentru a permite pasagerilor să transporte până la 2 litri de lichide prin controalele de securitate, în loc de limita actuală de 100 de mililitri.

Aceasta revocă interdicția din septembrie privind utilizarea tehnologiei de screening EDS CB C3 pentru a permite pasagerilor să transporte cantități mai mari de lichide, potrivit Politico.

Însă schimbarea de poziție a Comisiei creează confuzie, deoarece numai scanerele fabricate de o singură companie – Smiths Detection din Marea Britanie – pot fi utilizate din nou. Acest lucru lasă în afara jocului aeroporturile care au cumpărat scanere scumpe de la concurenți precum Nuctech și Rapiscan.

Aceste scanere nu pot fi utilizate din nou până când Conferința Europeană a Aviației Civile, organizația interguvernamentală responsabilă de armonizarea normelor de siguranță a transportului aerian în Europa, nu le recertifică și Comisia nu le acordă aprobarea finală.

Noua aprobare a UE se aplică pentru „700 de scanere situate în 21 de state membre”, a declarat marți Anna-Kaisa Itkonen, purtătorul de cuvânt al Comisiei pentru transporturi, adăugând că multe dintre acestea se află în „hub-uri importante”.

„Decizia se referă la prima configurație a unui anumit tip de scanere, dar există și alte tipuri”, a spus Itkonen, menționând că fiecare aeroport va fi responsabil pentru comunicarea normelor care se aplică controalelor sale.

„Vor trebui să informeze pasagerii în mod complet dacă utilizează această tehnologie de ultimă generație sau nu”, a spus ea. „Asta nu înseamnă că acum toți pasagerii din întreaga UE pot lua cu ei recipiente mai mari cu lichide”.

Reguli de securitate foarte diferite

Acest lucru duce la reguli de securitate foarte diferite în întreaga Uniune, uneori chiar și în același oraș sau în cadrul aceluiași hub.

Pasagerii care pleacă din Milano, de exemplu, au acum voie să transporte până la 2 litri de lichide după controlul de securitate dacă pleacă de la aeroportul Linate sau de la Terminalul 1 al aeroportului Malpensa, în timp ce la Terminalul 2 al aeroportului Malpensa trebuie să respecte în continuare vechea regulă de 100 ml.

Aeroportul Milano Bergamo a anunțat că va menține regula de 100 ml până pe 28 noiembrie, când se preconizează instalarea noilor scanere la punctele de control de securitate.

Aeroportul Amsterdam Schiphol și alte aeroporturi olandeze dispun, potrivit unor informații, de tehnologia necesară pentru a ocoli limita de 100 ml, dar au anunțat că vechea regulă va rămâne în vigoare pentru moment.

Reacții

Recertificarea parțială a scanerelor C3 a primit o reacție mixtă din partea grupului de lobby al aeroporturilor ACI Europe.

„Este o veste foarte bună pentru pasageri, aeroporturi și securitate în general”, a declarat Olivier Jankovec, directorul general al grupului de lobby. Dar „acesta este doar un rezultat parțial, lăsând alți producători și aeroporturi echipate cu echipamentele lor într-un vid”.

Nuctech a calificat procesul UE drept „lung și fragmentat”, dar a adăugat că aparatele sale „nu se confruntă cu bariere tehnice” pentru recertificare. „Este esențial ca programarea și testarea să rămână transparente și echitabile pentru a asigura șanse egale pentru toți furnizorii”, a adăugat Nuctech în declarația sa.

Compania chineză a fost percheziționată de Comisie anul trecut în cadrul unei anchete privind subvențiile străine.

Scanerele C3 ar fi trebuit să faciliteze regulile pentru călători, sporind în același timp securitatea.

Aeroporturile impun, în general, ca lichidele din bagajele de mână să fie depozitate în recipiente de maximum 100 ml și scoase din bagaje împreună cu dispozitivele electronice, cum ar fi laptopurile și smartphone-urile. Scanerele C3 permit inspectarea bagajelor fără a fi necesare aceste măsuri, accelerând astfel procesul de control de securitate.

Comisia a interzis însă această practică în septembrie, ca „măsură de precauție care nu răspunde unei noi amenințări, ci abordează o problemă tehnică temporară”.

Aceasta a eliminat principalul stimulent pentru aeroporturi de a investi în scanere C3, care sunt „în medie de 8 ori mai scumpe decât aparatele convenționale de screening cu raze X pe care le înlocuiesc, în timp ce costurile de întreținere sunt de 4 ori mai mari”, a declarat ACI Europe în reacție la decizia UE.

Restricții similare au fost introduse în Marea Britanie, dar țara a dat înapoi în aprilie, provocând o presiune crescândă asupra Comisiei pentru a urma acest exemplu.