Prima pagină » Social » România dă în gropi, dar e smart / 10.000 de camere de supraveghere pe drumurile expres și naționale, pentru monitorizarea și disciplinarea traficului

România dă în gropi, dar e smart / 10.000 de camere de supraveghere pe drumurile expres și naționale, pentru monitorizarea și disciplinarea traficului

O întreagă rețea video integrată cu AI verifică rovinieta, măsoară viteza medie și identifică trecerile pe roșu. Pentru camioane, sistemul merge și mai departe: verifică în timp real dacă există acte în e-Transport, iar, dacă descoperă nereguli, alertează ANAF.
România dă în gropi, dar e smart / 10.000 de camere de supraveghere pe drumurile expres și naționale, pentru monitorizarea și disciplinarea traficului
Luiza Moldovan
04 dec. 2025, 10:36, Social

Ministerul Afacerilor Interne anunță că, începând de vineri, toate drumurile expres și naționale din România vor fi monitorizate printr-un sistem de supraveghere amplu, implementat pentru creșterea disciplinei rutiere.

Au fost deja activate primele camere de supraveghere pe DN1, pe autostrăzile A1, A2, A3 și A19 și pe principalele bulevarde din București: Iuliu Maniu, Regina Elisabeta, Gheorghe Magheru, Unirii, Aviatorilor și I.C. Brătianu.

De vineri, sistemul se extinde la drumurile expres (DEx12, DEx16, DEx4, DEx5A, DEx6) și la cele naționale – DN2 – DN7, la care se adaugă și arterele adiacente.

Vorbim, deci, de o rețea națională supravegheată video.

Rețea centralizată de camere

Proiectul face parte din programul de Supraveghere Inteligentă a Traficului Rutier, coordonat de MAI și Centrul de Informatică Rutieră.

Rețeaua de camere este conectată la o bază centrală administrată de Direcția Rutieră.

Aceasta are următoarele capacități:

  • recunoaște automat numerele de înmatriculare (ANPR)
  • verifică în timp real valabilitatea RCA, ITP și rovinietei
  • măsoară viteza instantanee și media între puncte
  • semnalează vehiculele suspecte sau implicate în cercetări penale

Sistemul e conectat la platforma ETRAFFIC, folosită pentru analiza fluxurilor de trafic, optimizarea semaforizării și identificarea zonelor aglomerate.

Potrivit Ministerului Transporturilor, obiectivul principal este creșterea siguranței pe drumuri, însă unele  surse din sistem arată că există și o componentă fiscală, deoarece platforma permite corelarea datelor din trafic cu sistemele RO e-Transport și RO e-Factura.

„De exemplu, un camion care apare pe camere fără a avea înregistrare în e-Transport poate fi semnalat automat inspectorilor ANAF”, a explicat o sursă tehnică implicată în proiect.

Monitorizare națională

În prezent, sistemul însumează peste 10.000 de camere fixe și mobile, cu date centralizate în 24 de centre regionale. Acestea sunt dotate cu tehnologie de analiză video bazată pe inteligență artificială, capabilă să identifice:

  • depășiri neregulamentare,
  • treceri pe roșu,
  • opriri ilegale,
  • folosirea abuzivă a benzii de urgență,
  • lipsa centurii de siguranță sau utilizarea telefonului la volan.

Informațiile sunt transmise automat către poliția rutieră, care poate genera procese-verbale electronice, fără intervenție umană.