AMP: Summitul NATO, evenimentul cu cele mai grave încălcări ale dreptului la liberă exprimare în 2008

Agenţia de Monitorizare a Presei a lansat, joi, într-o conferinţă de presă, Raportul privind libertatea presei în România în 2008, apreciind că summitul NATO a fost evenimentul la care s-au înregistrat cele mai grave încălcări ale dreptului la liberă exprimare.

40 afișări
Imaginea articolului AMP: Summitul NATO, evenimentul cu cele mai grave încălcări ale dreptului la liberă exprimare în 2008

Summitul NATO, evenimentul cu cele mai grave încălcări ale dreptului la liberă exprimare (Imagine: Mediafax Foto)

De asemenea, raportul spune că media trebuie să acţioneze cu prudenţă atunci când transmite informaţii oferite de autorităţi, mai ales atunci când sursa acestora sunt serviciile secrete.

Raportul indică faptul că există un ridicat potenţial de manipulare a opiniei publice în informaţiile provenind din acest tip de surse, iar presa are obligaţia de a nu fi părtaşă unor acte de dezinformare şi manipulare.

Astfel, în viziunea AMP tot ceea ce comunică Guvernul, instituţiile statului sau politicienii, mai ales în preajma unor evenimente extraordinare, trebuie tratat cu maximă prudenţă până la trecerea informaţiilor prin filtre de verificare şi interpretare de către ziarişti.

La capitolul "Procese", AMP susţine că daunele morale şi despăgubirile materiale pot inhiba exercitarea dreptului la liberă exprimare atunci când cuantumul acestora este exagerat de mare sau disproporţionat faţă de fapta comisă.

În acest sens, AMP recomandă ca politicienii şi reprezentanţii autorităţilor să dea dovadă de un grad mai mare de toleranţă la criticile pe care le primesc din partea presei, activitatea acestora fiind de maxim interes public, iar înalţii oficiali ai statului ar trebui să se abţină de la a acţiona în instanţă jurnalişti, ei având la îndemână alte mijloace pentru a contracara informaţiile defăimătoare la adresa lor.

Secţiunea "Conflicte de muncă" arată că jurnaliştii care atacă în instanţă măsurile abuzive şi ilegale ale angajatorilor au câştig de cauză, în majoritatea cazurilor, dar şi că unele conflicte de muncă au repercusiuni asupra conţinutului editorial, în timp ce criza economică începe să afecteze puternic salariaţii din media.

De asemenea, AMP susţine că la televiziunea publică încă se utilizează tertipuri organizatorice cu scopul evident de a hărţui angajaţii incomozi. Astfel, AMP recomandă jurnaliştilor atenţie la semnarea contractului de drepturi de autor.

De asemenea, raportul susţine că rezolvarea unor conflicte de muncă nu trebuie să afecteze dreptul la informare al cetăţeanului, iar ziariştii nu trebuie să accepte acele contracte de muncă ce conţin clauze ce contravin Contractului Colectiv de Muncă, în timp ce angajatorii nu ar trebui să încerce să le impună, pentru că sunt ilegale.

Capitolul "Etică şi autoreglementare" arată că, în 2008, s-a remarcat o degradare fără precedent a actului jurnalistic, prin desconsiderarea normelor etice şi profesionale elementare, dar şi faptul că goana după audienţă a fost transformată în criteriul absolut de valorizare a actului jurnalistic.

Raportul AMP face precizări şi în ceea ce priveşte piaţa media şi de publicitate a anului 2008. Anul trecut, a continuat procesul de tabloidizare a informaţiei transmise pe toate canalele (print, tv, radio şi online), în timp ce audienţele tv au scăzut, iar sectorul online a căpătat o importanţă din ce în ce mai mare.

Potrivit raportului, în 2008, piaţa de media nu a suferit transformări spectaculoase faţă de anii precedenţi, însă AMP constată că aceasta a continuat să crească. Criza economică şi-a făcut simţit efectul: în ultimele luni ale lui 2008 şi primele luni ale lui 2009, s-a înregistrat o reducere a bugetelor de publicitate, unele publicaţii au fost închise, s-au operat reduceri de personal sau/şi salariale.

Citeşte mai multe...

Citește mai departe:

Înapoi

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Citește mai departe:

Înapoi

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici