CANNES 2013: Filmul "Blue is the Warmest Colour", de Abdellatif Kechiche, favorit la Palme d'Or. Care sunt preferinţele criticilor

Filmul "Blue is the Warmest Colour", de Abdellatif Kechiche, care spune o poveste de dragoste dintre două femei, este considerat favorit la marele trofeu Palme d'Or al Festivalului de la Cannes (15 - 26 mai).

578 afișări
Imaginea articolului CANNES 2013: Filmul "Blue is the Warmest Colour", de Abdellatif Kechiche, favorit la Palme d'Or. Care sunt preferinţele criticilor

CANNES 2013: Filmul "Blue is the Warmest Colour", de Abdellatif Kechiche, favorit la Palme d'Or. Care sunt preferinţele criticilor

Filmul a primit cronici elogioase, dar unii critici s-au arătat destul de şocaţi de prezentarea grafică a scenelor de sex din pelicula francezului de origine tunisiană. Variety a scris că "Blue is The Warmest Colour" conţine "cele mai grafice scene de sex între femei din istoria recentă", potrivit bbc.co.uk.

Studiul de personaj de trei ore le are în centru pe Adele, o tânără de 15 ani, interpretată de actriţa franceză Adele Exarchopouulos, şi pe iubita acesteia, Emma, jucată de Lea Seydoux. The Hollywood Reporter a scris că filmul va stârni, cu siguranţă, controverse, deoarece trece de bariera dintre "interpretare şi realitate".

Kechiche a mărturisit, de altfel, la Cannes că ia în considerare eliminarea unor scene, pentru a asigura filmului o distribuţie cât mai vastă. "Nu vrem ca lungmetrajul să nu fie proiectat din cauza unei singure scene, dar, desigur nu vom modifica tot filmul", a spus el.

Şi regizorul Alexander Payne a ridicat sala în picioare la proiecţia filmului său "Nebraska". Juraţii Nicole Kidman şi Ang Lee i s-au alăturat regizorului pe covorul roşu, lângă Bruce Dern şi Will Forte. Dern interpretează în filmul "Nebraska" rolul unui rezident în vârstă al statului american Montana, care este convins că a câştigat un milion de dolari şi se hotărăşte să călătorească până în Nebraska, pentru a-şi lua în primire premiul.

De asemenea comedia fraţilor Joel şi Ethan Coen, un pamflet chinezesc la adresa corupţiei şi o dramă familială sufocantă se aflau, la jumătatea proiecţiilor de pe Croazetă, în fruntea pronosticurilor pentru obţinerea trofeului Palme d'Or la cea de-a 66-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes.

"Inside Llewyn Davis", regizat de fraţii Joel şi Ethan Coen, despre tribulaţiile unui cântăreţ folk în Greenwich Village-ul de dinainte de Bob Dylan, se afla, la începutul săptămânii, în topul peliculelor cele mai apreciate de criticii internaţionali, chestionaţi de revista de specialitate Screen.

The New York Times şi revista Variety, supranumită "Biblia industriei cinematografice", au subliniat originalitatea şi emoţia puternică care se degajă din acest film regizat de Joel şi Ethan Coen, recompensaţi deja cu Palme d'Or la Cannes în 1991, pentru filmul "Barton Fink".

Criticii francezi reuniţi de publicaţia Le Film Français par să prefere pelicula "Le Passé", regizată de iranianul Asghar Farhadi, recompensat cu premiul Oscar pentru filmul "Nader şi Simin, o despărţire", şi care a ales să filmeze de această dată în Franţa o dramă familială care vorbeşte despre divorţ şi familii reconstituite.

Chinezul Zia Zhangke se plasează printre favoriţi cu impresionantul "A Touch Of Sin", o frescă epică şi sumbră despre o Chină în plină dezvoltare economică, în care oamenii obişnuiţi sunt umiliţi de funcţionarii corupţi. Cotidianul britanic The Guardian l-a comparat pe cineastul chinez cu maeştrii violenţei din cinematografie, precum americanul Quentin Tarantino şi italianul Sergio Leone, considerând că spectatorii care văd acest film "primesc o palmă stupefiantă de la un cineast care a fost în trecut foarte cuminte".

Urmează în preferinţele criticilor filmul japonez "Like Father, Like Son", de Hirokazu Koreeda, lungmetrajul francez "Jeune et jolie", de François Ozon, şi filmul olandez "Borgman", de Alex Van Warmerdam.

Pentru Stuart Kemp, de la revista The Hollywood Reporter, "niciunul dintre filmele prezentate până acum nu a fost de proastă calitate, dar nici nu a existat vreunul care să fie remarcabil".

Bruno Cras, critic de cinema pentru Europe 1, vorbeşte despre "un nivel bun" al competiţiei din 2013 de la Cannes. "La jumătatea festivalului, au rulat deja patru sau cinci filme demne de a fi incluse în palmaresul festivalului cu un trofeu sau chiar două, iar asta nu e rău deloc".

Criticul şi istoricul de cinema Jean-Michel Frodon consideră că nivelul este "incontestabil bun, cu o diversitate mai mare a stilurilor de film decât cea a originii filmelor", o aluzie la dominaţia americană şi franceză în producţiile proiectate în acest an la Cannes.

Ca şi Bruno Cras, Jean-Michel Frodon plasează în fruntea preferinţelor sale pelicula "Jimmy P", de Arnaud Desplechin, pe care o consideră "o operă majoră", în condiţiile în care primirea călduroasă făcută pe Croazetă filmului "Le Passé", de Asghar Farhadi, reiese, după părerea sa, dintr-o "halucinaţie colectivă".

"Atunci când o selecţie foarte aşteptată ca aceasta nu dezamăgeşte, este deja o veste foarte bună", a declarat, la jumătatea evenimentului, Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului de Film de la Cannes.

"Nerăbdarea este importantă, iar notele acordate sunt mai mari ca de obicei", a dezvăluit el.

A doua jumătate a festivalului, care a inclus ultimele zece filme din competiţie, s-a remarcat prin proiecţia celui mai recent lungmetraj regizat de Steven Soderbergh, prezentat marţi seară. Recompensat cu Oscarul pentru cel mai bun regizor în 2001, pentru "Trafic", şi cu Palme d'Or la Cannes în 1989, pentru primul său lungmetraj, "Sex, minciuni şi jocuri video", Steven Soderbergh a prezentat în acest an pe Croazetă pelicula "Behind The Candelabra", cu Michael Douglas şi Matt Damon, metamorfozaţi pe marele ecran într-un film biografic despre viaţa pianistului Liberace şi a tânărului său amant.

Un alt film aşteptat cu nerăbdare la Cannes a fost "Only God Forgives" al danezului Nicolas Winding Refn, cu Ryan Gosling în rolul principal. Cei doi au făcut echipă şi la mult apreciatul "Drive", care i-a adus cineastului danez premiul pentru regie la Cannes în 2011. De această dată, nici criticii, nici spectatorii nu au fost impresionaţi de noua peliculă regizată de Refn. Considerat un favorit la Palme d'Or, filmul "Only God Forgives", în care abundă scenele sângeroase şi cele de violenţă extremă, a generat numeroase fluierături şi foarte puţine aplauze după proiecţia de la Cannes. În plus, spectatorii de la Cannes au mai avut un motiv de nemulţumire: canadianul Ryan Gosling, protagonistul filmului, nu a fost prezent la Cannes. "Am încercat totul", a declarat actorul. Ryan Gosling, iubitul actriţei Eva Mendes, este reţinut pe continentul american pentru a filma primul său lungmetraj în calitate de regizor, "How To Catch A Monster". "Nu am dreptul să iau avionul în perioada în care filmez, compania de asigurări îmi interzice acest lucru. Am încercat absolut tot pentru a-i face pe cei de la compania de asigurări să se răzgândească, dar nu am reuşit", a declarat actorul canadian.

Regizorul român Cristian Mungiu face parte din juriul ediţiei de anul acesta a Festivalului de Film de la Cannes, prezidat de Steven Spielberg.

Cea de-a 66-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes se desfăşoară în perioada 15-26 mai.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici