Cervantes reloaded. Cât de nebun a fost, de fapt, Don Quijote? Mic ghid de patologie literară

De la nebuloasa nebuniei la problema conştiinţei umane şi a societăţii perfectibile,de la patologii precum manie,melancolie,delir la modul în care diferenţa este stigmatizată,de la normal la anormal, toate întrebările,lansate într-o discuţie despre Don Quijote şi bolile sufletului în Secolul de Aur.

3908 afișări
Imaginea articolului Cervantes reloaded. Cât de nebun a fost, de fapt, Don Quijote? Mic ghid de patologie literară

Cervantes reloaded. Cât de nebun a fost, de fapt, Don Quijote? Mic ghid de patologie literară

Regresie în timp. Întoarcere în Secolul de Aur spaniol pe vremea lui timpul Cervantes şi a lui Don Quijote de la Mancha. La Casa Filipescu-Cesianu, Bucureşti. Pe fereastră, primăvară de aici sau de atunci? Aleile de piatră ale pavajului amintind de un posibil drum pe care şi-ar fi purtat paşii Don Quijote, călare pe mârţoagă sa în chip de cal iscusit şi brav, alături de fidelul sau scutier, burtosul Sancho Pânză. Pe atunci, la început se secol XVI-lea. Acum, în secolul XXI, la 400 de ani de la moartea autorului, primul roman modern este mai actual că niciodată.

Comunicarea „Melancolia lui Don Quijote. Bolile sufletului în Secolul de Aur” susţinută săptămâna trecută cu ocazia comemorării celui de-al IV-lea centenar de la moartea lui Miguel de Cervantes, i-a antrenat pe de Prof. univ. dr. Octavian Buda – şeful catedrei de Istoria Medicinei, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” din Bucureşti şi pe medicul scriitor spaniol Slavko Zupcic, specialist în psihiatrie şi istoria medicinei în încercarea de a defini şi de a explică „Melancolia lui Don Quijote. Bolile sufletului în Secolul de Aur”. Demersul comunicării a avut menirea de a realiza un dialog între lumea literaturii / a criticii literare şi cea a medicinei / a psihiatriei pentru a reactualiza universul şi psihologia lui Don Quijote într-o încercare de a defini personalitatea şi unicitatea unuia dintre cele mai mari personaje din istoria literaturii, Don Quijote. Discuţia întinsă pe o oră şi jumătate a realizat o „disecţie” pe trupul imaginar al iscusitului hidalgo dintr-un umil orăşel al regiunii La Mancha.

Profesorul de istoria medicinei Octavian Buda a punctat în introducerea dialogului cele mai importante momente din istoria nebuniei, mergând pe ilustrarea particularităţilor cazului Quijote, pe chestiunile medicale ale romanului lui Cervantes pentru a duce la înţelegerea unui univers uman cu probleme ce nu şi-au pierdut actualitatea nici astăzi, Barocul. De altfel, problema conştiinţei umane a fost piatra de hotar a întregii discuţii.
Medicul Octavian Buda a realizat o comuniune între literatură şi ştiinţă într-un demers pasionant de a reactualiza personajul lui Cervantes. Quijote şi-a lepădat astfel imaterialitatea pentru a se prezenta celor ce i-au parcurs aventurile, care i-au cunoscut gândurile şi au fost fascinaţi de puterea credinţei sale, pentru a se reliefa în întregime. Persoană şi nu personaj, Quijote s-a recompus din citatele operei lui Cervantes, din exegeza realizată de cei doi medici.

De la Philippe Pinel, fondatorul abordării umane a psihiatriei moderne care vorbeşte despre manie în perioada iluministă, la psihiatrul german Emil Kraepelin, cel care a sistematizat psihiatria modernă în nevroze, psihoze şi tulburări de personalitate - demensiunile paranoide, la marile diagnostice din manualele modernă: tulburări delirante, toate au fost verificate prin prisma psihologiei lui Don Quijote. Cum era, de fapt, personajul lui Quijote? Cât de „nebun” se înfăţişa Quijote în societatea de atunci şi ce diagnostic just i-am putea pune?
„Don Quijote” concentrează şi impresionează prin actualiatea condiţiei umane, a limitelor existente, a definirii umanului, normalului, patologicului, a modului în care o persoană singulară este diferită de restul societăţii, dar şi a modului în care societatea reacţionează la acest personaj, a precizat profesorul român de istoria medicinei.

„Prea multă sănătate poate fi nebunie şi nebunie în orice caz dacă viaţa este văzută ca ce este şi nu ce-ar trebui să fie.”, avertiza Cervantes. A fi întotdeauna pregătit şi a-ţi duce viaţă într-un reper predeterminat înseamnă o jumătate de victorie, a afirmat Octavian Buda, invitându-l astfel la dialog pe medicul psihiatru şi scriitorul de origine venezueleană Slavko Zupcic, Doctor în medicină al Universităţii Autonome din Barcelona.
La fascinantul dialog, medicul Slavko Zupcic a lăudat demersul lui Octavian Buda impresionând publicul prin umorul sau bine dozat şi aprecierile sale critice la adresa a ceea ce am putea numi o carte-cult: „Iscusitul hidalgo Don Quijote de la Mancha”.

Lansându-se într-un demers similar colegului sau român prezent la discuţie, Slavko Zupcic a vorbit nu doar ca medic, ci şi ca scriitor: „Completarea dialogului cu practica medicală, psihiatrică şi ideile pe care eu le stăpânesc, le am că cititor şi ca scriitor. Asta este contribuţia pe care cred că pot să o aduc la această masă. (...) A aplică metoda medicinei literaturii: Ar putea părea o tabula rasa. Este o carte cu care razi, o carte minunată în acest sens. Cervantes a fost un geniu unic? A fost probabil. Pentru anumite motive apar alte evenimente literare cum ar fi opera lui Shakespeare. Cervantes, ieri, astăzi, este o ştire, în mai sigur va fi o ştire şi Shakespeare. Nu putem spune care este mai bună sau mai slabă, nu putem să le comparăm. Ca în dragoste, fiecare are dreptul să aleagă pe cine iubeşte mai mult, cu cine se simte contemporan. Cervantes a fost un geniu unic. Oare nu ştiau ei despre ştiinţele care se năşteau în jurul lor? Dacă credem că genialitatea artistică se poate exprimă izolat, aceeaşi genialitate aristica nu e străină de societatea în care s-a născut, nici de ştiinţă care se dezvolata în jur. Dacă credem că ştiinţă e un proces, atunci şi literatură, cultura esre. Cărţile noastre or să dispară. O să rămână în istoria literaturii cei consideraţi cei mai buni.

Cervantes şi opera lui Don Quijote sunt un balsam când vorbim despre balsamul lui Quijote care linişteşte şi vindecă orice boli. Când vorbim despre o posibilă nebunie a acestui personaj, pentru mine este o binecuvântare.”, a punctat medicul psihiatru spre încântarea publicului.

Discuţia a urmat apoi firul recontextualizarii operei lui Cervantes în viziunea medicului Octavian Buda exprimând că: „E ceva în Don Quijote care frapează de la bun început. E unic acest lucru pentru că ne raportăm la secolul XVII. Fiecare se găseşte legat de o anume realitatea de viaţă legată de cartea lui Cervantes.”, trecându-se apoi în mod sistematic la inventarierea simptomelor descrise în opera lui Cervantes, paleta de manifestări fizice şi psihice ale „nebuniei” lui Quijote: „Palpitaţii, tremur, bătăile neregulate ale inimii. Don Quijote suferea de un tremur necontrolat, o compensare anxioasă”. Don Quijote sforărie, are insomnii, trece de la dezorientare temporală şi spaţială, la sentimentul de comprimare a timpului, a identificat medicul român spre a incită publicul cu întrebarea: ce e în spatele reacţiilor sale paradoxale?

La întrebarea lansată de Octavian Buda, colegul sau spaniol a venit cu un posibil răspuns: „Ochii noştri văd doar patologia. Când găsim simptome şi patologii, îl calsificam pe Don Quijote fără să ne gândim că boala are şi lucruri pozitive, poate să producă şi transformări psihice şi de conduită care să îmbunătăţească viaţă unui pacient pe termen scurt. În cazul lui Quijote, patologia este o boală care permite cartea, care permite cititorilor săi să stea cu sufletul la gură, legaţi de carte. Sindrom de confuzie, dezorientare există cu siguranţă. Ca să abordăm din punctul de vedere al al psihiatriei, vorbim de melancolia lui Quijote. Nebunia ca atare e greu de definit. Quijote era trist, dar mulţumit, era dezorientat pe scurte momente.

Să ne gândim la Quijote ca persoană, nu ca personaj, să ni-l imaginăm pe câmpurile triste şi pustii din La Mancha, suferind de foame şi de sete şi primind câte o bătaie, la fiecare 2-3 capitole autorul permite o schimbare de scenariu când descrie un scenariu al nebuniei. Printre toate patologiile existente, cea care se potriveşte cel mai bine lui Don Quijote sunt simptomele delirante, posibilitatea că Don Quijote să fi delirat.”
Un roman că Don Quijote nu poate naşte certitudini, ci o multitudine de întrebări, aşa cum au fost cele ridicate de medicul SlavkoZupcic: „În ce faza se află Don Quijote, în faza de manie? Alzheimer? Demenţă? Psihiatria spune că este vorba de o tulburare delirantă. Care sunt delirurile lui Quijote? Crede în ordinul cavalerilor şi că există o femeie care este cea mai frumoasă din lume, Dulcineea del Toboso.”

Dialogul celor doi a fost punctat şi de anumite precizări de ordin biografic făcute de medicul Octavian Buda. Am putut afla faptul că Miquel de Cervantes provenea dintr-o familie de medici, tatăl lui a fost chirurg, chirurgia neavând în epoca statutul din timpurile moderne, chirurgii făcând lucruri primitive, fiind puşi pe aceeaşi treaptă cu bărbierii, dar şi că Cervantes avea accesul la o întreagă literatură, avea 200 de volume aflate într-o biblioteca privată.

Cervantes era un om cu spiritul viu, curios, fiind la curent cu tot ce însemna cultură, pictură (Velazquez, Murillo, Zurbaran), muzică, ştiinţă, cultură (Lope de Vega, Calderon de Barcă). În medicină se înţelege faptul că corpul uman poate fi disecat, structura lui poate fi reprodusă în tratatele de anatomie (cum este cel al liu Pedro Andrés del Alcázar). Acest realism anatomic este preluat sub formă unui realism psihologic în opera lui Cervantes, în secolul a XVII-lea Cervantes dând impresia unei camere de filmat într-un univers uman trăit extrem de plenar, a punctat profesorul român.

Dialogul a revelat activismul spiritului lui Quijote, celebrul hidalgo dorind modificarea societăţii în spiritul vestic. Pe de altă parte, medicul spaniol a punctat însemnătatea lui Sancho Panza în romanul lui Cervantes: „Este un schimb de roluri permanent între Quijote şi Sancho Panza, fidelul sau scutier. Se face un schimb, o nebunie care gravitează între cele două personaje.”, fiind evidenţiată care este cea mai mare nebunie comisă în carte.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici