Cineaştii români consideră că Oscarul este un business şi nu o competiţie artistică

Regizori, producători şi critici de film români, printre care Corneliu Porumboiu, Dan Burlac şi Tudor Caranfil, consideră că Oscarul este un business, motiv pentru care nu îi surprinde faptul că 4,3,2", de Cristian Mungiu, nu a fost inclus pe lista lungă a nominalizărilor la categoria film străin.

1 afișare
Imaginea articolului Cineaştii români consideră că Oscarul este un business şi nu o competiţie artistică

Cineaştii români consideră că Oscarul este un business şi nu o competiţie artistică

Filmul "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", de Cristian Mungiu, câştigător al premiului Palme d'Or la Cannes şi nominalizat la Globurile de Aur, nu a fost inclus de membrii Academiei Americane de Film pe lista lungă a nominalizărilor la Oscarul pentru film străin.

Potrivit regizorului Corneliu Porumboiu, faptul că "4,3,2" a luat Palme d'Or este mai importat decât o nominalizare la Oscar, filmul fiind unul "greu" din punct de vedere artistic.

"Pentru mine, dacă a luat Palme d'Or este mai important decât Oscarul. Pentru un film să ia Palme d'Or este un reper. Nu ştiu, cred că s-a creat prea multă discuţie cu Oscarul. Nu ştiu ce proceduri are Academia de Film, dar probabil interesul este în altă parte. Filmul «4,3,2» este un film de autor, greu din punct de vedere estetic, nu cred că ar avea priză la un juriu de tip Oscar. La Oscar contează mult cine e distribuitorul, ce campanie de marketing are filmul", a declarat pentru MEDIAFAX  Corneliu Porumboiu.

O părere similară are şi regizorul Tudor Giurgiu, organizator al celui mai cunoscut festival de film din România, TIFF, care apreciază, totuşi, ca fiind "o ruşine" faptul că "4,3,2" nu a intrat în lista lungă a nominalizărilor la Oscar.

"Mi se pare o ruşine pe de o parte, pe de altă parte mi se pare că e cumva normal, ţinând cont de bugetele care se pun la bătaie, pentru promovarea filmului în America. Acum şase ani, un film maghiar a cheltuit jumătate din bugetul de realizare, numai pentru promovare, vorbim de circa 800-900 de mii de euro. Rezultatele nominalizării nu arată care sunt cele mai bune filme, ci care sunt cele mai influente filme, cu cea mai bună promovare. Nu mai vorbesc de unde vin aceste filme (Canada, Austria, Italia, Brazilia, Israel, Rusia, Polonia, Serbia, Kazahstan, n.r.) şi cine sunt regizorii lor. Când o să realizăm şi noi ca stat cât de important este un asemenea film, o asemenea acţiune de imagine pentru noi ca ţară, o să realizăm mai mult", a declarat pentru MEDIAFAX Tudor Giurgiu.

Regizorul Radu Muntean spune că este "surpins" că filmul nu a fost nominalizat, însă atrage atenţia că Oscarul este "business şi politică". "Pentru mine, e o surpriză, mă aşteptam să ia o nominalizare. Pe de altă parte, dacă nu ai finanţare americană, este mai complicat să ajungi la Globurile de Aur sau la Oscar. Este business şi politică şi atât", a declarat pentru MEDIAFAX Radu Muntean.

Pe de altă parte, producătorul Dan Burlac consideră că filmul lui Cristian Mungiu a pierdut "o bătălie comercială, nu una artistică".

"Este trist şi nedrept, dar la modul cum se pregăteau lucrurile, nu avea nicio şansă. Oscarul nu promovează valoare artistică, ci valoarea comercială, filmele sunt împinse spre piaţa comercială. Este trist, pentru că filmul a avut un enorm succes în rândul intelectualilor şi criticilor de la Hollywood. Filmul nu a fost susţinut din spate, nu a avut un buget care să-i permită să intre în competiţie cu marile case de distribuţie. Cu toate astea, filmul rămâne unul excepţional, presa americană l-a primit deja foarte bine. Oscarul este ceva comercial. Era bine pentru imagine dacă era între nominalizaţi, dar nu este capătul lumii. Momentul cel mai important a fost Cannes-ul. Filmul a pierdut o bătălie comercială, nu una artistică", a declarat pentru MEDIAFAX Dan Burlac.

Criticii de film Tudor Caranfil şi Cristina Corciovescu spun că era normal ca "4,3,2" să nu fie nominalizat, întrucât filmul este unul "european", "românesc" şi, pe de altă parte, deciziile criticilor americani nu coincid cu cele ale membrilor Academiei Americane de Film.

"Îmi pare rău, dar nu putem să câştigăm continuu. Cei care au hotărât sunt suverani. Ceea ce ştiu este că foarte mulţi critici îl vedeau câştigător, era principalul favorit. Ceea ce s-a întâmplat acum arată că deciziile membrilor Academiei cu cele ale criticilor nu coincid. Dovada este că el a luat premiul criticilor în urmă cu câteva zile", a declarat pentru MEDIAFAX Cristina Corciovescu.

Criticul de film Tudor Caranfil consideră că "4,3,2" nu a ajuns pe lista de nominalizări la Oscar, din cauză că filmul nu se pretează la spiritul cinematografului american.

"Din punctul meu de vedere, Palme d'Or bate Oscarurile. Este un film european, un film românesc, în primul rând, era firesc să nu pătrundă în spaţiul american", a spus criticul. El a adăugat că vor fi alţi tineri regizori care vor ajunge şi la Oscar şi, dacă "4,3,2" ar fi ajuns la Oscar, s-ar fi pierdut motivaţia pentru alţi tineri regizori din noul val.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici