Clipurile TV de promovare a ţigărilor electronice, interzise de la difuzare de către CNA

Clipurile TV de promovare a ţigărilor electronice au fost interzise de la difuzarea pe posturile TV, printr-o decizie luată marţi de CNA, care a considerat că aceste programe stimulează comportamente dăunătoare sănătăţii.

414 afișări
Imaginea articolului Clipurile TV de promovare a ţigărilor electronice, interzise de la difuzare de către CNA

Clipurile TV de promovare a ţigărilor electronice, interzise de la difuzare de către CNA (Imagine: Ovidiu Micsik/Mediafax foto)

Potrivit raportului de monitorizare al Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), programe de teleshopping pentru ţigările electronice Clever Smoke şi Smoketronic au fost difuzate pe Antena 1, OTV, Prima TV, Kanal D, TVR 2, Acasă TV şi B1 TV. Materialele de promovare a ţigărilor electronice difuzate au avut o durată cuprinsă între peste 4 minute şi aproximativ 15 minute.

Legea audiovizualului interzice "orice formă de comunicare comercială audiovizuală pentru ţigări şi alte produse pe bază de tutun" (articolul 29, alineatul 5), însă ţigara electronică nu este un produs pe bază de tutun.

Membrii CNA au remarcat însă că în programele de promovare a ţigărilor electronice este reprezentat gestul fumatului, ceea ce poate stimula acest obicei.

La propunerea lui Christian Mititelu, membru al CNA, Consiliul a decis să aplice somaţii cu intrarea în legalitate televiziunilor care difuzează aceste clipuri de promovare a ţigărilor electronice. Acest lucru înseamnă că aceste clipuri nu mai pot fi difuzate pe posturile TV.

O altă propunere, făcută de Ioan Onisei, vicepreşedintele CNA, potrivit căreia aceste clipuri ar fi putut fi difuzate după ora 22.00, nu a întrunit numărul necesar de voturi din partea membrilor Consiliului.

Decizia de interzicere a clipurilor TV de promovare a ţigărilor electronice a fost aplicată în baza articolului 29 din Legea audiovizualului, alineatul 1, litera f, potrivit căruia comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie "să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei".

Decizia luată marţi de membrii CNA vine după ce aceştia au discutat şi în şedinţa din 24 ianuarie despre aceste clipuri TV de promovare a ţigărilor electronice. Membrii CNA au fost de părere că, în forma difuzată de televiziuni, aceste clipuri de promovare încalcă legislaţia audiovizualului. Atunci, însă, membrii CNA nu au căzut de acord dacă aceste programe de teleshopping trebuie interzise de la difuzarea pe TV sau trebuie difuzate doar după ora 22.00.

Cristina Trepcea, membru al CNA, a fost foarte tranşantă, spunând la momentul respectiv că difuzarea pe TV a acestor spoturi trebuie interzisă. "Spotul face reclamă la fumat", a spus Cristina Trepcea.

O poziţie similară a avut şi Narcisa Iorga, un alt membru al Consiliului. "Chiar dacă face publicitate la ţigara electronică, gestul este acelaşi", a spus Iorga. Ea a mai spus că Legea audiovizualului prevede că publicitatea la ţigări este interzisă, legislaţia audiovizualului nefăcând distincţie între ţigările obişnuite şi ţigările electronice.

Răsvan Popescu, preşedintele Consiliului, a spus atunci că nu se merge din start pe ideea că nu se poate face reclamă unor astfel de produse - ţigările electronice -, însă contează modul în care se face acest lucru şi când se difuzează astfel de clipuri de promovare.

El a precizat că modul în care sunt realizate aceste programe de teleshopping - prezentându-se în paralel oameni care fumează ţigări obişnuite şi oameni care folosesc ţigările electronice - produc confuzie în rândul copiilor care le pot vedea, întrucât aceste clipuri sunt difuzate pe parcursul întregii zile.

"Un copil de 7 ani nu poate discerne între cele două tipuri de ţigări", a mai spus la momentul respectiv Răsvan Popescu, precizând că aceste clipuri încalcă şi legislaţia privind protecţia minorilor.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici