CNA: Primele sancţiuni pe campanie - RTT Braşov, 5.000 de lei din cauza ştirilor care favorizau PNL

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a amendat, marţi, televiziunea RTT din Braşov, care nu a respectat principiul imparţialităţii în ştiri, difuzând, în cadrul emisiunii „Jurnal RTT”, ediţii din aprilie, materiale care au favorizat PNL. Totodată, Consiliul a somat alte şase posturi locale.

284 afișări
Imaginea articolului CNA: Primele sancţiuni pe campanie - RTT Braşov, 5.000 de lei din cauza ştirilor care favorizau PNL

CNA: Primele sancţiuni pe campanie - RTT Braşov, 5.000 de lei din cauza ştirilor care favorizau PNL (Imagine Shutterstock / Mediafax Foto)

Pe lângă amenda minimă aplicată televiziunii RTT, în cadrul şedinţei de marţi, 17 mai, tot din cauza unor aspecte privind reflectarea campaniei electorale, CNA a sancţionat prin somaţie o serie de televiziuni locale: Nova TV, Mix 2 din Braşov, ETV din Galaţi, Actualitatea TV din Paşcani, Turda TV din Cluj Napoca şi TV Sibiu.

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis amendarea televiziunii RTT din Braşov, deţinută de societatea Radioteleviziunea Transilvania SRL, din cauza faptului că în data de 14 aprilie şi în zilele următoare, înaintea începerii campaniei electorale, a difuzat 76 de ştiri (16 ştiri distincte ale căror reluări au însumat 76 de difuzări), care au conţinut intervenţii ale unor politicieni, majoritatea de la PNL.

Potrivit monitorizării din perioada 28 martie – 3 aprilie, în cadrul „Jurnal RTT”, majoritatea intervenţiilor au fost ale unor membri PNL, cele mai multe minute acumulând sincroanele din ştiri cu vicepreşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Gabor (16 minute) şi cu primarul GGeorge Scripcaru(13 minute), ambii de la PNL.

Reclamaţia primită de CNA a susţinut că televiziunea „face campanie agresivă de promovare pentru candidatul Adrian Gabor”, despre care s-a afirmat în sesizare că e noul candidat PNL pentru primăria Braşov.

Având în vedere că în octombrie 2015, RTT a fost somat pentru nerespectarea imparţialităţii şi echilibrului (prevăzute de articolele 66 şi 69 din Codul de reglementare a audiovizualului), Radu Herjeu a propus sancţionarea cu 5.000 de lei (amenda minimă).

Amenda de 5.000 de lei a fost aplicată pentru încălcarea articolelor 66(1-a) şi 69(1) din Codul CNA. În favoarea sancţiunii au votat şase membri: Lorand Turos, Vasile Buda, Monica Gubernat, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu,Călin Cristea.

Valentin Jucan şi Răsvan Popescu au votat împotrivă. În acest caz, Jucan făcuse propunerea de somaţie, dar care n-a apucat să fie supusă votului, fiind adoptată prima propunere făcută.

În aceeaşi şedinţă, CNA a somat, pentru aceleaşi articole, 66 şi 69 din Cod, şi Nova TV, Mix 2 din Braşov. La Nova TV s-a avut în vedere şi articolul 5(1-c) din Decizia CNA privind campania electorală.

Articolul 66(1) – „În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”.

Articolul 69(1) – „În programele de ştiri radiodifuzorii trebuie să asigure o prezentare echilibrată a reprezentanţilor puterii şi opoziţiei, ţinând cont de ponderea partidelor parlamentare, de importanţa temelor aflate în dezbatere şi, după caz, de reprezentarea partidelor la nivel local”.

Iar articolul 5(1-c) din Decizia 244/2016 privind regulile de desfăşurare a campaniei în audiovizual, stipuează că „Pentru reflectarea campaniei electorale, radiodifuzorii pot realiza şi difuza numai următoarele tipuri de emisiuni cu caracter electoral: c) de dezbatere electorală, prevăzute la art. 67 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 115/2015, în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, cu participarea a cel puţ in doi candidaţ i sau reprezentanţ ii lor; în cazul neparticipării unui candidat sau al unui reprezentant al acestuia, acest fapt este menţionat; emisiunile vor fi identificate ca atare la începutul emisiunii, în cazul posturilor de radio, şi, respectiv, vor fi semnalate prin marcajul ’emisiune de dezbatere electorală’, afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de televiziune; emisiunile de dezbateri electorale pot fi difuzate în zilele de luni până duminică.

Actualitatea TV Paşcani a fost somată pentru încălcarea articolelor 34(1), referitor la „dreptul la propria imagine” şi 64(1-b) din Cod, iar ETV Galaţi, pentru articolul 68 din Cod.

Articolul 64(1) – „În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: b) informarea cu privire la un fapt sau un eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă”.

Articolul 68 – „Radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni de ştiri şi dezbateri prezentate sau moderate de oameni politici care deţin funcţii sau demnităţi publice ori purtători de cuvânt ai instituţiilor publice, precum şi de persoane desemnate public să candideze sau care şi-au anunţat public intenţia de a candida la alegerile locale, parlamentare sau prezidenţiale”.

Totodată, Turda TV din Cluj Napoca şi TV Sibiu au fost somate pentru încălcarea articolului 6(1) din Decizia CNA – „În perioada campaniei electorale candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali au acces numai în emisiunile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) şi c) difuzate de posturile de radio şi televiziune, publice şi private, inclusiv la cele prin cablu, implicate în campania electorală”.

De asemenea, partidul M10 a trimis o adresă către CNA solicitând informaţii referitoare la posibilitatea cedării unor timpi de antenă, obţinuti de un partid, către un candidat independent. Consiliul va răspunde că acest lucru nu este posibil.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici