Creştere de 11% a veniturilor din publicitate la rate card pentru presa scrisă - Mediafax

Creştere de 11% a veniturilor din publicitate la rate card pentru presa scrisă

Piaţa presei scrise din România a raportat o creştere de 11% a veniturilor din publicitate la rate card obţinute în 2008, comparativ cu 2007, când creşterea a fost de 23% faţă de anul 2006, potrivit Media Fact Book 2009.

141 afişări
Imaginea articolului Creştere de 11% a veniturilor din publicitate la rate card pentru presa scrisă

Creştere de 11% a veniturilor din publicitate la rate card pentru presa scrisă (Imagine: Catalina Filip/Mediafax Foto)

Astfel, valoarea totală a veniturilor la rate card dinpublicitate pentru presa scrisă se ridică la aproximativ 424 demilioane de euro, din această sumă 14% fiind barterelemedia.

Potrivit Media Fact Book, creşterea de 11% a veniturilor dinpublicitate la rate card în 2008 este o consecinţă, în principal, acreşterii valorii rate card-urilor şi nu este reflectată în cifrelenete.

În ceea ce priveşte segmentele de piaţă, din punctul de vedereal veniturilor la rate card din publicitate, ziarele au atras 53,7%din venituri, comparativ cu 2007, când procentul era de 51,1%, întimp ce piaţa revistelor a ajuns la 46,3%, comparativ cu 2007, cândera de 48,9%.

"În final, în ciuda aspectelor negative raportate la diferiteniveluri, situaţia de pe piaţa de presă scrisă este un test derezistenţă, eficienţă şi fezabilitate", se arată în Media FactBook.

Pe de altă parte, în 2008, publisheri cu o cotă de piaţă maimică de 1% au reprezentat 22,8% din piaţa totală de publicitate, înscădere cu 20% faţă de 2007. Cota acestora pe piaţă, în primulsemestru din 2009, a scăzut la 21,5%.

În 2008, în rândul publisherilor cu o cotă de piaţă de peste 10%din veniturile din publicitate se situează Publimedia Internaţional(13,7%), Caţavencu (13,1%) şi Ringier România (11,1%), care se aflape poziţia de lider în 2007.

Primele 10 segmente de piaţă cu cele mai mari investiţii înmedia în 2008 reprezintă 42% din totalul veniturilor atrase deprint. Astfel, bugetele cele mai mari de publicitate atrasede presa scrisă au venit din sectoarele auto, imobiliare şiconstrucţii, telecomunicaţii mobile, bănci şi asigurări, magazine,centre comerciale şi supermarket-uri, partide politice,restaurante, cafenele şi fast food-uri, guvern şi municipalitate,produse de îngrijire şi centre de sănătate.

În ceea ce priveşte barterele media, valoarea totală a ratecard-urilor a fost de circa 60 de milioane de euro, în creştere cu5% comparativ cu 2007. Din totalul veniturilor din bartere media,51% reprezintă bartere cu alte publicaţii, în creştere uşoarăcomparativ cu 47% în 2007.

Potrivit Media Fact Book, în topul publicaţiilor cu cele maimari venituri din publicitate la rate card obţinute în 2008 sesituează ghidul de timp liber 24 Fun (21,18 milioane de euro),urmat de Gazeta Sporturilor (11,19milioane de euro), Şapte Seri (10,9milioane de euro), Ziarul Financiar (10,89 milioanede euro) şi Jurnalul Naţional(9,6 milioane de euro).

În clasament urmează Libertatea (8 milioane deeuro), Pro Sport (6,8 milioane deeuro), Evenimentul zilei (6,5 milioanede euro), Cosmopolitan(5,1 milioane de euro), Business Standard(5 milioane de euro), Adevărul (4,8milioane de euro), Capital (4,7 milioane deeuro), Ziarul de Vrancea(4,7 milioane de euro), Cotidianul (4,5 milioanede euro), Monitorul de Vrancea (4,2milioane de euro), ProTV Magazin(4,18 milioane de euro), Elle (4,15 milioane deeuro), România liberă (4milioane de euro), Click! (3,87 milioane de euro)şi Tabu (3,6 milioane deeuro).

Clasamentul rămâne neschimbat şi pentru prima jumătate a lui2009, dar veniturile la rate card obţinute din publicitate înrândul publicaţiilor scade cu circa 64%, comparativ cu aceeaşiperioadă a lui 2008.

În 2008, pe lângă investiţiile online, care au fost dince în ce mai mari, ca modalitate de aliniere la noile realităţiiale pieţei, se observă în rândul publisherilor şi dezvoltarea unorstrategii de adaptare şi supravieţuire în faţa crizei economicegenerale.

Printre aceste strategii se numără scăderea frecvenţei deapariţie a publicaţiilor, pentru reducerea costurilor editoriale şide producţie, proiecte de publicitate creative, conţinut orientatspre oferirea unor sfaturi practice cititorilor, dar şi preţuri maibune pentru publicitate.

De asemenea, în 2008, mai mulţi publisheri au decis închidereaunor publicaţii, în timp ce alţii, dimpotrivă, au văzut ooportunitate în lansarea unora noi.

Astfel, Burda a relansat ca lunar revista CoolGirl, a închis, la începutul lui 2009, revistaQuattroruote şi, din decembrie 2008, a unit revistele Perfectpentru Casa mea şi Locuinţa mea.

Pe de altă parte, Publimedia Internaţional a relansat, înianuarie 2009, revista Target sub denumirea DA Premium, cu apariţielunară şi distribuţie împreună cu Ziarul Financiar, în timp ce TimeOut a fost transformat din săptămânal în lunar. De asemenea,publicaţiile Descoperă şi Bănăţeanul au trecut exclusiv pe onlinedin ianuarie 2009, aceeaşi strategie fiind urmată, din iunie 2009,şi de publicaţiile Hunedoreanul, Bihoreanul, Ieşeanul şiClujeanul.

Pe de altă parte, Ringier România a lansat revistasăptămânală Diva în octombrie 2008, titlul fiindtransformat în bilunar în martie 2009. De asemenea, în februarie2009, compania a decis închiderea gratuitului Compact.

Pe de altă parte, Burda România a mai închis revistele ComputerBild şi Vacanţa ta Perfectă în ianuarie 2008 şi a lansat, înoctombrie 2008, revista Autobild.

De asemenea, publisherul Liberis a lansat revista GQ îndecembrie 2008.

Trustul de presă Adevărul Holding a lansat, în 2008,numeroase extensii de brand pentru publicaţiile sale, cum ar fiAdevărul 500 Miliardari, Adevărul de sănătate, Adevărul de seară,Click pentru Femei, Click Poftă Bună şi Click Sănătate. Deasemenea, în martie 2009, Adevărul Holding a lansat revista ForbesRomânia.

Totodată, pe piaţa media a fost lansată, în decembrie2008, revista Max.

Potrivit reprezentanţilor Initiative, care au publicat studiulMedia Fact Book, se va observa în continuare o scădere a bugeteloratrase din publicitate, publisherii urmând să-şi reorganizezeactivităţile prin reduceri de costuri de producţie şi editoriale.Totodată, se estimează o reorientare din ce în ce mai puternicăcătre online.

Studiul Media Fact Book 2009 a fost lansat luni, într-oconferinţă de presă organizată de agenţia Initiative România.

Conform studiului, valoarea pieţei de media din România va ajunge la circa 350de milioane de euro până la sfârşitul anului.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici