Creştere de 11% a veniturilor din publicitate la rate card pentru presa scrisă

Piaţa presei scrise din România a raportat o creştere de 11% a veniturilor din publicitate la rate card obţinute în 2008, comparativ cu 2007, când creşterea a fost de 23% faţă de anul 2006, potrivit Media Fact Book 2009.

168 afişări
Imaginea articolului Creştere de 11% a veniturilor din publicitate la rate card pentru presa scrisă

Creştere de 11% a veniturilor din publicitate la rate card pentru presa scrisă (Imagine: Catalina Filip/Mediafax Foto)

Astfel, valoarea totală a veniturilor la rate card din publicitate pentru presa scrisă se ridică la aproximativ 424 de milioane de euro, din această sumă 14% fiind barterele media.

Potrivit Media Fact Book, creşterea de 11% a veniturilor din publicitate la rate card în 2008 este o consecinţă, în principal, a creşterii valorii rate card-urilor şi nu este reflectată în cifrele nete.

În ceea ce priveşte segmentele de piaţă, din punctul de vedere al veniturilor la rate card din publicitate, ziarele au atras 53,7% din venituri, comparativ cu 2007, când procentul era de 51,1%, în timp ce piaţa revistelor a ajuns la 46,3%, comparativ cu 2007, când era de 48,9%.

"În final, în ciuda aspectelor negative raportate la diferite niveluri, situaţia de pe piaţa de presă scrisă este un test de rezistenţă, eficienţă şi fezabilitate", se arată în Media Fact Book.

Pe de altă parte, în 2008, publisheri cu o cotă de piaţă mai mică de 1% au reprezentat 22,8% din piaţa totală de publicitate, în scădere cu 20% faţă de 2007. Cota acestora pe piaţă, în primul semestru din 2009, a scăzut la 21,5%.

În 2008, în rândul publisherilor cu o cotă de piaţă de peste 10% din veniturile din publicitate se situează Publimedia Internaţional (13,7%), Caţavencu (13,1%) şi Ringier România (11,1%), care se afla pe poziţia de lider în 2007.

Primele 10 segmente de piaţă cu cele mai mari investiţii în media în 2008 reprezintă 42% din totalul veniturilor atrase de print. Astfel, bugetele cele mai mari de publicitate atrase de presa scrisă au venit din sectoarele auto, imobiliare şi construcţii, telecomunicaţii mobile, bănci şi asigurări, magazine, centre comerciale şi supermarket-uri, partide politice, restaurante, cafenele şi fast food-uri, guvern şi municipalitate, produse de îngrijire şi centre de sănătate.

În ceea ce priveşte barterele media, valoarea totală a rate card-urilor a fost de circa 60 de milioane de euro, în creştere cu 5% comparativ cu 2007. Din totalul veniturilor din bartere media, 51% reprezintă bartere cu alte publicaţii, în creştere uşoară comparativ cu 47% în 2007.

Potrivit Media Fact Book, în topul publicaţiilor cu cele mai mari venituri din publicitate la rate card obţinute în 2008 se situează ghidul de timp liber 24 Fun (21,18 milioane de euro), urmat de Gazeta Sporturilor (11,19 milioane de euro), Şapte Seri (10,9 milioane de euro), Ziarul Financiar (10,89 milioane de euro) şi Jurnalul Naţional (9,6 milioane de euro).

În clasament urmează Libertatea (8 milioane de euro), Pro Sport (6,8 milioane de euro), Evenimentul zilei (6,5 milioane de euro), Cosmopolitan (5,1 milioane de euro), Business Standard (5 milioane de euro), Adevărul (4,8 milioane de euro), Capital (4,7 milioane de euro), Ziarul de Vrancea (4,7 milioane de euro), Cotidianul (4,5 milioane de euro), Monitorul de Vrancea (4,2 milioane de euro), ProTV Magazin (4,18 milioane de euro), Elle (4,15 milioane de euro), România liberă (4 milioane de euro), Click! (3,87 milioane de euro) şi Tabu (3,6 milioane de euro).

Clasamentul rămâne neschimbat şi pentru prima jumătate a lui 2009, dar veniturile la rate card obţinute din publicitate în rândul publicaţiilor scade cu circa 64%, comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2008.

În 2008, pe lângă investiţiile online, care au fost din ce în ce mai mari, ca modalitate de aliniere la noile realităţii ale pieţei, se observă în rândul publisherilor şi dezvoltarea unor strategii de adaptare şi supravieţuire în faţa crizei economice generale.

Printre aceste strategii se numără scăderea frecvenţei de apariţie a publicaţiilor, pentru reducerea costurilor editoriale şi de producţie, proiecte de publicitate creative, conţinut orientat spre oferirea unor sfaturi practice cititorilor, dar şi preţuri mai bune pentru publicitate.

De asemenea, în 2008, mai mulţi publisheri au decis închiderea unor publicaţii, în timp ce alţii, dimpotrivă, au văzut o oportunitate în lansarea unora noi.

Astfel, Burda a relansat ca lunar revista Cool Girl, a închis, la începutul lui 2009, revista Quattroruote şi, din decembrie 2008, a unit revistele Perfect pentru Casa mea şi Locuinţa mea.

Pe de altă parte, Publimedia Internaţional a relansat, în ianuarie 2009, revista Target sub denumirea DA Premium, cu apariţie lunară şi distribuţie împreună cu Ziarul Financiar, în timp ce Time Out a fost transformat din săptămânal în lunar. De asemenea, publicaţiile Descoperă şi Bănăţeanul au trecut exclusiv pe online din ianuarie 2009, aceeaşi strategie fiind urmată, din iunie 2009, şi de publicaţiile Hunedoreanul, Bihoreanul, Ieşeanul şi Clujeanul.

Pe de altă parte, Ringier România a lansat revista săptămânală Diva în octombrie 2008, titlul fiind transformat în bilunar în martie 2009. De asemenea, în februarie 2009, compania a decis închiderea gratuitului Compact.

Pe de altă parte, Burda România a mai închis revistele Computer Bild şi Vacanţa ta Perfectă în ianuarie 2008 şi a lansat, în octombrie 2008, revista Autobild.

De asemenea, publisherul Liberis a lansat revista GQ în decembrie 2008.

Trustul de presă Adevărul Holding a lansat, în 2008, numeroase extensii de brand pentru publicaţiile sale, cum ar fi Adevărul 500 Miliardari, Adevărul de sănătate, Adevărul de seară, Click pentru Femei, Click Poftă Bună şi Click Sănătate. De asemenea, în martie 2009, Adevărul Holding a lansat revista Forbes România.

Totodată, pe piaţa media a fost lansată, în decembrie 2008, revista Max.

Potrivit reprezentanţilor Initiative, care au publicat studiul Media Fact Book, se va observa în continuare o scădere a bugetelor atrase din publicitate, publisherii urmând să-şi reorganizeze activităţile prin reduceri de costuri de producţie şi editoriale. Totodată, se estimează o reorientare din ce în ce mai puternică către online.

Studiul Media Fact Book 2009 a fost lansat luni, într-o conferinţă de presă organizată de agenţia Initiative România.

Conform studiului, valoarea pieţei de media din România va ajunge la circa 350 de milioane de euro până la sfârşitul anului.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici