Directorul general BRAT: 35% dintre utilizatorii de internet îl accesează de pe telefonul mobil

Numărul utilizatorilor de internet a crescut continuu de mai bine de 10 ani, de la 1.774.000, în 2002, la 6.468.000, în 2013, a declarat Arina Ureche, directorul general BRAT, miercuri, la Ziua Cercetării Media, precizând că 35% dintre utilizatori accesează internetul de pe telefonul mobil.

179 afişări
Imaginea articolului Directorul general BRAT: 35% dintre utilizatorii de internet îl accesează de pe telefonul mobil

Directorul general BRAT: 35% dintre utilizatorii de internet îl accesează de pe telefonul mobil (Imagine: Victor Ciupuliga/Mediafax Foto)

Potrivit Arinei Ureche, numărul utilizatorilor de internet a crescut continuu de mai bine de 10 ani, de la 1.774.000, în 2002, la 6.468.000, în 2013. "Şi asta doar în oraşe şi dacă ne referim la persoanele între 14 şi 64 ani", a spus Arina Ureche.

Referindu-se la cei ce utilizează internetul zilnic, Arina Ureche a spus că tendinţa de creştere s-a accentuat în 2007 - 2008 şi continuă să crească în ultimii ani. "Internetul devine un «fenomen» cotidian în viaţa majorităţii oamenilor", a spus ea, precizând că 54% din oameni utilizează zilnic internetul.

"Astăzi sunt 4.743.000 de oameni în mediul urban care utilizează internetul", a spus Arina Ureche. În 2002, doar 505.000 de oameni din mediul urban utilizau zilnic internetul.

În prezent, 49% din utilizatorii de internet sunt bărbaţi, iar 51% - femei. "Dacă ar fi să comparăm ultimii 10 ani, internetul atrăgea mai mulţi bărbaţi, dar între timp balanţa s-a echilibrat şi în prezent utilizatorii de internet respectă structura generală a populaţiei, fiind dominată uşor de femei", a explicat Arina Ureche.

Aceeaşi tendinţă de evoluţie către structura medie a populaţiei se poate observa şi în cazul structurii utilizatorilor pe vârste. În primul rând vârstele marginale, 14 - 24 de ani, şi apoi 55 - 64 de ani, tind să evolueze către structura populaţiei, celelalte vârste fiind influenţate şi de evoluţia/ îmbătrânirea unei populaţii care a "crescut împreună cu internetul", a explicat Arina Ureche.

În ceea ce priveşte educaţia, utilizatorii de internet sunt în medie mai educaţi decât populaţia, dar acest lucru este valabil pentru mediile care presupun consumul prin citire, a mai spus Ureche.

Potrivit datelor oferite de aceasta, 44% din utilizatorii de internet au absolvit liceul, 32% au studii superioare, iar 25% au mai puţin decât liceul.

Arina Ureche a mai explicat faptul că o tendinţă interesantă se observă în ceea ce priveşte mărimea localităţii în care locuiesc utilizatorii de internet. Dacă Bucureştiul şi oraşele mari au adoptat internetul printre primele, şi în acest caz tendinţa de echilibrare către structura populaţiei este evidentă. "Internetul devine dintr-un fenomen pe care toţi îl priveam cu interes în urmă cu 7 - 10 ani un mediu de masă, în care populaţia se regăseşte ca structură", a spus Ureche.

În ceea ce priveşte timpul mediu zilnic petrecut pe internet, Arina Ureche a spus că în 2002 era vorba despre 138 de minute/ persoană (raportat la numărul de utilizatorilor de internet de la momentul respectiv), în timp ce acum este vorba despre 230 de minute/ persoană. "Asta înseamnă tot ce fac oamenii pe internet", a specificat Arina Ureche.

Conform Arinei Ureche, internetul a depăşit la momentul 2009 timpul petrecut conştient de o persoană în faţa televizorului. "Utilizatorii de internet stau mai puţin la televizor", a explicat Ureche.

Referindu-se la consumul media zilnic, Arina Ureche a precizat că internetul a cucerit prima dată revistele, apoi ziarele, după care radioul şi a reuşit apoi să se apropie la 24 de procente de televizor.

În 2013, consumul zilnic de TV era de 78% (faţă de 89% în 2004), consumul zilnic de internet - 54% (faţă de 8% în 2002), consumul zilnic de radio - 35% (faţă de 59% în 2004), consumul zilnic de ziare - 14% (faţă de 47% în 2004), consumul zilnic de reviste - 7% (faţă de 18% în 2004).

Arina Ureche a vorbit şi despre opiniile oamenilor privind internetul. Astfel, 58% din persoane consideră că internetul este indispensabil la serviciu/ şcoală, 58% din oameni folosesc internetul când au nevoie de informaţii, 49% consideră utile comentariile postate de alţii pe internet, pe 41% din utilizatori publicitatea pe internet nu îi deranjează. De asemenea, 39% din utilizatorii de internet spun că atunci când vor să cumpere ceva se informează mai întâi pe internet despre preţul şi calitatea produselor. Totodată, 35% din utilizatorii de internet spun că le fac viaţa mai uşoară cumpărăturile pe internet.

"Odată cu creşterea utilizării internetului, în mod evident încrederea oamenilor în informaţiile găsite pe internet suferă o uşoară descreştere. Evoluţia în timp a acestor indicatori nu este speclaculoasă, ea dovedind doar faptul că internetul este consumat ca o necesitate, este «indispensabil»", a spus Ureche.

Aceasta a mai spus că 61% din utilizatorii de internet caută informaţii cu ajutorul motoarelor de căutare, 57% folosesc e-mailul, 45% caută diverse anunţuri de mică publicitate, 41% descarcă softuri, programe sau jocuri, 36% ascultă radio online, 29% participă la discuţii de grup (newsgroups, chat, forumuri).

În ceea ce priveşte tipul de site-uri pe care aceste persoane le vizitează, 30% din utilizatori intră pe site-uri cu oferte de locuri de muncă, 29% pe site-uri de artă şi cultură, 22% pe magazine online, 19% pe portaluri generale, 12% pe site-uri cu informaţii despre piaţa imobiliară, 11% pe site-uri specializate în afaceri/ finanţe/ bursă.

Conform Arinei Ureche o tendinţă deloc de neglijat este modalitatea de accces la internet. În ultimii 10 ani, numărul conexiunilor internet de acasă este de 12,3 ori mai mare, în prezent aproximativ 81% din oameni având acces la internet de acasă. Arina Ureche consideră că accesul la internet va deveni, cel mai probabil, în câţiva ani, la fel de obişnuit ca posesia unui televizor în gospodărie.

Pe de altă parte, 62% din persoane utilizează internetul de acasă, 26% dintr-un alt loc nespecificat, 19% la serviciu, 8% la şcoală/ facultate.

În ceea ce priveşte dispozitivul prin intermediul căruia utilizează internetul, 72% (din mediul urban) utilizează de pe calculator, 6% de pe tabletă, iar 25% de pe telefonul mobil. "Dacă ne raportăm la utilizatorii de internet, 35% dintre aceştia utilizează internetul de pe telefonul mobil. În medie, un utilizator foloseşte 1,5 device-uri diferite pentru a utiliza internetul", a spus Arina Ureche.

Ea a mai spus că oamenii folosesc internetul pentru a accesa: e-mailul (25%), reţelele de socializare (22%), site-urile de ştiri (20%), site-urile unor ziare şi reviste (18%), alte tipuri de site-uri (21%).

În ceea ce priveşte persoanele care au cont pe reţelele de socializare, 51% sunt de sex masculin, iar 49% de sex feminin. Pe de altă parte, 43% din aceste persoane care au cont pe reţele de socializare au absolvit liceul, 33% - au studii superioare, iar 25% au mai puţin de studii liceeale.

"Numărul utilizatorilor de internet este în continuă creştere, iar structura lor se apropie din ce în ce mai mult de structura populaţiei, în mediul urban. Internetul devine un mediu de masă", a concluzionat Arina Ureche, precizând că "sub aspectul consumului media zilnic TV-ul este încă superior internetului, dar internetul întrece televiziunea sub aspectul numărului de ore «conştiente» petrecute utilizând acest mediu".

Peste 250 de participanţi sunt prezenţi, miercuri, la cel mai important eveniment dedicat tendinţelor în online din România - Ziua Cercetării Media -, organizat de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT), la Athenee Palace Hilton din Bucureşti.

"Tendinţe în online: audienţă, modele de afaceri, conţinut" este tema ediţiei din acest an a Zilei Cercetării Media.

Evenimentul reuneşte practicieni experimentaţi din străinătate şi din ţară, precum şi importanţi reprezentanţi ai companiilor-cheie de pe piaţa românească.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici