Dirijorul Zubin Mehta face apel la autorităţile române să îmbunătăţească acustica Sălii Palatului

Celebrul dirijor Zubin Mehta, care evoluează în cadrul Festivalului "George Enescu", face apel la autorităţile române să "facă tot posibilul" pentru renovarea Sălii Palatului, considerând că este "urgent" să se găsească o soluţie privind acustica acesteia.

852 afişări
Imaginea articolului Dirijorul Zubin Mehta face apel la autorităţile române să îmbunătăţească acustica Sălii Palatului

Dirijorul Zubin Mehta (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Într-o scrisoare remisă MEDIAFAX de organizatorii Festivalului Enescu, Zubin Mehta - care a dirijat luni seară, la Sala Palatului, Orchestra Filarmonică a Israelului - spune că este pentru a patra oară când evoluează în cadrul prestigiosului eveniment de la Bucureşti.

Dirijorul indian se declară impresionat de organizarea festivalului şi de felul în care Orchestra Filarmonică a Israelului şi el au fost primiţi de publicul de la Bucureşti. Mehta îşi exprimă de asemenea aprecierea pentru ocazia de a întâlni iubitori de muzică, oameni interesaţi de cultură şi muzicieni de top, timp de o lună, "într-o ţară în care cultura caută să se facă auzită, să se dezvolte şi să devină un fond de stat pentru România".

"Din nefericire, un astfel de eveniment şi o audienţă atât de doritoare de cultură duc lipsa unei săli de concerte potrivite pentru o mare orchestră şi un public numeros", spune dirijorul Zubin Mehta.

"Nevoia de o acustică mai bună nu poate fi ignorată", atrage atenţia Zubin Mehta. "Este nevoie ca urgent să se găsească o soluţie pentru ca această sală de concerte să fie demnă de un asemenea eveniment şi de o asemenea audienţă şi îmi doresc ca autorităţile române să facă tot posibilul pentru a se asigura că fiecare resursă de energie disponibilă va fi canalizată în renovarea Sălii Palatului", mai spune Zubin Mehta.

Zubin Mehta precizează că nu este singurul dirijor invitat la Festivalul Enescu care are acest punct de vedere, fiind sprijinit şi de Valery Gergiev (Orcheastra Simfonică a Teatrului Mariinski) şi Daniel Barenboim (Statskapelle Berlin). Toţi cei trei dirijori au fost prezenţi pe scena Sălii Palatului, în cadrul secţiunii Mari orchestre ale lumii, din Festivalul Enescu.

"Credem că reconstrucţia şi renovarea Sălii Palatului nu poate fi amânată dacă doriţi să se facă un pas înainte în viaţa culturală a României", mai spune Zubin Mehta în scrisoarea adresată autorităţilor române.

Cea de-a XX-a ediţie a Festivalului Internaţional "George Enescu" se desfăşoară între 1 şi 25 septembrie în mai multe săli din Capitală, cele mai prestigioase orchestre simfonice invitate având programate concertele la Sala Palatului.

La conferinţa de presă ce a precedat deschiderea evenimentului, pe 1 septembrie, directorul artistic al festivalului, Ioan Holender, a atras din nou atenţia asupra acusticii Sălii Palatului, care "poate fi mai puţin proastă, dar niciodată nu va fi bună".

Discuţia privind necesitatea renovării Sălii Palatului a fost omniprezentă în preajma Festivalului Enescu, chiar şi după ediţiile din 2007 şi 2009, când s-au făcut unele transformări pentru îmbunătăţirea sunetului.

În ianuarie anul acesta, în conferinţa de presă dedicată actualei ediţii a Festivalului Enescu, Holender a făcut o serie de remarci vizavi de faptul că festivalul se desfăşoară în continuare la Sala Palatului, care nu a fost reabilitată şi transformată într-un "mall cultural", după cum i s-a promis la ultimele cinci ediţii ale evenimentului.

Ministrul Culturii Kelemen Hunor a explicat că acest lucru nu a fost posibil din cauză că terenul aflat în jurul imobilului nu este în proprietatea Ministerului Culturii.

Kelemen a spus că s-au pierdut 3 - 4 ani cu discuţii şi negocieri din această cauză, fără a fi rezolvată problema, aşa că discuţiile s-au oprit şi a fost regândit proiectul de modernizare a Sălii Palatului. Acesta urmează să fie implementat cu fonduri europene, pentru că nu există fondurile necesare la bugetul de stat, în următorii 2 - 3 ani, pentru ca "Bucureştiul să aibă într-adevăr o sală modernă de spectacole aşa cum are orice Capitală".

Intenţia de modernizare şi transformare a Sălii Palatului într-un "mall cultural" a fost anunţată de fosta conducere a Ministerului Culturii pe 23 mai 2006. Atunci, fostul ministru al Culturii, Adrian Iorgulescu, a anunţat că Ministerul Culturii vrea să modernizeze şi să îmbunătăţească acustica Sălii Palatului, pentru a rezolva problema lipsei unui spaţiu adecvat pentru concerte în Bucureşti, şi să creeze în aceeaşi clădire alte săli mai mici, multifuncţionale.

În acest sens, Sala Palatului a fost transferată de la RA-APPS în administrarea Ministerului Culturii, printr-o Hotărâre de Guvern aprobată în data de 16 august 2006.

Ulterior, Ministerul Culturii a demarat prima parte a proiectului. În prima fază s-au realizat modificări pentru buna asigurare a desfăşurării ediţiei din 2007 a Festivalului Internaţional "George Enescu" (1 - 23 septembrie 2007), respectiv s-a lucrat la scenă şi la îmbunătăţirea condiţiilor acustice. Prima fază a proiectului de la Sala Palatului - refacerea şi modificarea scenei - a costat circa 510.000 euro, iar pentru refacerea acusticii scenei, prin montarea a opt panouri mobile (arlechini), Ministerul Culturii a mai cheltuit în jur de 5.000 euro.

"Sala este finalizată din punctul de vedere al scenei. S-au făcut îmbunătăţiri, s-a mai îngustat scena, s-au pus panouri, astfel încât sunetul să fie propulsat pentru a asigura condiţii mai bune pentru concerte", a declarat Adrian Iorgulescu, pe 17 august 2007, la inaugurarea noii scene a Sălii Palatului.

Iorgulescu a estimat atunci că întregul proiect de reabilitare a Sălii Palatului şi transformare a ei în primul "mall cultural" din România va costa circa 80 de milioane de euro.

În octombrie 2008, într-o conferinţă legată de ediţia 2009 a Festivalului Enescu, ministrul Culturii de Atunci Adrian Iorgulescu şi Ioan Holender au anunţat că evenimentele de la Sala Palatului vor beneficia de acustică naturală, fără amplificatoare, la cererea participanţilor. Astfel Sala Palatului a suferit din nou o serie de schimbări pentru îmbunătăţirea calităţii acusticii, astfel încât să funcţioneze, în timpul festivalului, pe acustică naturală, după cum au solicitat muzicienii invitaţi.

Problema lipsei unei săli adecvate de concerte în Capitală a fost ridicată de multe ori după Revoluţie, dar mai ales în anii în care are loc Festivalul Enescu. Ioan Holender, preşedintele de onoare al festivalului, a reclamat acustica necorespunzătoare a Sălii Palatului, unde erau programate marile concerte ale fiecărei ediţii. Unele orchestre din străinătate au declinat invitaţia de a veni la festival tocmai din cauza absenţei unei săli potrivite, potrivit organizatorilor evenimentului.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

  

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici