FOCUS: Florin Iepan: În definitiv, toată ţara asta a fost la Odessa

Florin Iepan continuă proiectul "Odessa", care prezintă masacrul pe care armata română l-a făcut în oraşul ucrainean în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Pentru regizor, realizarea documentarului nu este de ajuns.Luni seară, el a încercat să scoată "bunicii criminali" ai românilor din dulap.

516 afișări
Imaginea articolului FOCUS: Florin Iepan: În definitiv, toată ţara asta a fost la Odessa

FOCUS: Florin Iepan: În definitiv, toată ţara asta a fost la Odessa (Imagine: Adi Piclisan/Mediafax Foto)

"Vrea cineva din sala asta să facă un film informativ? Să ridice mâna", a spus Florin Iepan, cu alură de rockstar, rol asumat de "revoluţionar" şi, implicit, agitator, cu o cameră învârtindu-se în jurul său şi al oamenilor aflaţi la proiecţia trailerului documentarului "Odessa", luni seară, la Noul Cinematograf al Regizorului Român din Capitală.

"Un film istoric pe acest subiect ar fi o chestie de politeţe. Eu aş îngropa acest film (...) Ar însemna că România şi-a făcut temele. România îşi face mereu temele. A făcut raportul Ellie Wiesel şi l-a băgat în sertar", a spus Iepan, înainte de a lansa provocarea către sală: "În momentul ăsta, eu iau mâna de pe volan. Putem să facem un film colectiv". Spectatorii, printre care s-au numărat jurnalistul Liviu Mihaiu, scriitorul Vasile Ernu, producătorul Ada Solomon şi regizorul Tudor Giurgiu, au pendulat de la îndoială şi enervare la înduioşare.

Toate acestea s-au întâmplat după proiecţia trailerului "Odessa", proiect cinematografic aflat la stadiul de "work in progress". Trailerul începe cu secvenţe de la întâlnirea istoricului Adrian Cioroianu, atunci ministru de Externe, cu fostul secretarul de stat american Condoleezza Rice. După câteva secvenţe în care se vede clar cât de depăşit de situaţie este Cioroianu, Iepan spune, din off : "tipul ăsta vorbăreţ este prietenul meu. Împreună cu el, am făcut cea mai mare greşeală a mea". Şi regizorul povesteşte, în trailer, cum a lucrat pentru emisiunea TVR "Mari Români", în care unul dintre cei mai promovaţi eroi a fost Ion Antonescu, responsabil pentru ceea ce nu apare în cărţile de istorie, dar apare în raportul Ellie Wiesel şi studii străine - holocaustul românesc. Trailerul prezintă singurul supravieţuitor al masacrului de la Odessa. Dar îşi pune şi întrebarea despre ce este istoria românească. Din off, Iepan mai spune că, probabil, pentru a conta ca personaj istoric în România, "trebuie să apari în filmele lui Sergiu Nicolaescu".

De la întrebarea asupra istoriei, Iepan trece, în film, la iniţiativa sa de a face o campanie de conştientizare, de tip Michael Moore, cu privire la Odessa. La un "brainstorming", i se spune că ar putea lansa o linie telefonică în acest sens: "0722- mă-doare-n-cur sau 0722 -Odessa". "Asta ar fi campania ta", i se spune.

Dar după ce lumina s-a aprins în sală, Iepan nu se lasă: "Fascismul a fost munca colectivă a bunicilor noştri. Dacă am fost împreună, atunci de ce trebuie să strâng eu singur cadavrele azi şi să le mai şi număr?". "În definitiv, toată ţara asta a fost la Odessa", a adăugat el.

"După ani de studiu (...) istoria recentă fascistă a României este greşit interpretată, din cauza societăţii româneşti", a spus regizorul, care a adăugat că "Odessa" vorbeşte despre "holocaustul făcut de alţii, de auxiliari". "Aproape niciuna din aceste societăţi nu admite că a avut de-a face cu fascismul. Toate degetele sunt aţintite spre Germania", a mai spus el.

Iepan a spus că, până în prezent, are 60 de ore de material filmat şi multe eşecuri: "Nu am mobilizat nici secretariatul general al Guvernului, nici Banca Naţională, nici Televiziunea Română. Mă aşteptam", a spus el. Şi Iepan mai are multe incertitudini legate de film: "Nu pot să garantez că acest film va fi terminat sau că va fi terminat de mine", a spus Iepan.

Printre cei din sală care au răspuns provocării, pentru a-i oferi un feedback regizorului, s-au numărat oameni care au pus sub semnul întrebării valabilitatea faptelor istorice de la Odessa, dar şi persoane care au susţinut veridicitatea evenimentelor.

Un bătrân, care se afla pe atunci lângă Odessa, a spus: "Aveam şapte ani şi, timp de trei zile, am simţit miros de carne arsă".

La rândul său, Liviu Mihaiu a spus că Iepan nu va reuşi niciodată să convingă românii să îşi accepte crimele istorice: "Fiecare stat îşi protejează bunicul criminal din dulap". De altfel, în mijlocul schimbului de replici, tot Liviu Mihaiu, ţinându-l de gât pe regizor, a tras concluzia serii: "Vă daţi seama că tot ce am făcut noi aici o să apară în documentar, nu?".

Unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ale lui Florin Iepan, "Odessa" este o coproducţie România/ Germania şi a fost prezentat în încheierea festivalului de film documentar pentru drepturile omului One World Romania (16 - 21 martie) cu titlul de "Work in progress". Pelicula este produsă de Sub-Cult-Ura, cu Răzvan Georgescu şi Florin Iepan producători, şi Starcrest Media GMBH, cu Carl Schmitt coproducător. Proiectul a primit o finanţare de 252.000 de lei de la Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) în sesiunea noiembrie - decembrie 2007.

Florin Iepan este cunoscut în special pentru documentarul "Născuţi la comandă. Decreţeii", realizat în 2004. Documentarul prezintă povestea Decretului nr. 770 pentru reglementarea întreruperii cursului sarcinii, din anul 1966, transformat în lege.

Printre filmele semnate de Iepan se mai numără "Unicul, adevăratul Tarzan" şi "Bela Lugosi: Vampirul căzut". "Unicul, adevăratul Tarzan" (2004) îl prezintă pe actorul şi sportivul de origine germană Johnny Weissmuller, născut la Timişoara, în 1904, care a ajuns campion olimpic la înot şi interpretul lui Tarzan în peste zece filme, realizate între 1932 şi 1948. În "Bela Lugosi: Vampirul căzut" (2007), Florin Iepan urmăreşte traseul actorului de origine maghiară, născut la Lugoj, în 1882, care a dat viaţă personajului Dracula.

(Material realizat de Oana Ghita, oana.ghita@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici