FOCUS: Început de an dificil pentru presa scrisă autohtonă, cu închideri şi transferuri de titluri

Presa scrisă este unul dintre sectoarele media cele mai afectate de criza economică, efectele acestui proces resimţindu-se acut pe piaţa autohtonă la începutul acestui an, când au avut loc mai multe evenimente semnificative decât pe tot parcursul anului precedent.

31 afișări
Imaginea articolului FOCUS: Început de an dificil pentru presa scrisă autohtonă, cu închideri şi transferuri de titluri

FOCUS: Început de an dificil pentru presa scrisă autohtonă, cu închideri şi transferuri de titluri (Imagine: Mediafax Foto)

Presa tipărită, deja ameninţată de migrarea cititorilor către internet, pare a fi sectorul media cel mai afectat de criza economică, atât la nivelul pieţei locale, cât şi la nivel global, reprezentanţii celor mai mari trusturi căutând soluţii pentru relansarea industriei şi pentru găsirea unui nou model de business.

Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă Deloitte, dat publicităţii la jumătatea lunii ianuarie, performanţele din prima jumătate a anului trecut arată că pieţele media tradiţionale cel mai vulnerabile în faţa online-ului sunt revistele şi ziarele.

La nivelul pieţei locale, la sfârşitul anului trecut şi începutul acestui an, cinci publicaţii, dintre care trei cotidiane naţionale, şi-au sistat apariţia în format tipărit.

Astfel, pe 9 decembrie 2009, grupul Realitatea-Caţavencu a anunţat că nu mai editează în print, începând cu 1 ianuarie 2010, cotidianele Business Standard şi Cotidianul, care vor rămâne doar publicaţii online. Pe 21 decembrie, Cornel Nistorescu, director al ziarului Cotidianul, şi-a anunţat retragerea din funcţie într-un editorial.

Tribunalul Bucureşti a dispus, la sfârşitul lunii decembrie, deschiderea procedurii insolvenţei Poligraf SRL, editorul ziarului Cotidianul, la cererea Editurii Univers, dar şi a SC Poligraf SRL, cele două dosare fiind conexate.

La începutul lunii februarie, Nistorescu a preluat licenţa site-ului www.cotidianul.ro, care are conţinut propriu, noul proiect online fiind coordonat de Oana Stănciulescu, în calitate de redactor-şef. De vânzarea de publicitate pentru www.cotidianul.ro se ocupă agenţia f5, care aparţine grupului Realitatea-Caţavencu, proprietarul ziarului Cotidianul până în decembrie 2009, când acesta a fost închis.

Totodată, la jumătatea lunii ianuarie, site-ul standard.ro, care ţinea de publicaţia Business Standard, a fost relansat, ca parte a portalului money.ro.

Tot la începutul anului, pe 5 ianuarie, Mihai Pâlşu, directorul general al Ziua, a anunţat, într-un comunicat de presă, că ziarul îşi suspendă apariţia în format tipărit din 7 ianuarie. La câteva zile, pe 25 ianuarie, Pâlşu a declarat că Ziua şi-a sistat şi apariţia online. Ziarul Ziua era editat de grupul de presă Ziua, deţinut 100% de Asociaţia Salariaţilor Petrom. Conform Biroului Român de Audit al Tirajelor (BRAT), cotidianul Ziua a raportat, pentru perioada iulie - septembrie 2009, vânzări de 10.954 de exemplare pe apariţie în iulie, de 11.352 de exemplare în august şi de 10.796 de exemplare în septembrie.

Un destin asemănător a avut şi ziarul Gardianul. Publicaţia şi-a suspendat apariţia în print începând cu 6 ianuarie, reprezentanţii conducerii cotidianului anunţând ulterior că titlul nu va mai fi disponibil nici în variantă electronică. Ziarul Gardianul a fost lansat în 2002, cu Gabriel G. Stănescu - director general şi Sorin Ovidiu Bălan - redactor-şef. Gardianul nu era auditat de BRAT.

Pe de altă parte, mai mulţi jurnalişti din redacţia Ziua şi-au anunţat susţinerea pentru un nou proiect media pe internet - www.ziuaveche.ro. Acest proiect a fost susţinut de nouă foşti jurnalişti ai cotidianului Ziua, şi anume Roland Cătălin Pena, fost redactor-şef Ziua, Doru Dragomir, Răzvan Savaliuc, Cătălin Vărzaru, Anca Hriban, Marius Bâtcă, Tudor Borcea, Alin Burtescu şi Ioan Tudor.

Luna februarie a adus, însă, ceea ce ar putea fi tranzacţia anului pe piaţa presei scrise autohtone. Grupul elveţian Ringier a anunţat, joi, transferul proprietăţii cotidianului Evenimentul zilei şi a revistei Capital către nou înfiinţata companie "Editura Evenimentul şi Capital", controlată de Bobby Păunescu.

Potrivit unui comunicat al publisherului, prin vânzarea celor două titluri, Ringier România îşi eficientizează portofoliul şi, potrivit strategiei, îşi poate canaliza resursele de care dispune în vederea digitalizării brandurilor sale - cu accent pe mărcile Libertatea şi Unica -, dar şi în vederea dezvoltării segmentului online în general.

"Parteneriatul dintre Ringier şi canalul B1 în realizarea emisiunii «Evenimentele zilei» a fost un real succes şi stă la baza deciziei de a tranzacţiona cele două titluri. Tranzacţia include toate activităţile brandurilor Evenimentul zilei şi Capital, extensiile de brand ale acestora, precum şi echipele editoriale, care vor fi transferate către «Editura Evenimentul şi Capital»", se arată în comunicatul Ringier.

Potrivit unui comunicat transmis de postul TV B1, părţile au semnat, de asemenea, acorduri adiţionale, astfel încât mărcile transferate să beneficieze în continuare de structura de publishing a Ringier România, care va asigura servicii precum distribuţia, tipărirea, vânzările de publicitate, resursele umane şi IT-ul.

Bobby Păunescu a declarat, joi, pentru MEDIAFAX, că intenţionează să dezvolte grupul de media din care face parte şi televiziunea B1 TV. Totodată, Bobby Păunescu a dezvăluit faptul că operaţiunile întregului grup media vor fi coordonate de un board, care nu va interveni la nivel editorial, ci va avea doar atribuţii de business şi corporate. "O să existe un board care va coordona activele de media ale întregului grup, din care voi face parte şi eu, dar şi Claudiu Şerban (director general al "Editura Evenimentul şi Capital", n.r.), Dierk Zeigert, fost şef al News Outdoor România, pe care l-am convins să vină la noi de la 1 februarie, pe partea de dezvoltare şi corporate, Dragoş Marinescu (directorul general al B1 TV, n.r.) şi Radu Moraru (realizatorul emisiunii "Naşul" de la B1 TV, n.r.)", a explicat Bobby Păunescu.

Dierk Zeigert a fost director general al News Outdoor România, care aparţine News Outdoor Group (NOG), parte a News Corporation (News Corp), controlată de magnatul Rupert Murdoch.

Pe de altă parte, Bobby Păunescu are în vedere şi alte achiziţii în media. "Este un moment bun să cumperi, dar trebuie să fii pregătit", a concluzionat el.

Ringier a mai anunţat, în acelaşi comunicat, o ajustare a portofoliului din segmentul revistelor, care constă în sistarea apariţiei revistei Diva, fapt determinat de lipsa de perspective economice pentru acest titlu.

Ringier România va reduce costurile şi printr-un proces de restructurare la nivelul întregii organizaţii. Angajaţii ale căror posturi vor fi restructurate vor primi pachete compensatorii. Inclusiv la Capital şi la Evenimentul Zilei au loc restructurări şi reduceri de salarii, înaintea preluării efective de către firma controlată de Bobby Păunescu. Tranzacţia pentru cele două publicaţii intră în vigoare după avizul Consiliului Concurenţei.

Ringier a intrat pe piaţa românească în 1992. Grupul elveţian Ringier este prezent în zece ţări, are peste 7.000 de angajaţi, editează circa 120 de ziare şi reviste, produce aproximativ 20 de programe de televiziune şi operează 50 de platforme online şi 11 tipografii.

Presa scrisă se confruntă cu problemele provocate de criză, dar şi de noile tehnologii de comunicare, care au schimbat felul în care oamenii consumă conţinuturile media, la nivel global, şi obligă din ce în ce mai mulţi publisheri să caute un nou model de business, dar pe internet.

Chiar şi pe pieţele mai puţin afectate de criză, sectorul de publishing a avut nevoie de ajutor pentru a se menţine pe linia de plutire. Astfel, Autoritatea guvernamentală chineză de reglementare în domeniul informaţiei şi publishing-ului va beneficia de un credit de şapte miliarde de dolari, care să contribuie la relansarea industriei şi care a fost acordat de una dintre cele mai mari bănci din China.

Confruntat, de asemenea, cu problema diminuării numărului de cititori ai versiunii tipărite, celebrul ziar britanic Times, a decis să îşi relanseze, la începutul acestui an, versiunea online şi să introducă taxe de acces pentru conţinuturile de pe web. În Germania, reprezentanţii grupului Axel Springer, prezent şi pe piaţa din România, sunt de părere că publisherii ar trebui să fie plătiţi pentru conţinuturile publicate online şi au în vedere introducerea unor taxe.

Un alt consorţiu media internaţional prezent şi pe piaţa din România, Hearst Corporation intenţionează să îşi schimbe modelul de business, punând accentul pe online, prin lansarea unui nou serviciu numit Skiff, care va vinde versiuni digitale ale unor reviste şi ziare pentru diferite dispozitive electronice.

Şi în Statele Unite ale Americii, sectorul presei scrise a fost puternic afectat de criza economică, majoritatea publicaţiilor având numeroase probleme din cauza scăderilor veniturilor din publicitate, a scăderii vânzărilor şi a atracţiei tot mai mari a publicului pentru internet.

(Material realizat de Gabriela Dita, gabriela.dita@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici