Guvernul britanic a finanţat, în secret, agenţia Reuters în anii '60 - '70

Guvernul britanic a finanţat, în secret, Reuters în anii 1960 şi 1970, la cererea unui departament antipropagandei sovietice care a avut legături cu serviciile de informaţii britanice, plăţile fiind efectuate prin intermediul BBC, arată documentele declasificate de executiv, potrivit Reuters.

930 afişări
Imaginea articolului Guvernul britanic a finanţat, în secret, agenţia Reuters în anii '60 - '70

Guvernul britanic a finanţat, în secret, agenţia Reuters în anii '60-'70

Banii au fost folosiţi pentru a extinde aria de acoperire a Reuters în Orientul Mijlociu şi America Latină şi ascunşi prin intermediul unor abonamente de către BBC, potrivit sursei citate.

„Suntem pe cale să încheiem un acord prin care Guvernul va sprijini discret serviciile Reuters în Orientul Mijlociu şi America Latină”, potrivit unui document redactat de Guvernul britanic în 1969, marcat „secret” şi numit „Finanţarea Reuters de către HMG (Her Majesty Government - n.r.)”.

Potrivit documentului declasificat anul trecut, „Interesele HMG are trebui să fie bine reprezentante prin noul aranjament”.

Nu reiese din documentele care detaliază cât de mare a fost influenţa Guvernului prin ştirile Reuters, în schimbul banilor. Cu toate acestea, documentele ilustrează nivelul de implicare pe care l-a avut cândva Guvernul în afacerile Reuters şi acordul explicit de a ascunde finanţarea.

„Multe organizaţii de media au primit sub o anumită formă subvenţii de stat după Al Doilea Război Mondial”, a declarat David Crundwell, purtător de cuvânt al Reuters.

„Dar acordul din 1969 nu era în conformitate cu principiile noastre şi nu am încheia o astfel de înţelegere în prezent”, a explicat Crundwell, referindu-se la Condul de conduită al Reuters, care prevede menţinerea integrităţii, independenţei şi obiectivităţii presei.

Activităţile de colectare a ştirilor Reuters sunt supervizate de Compania „Founders Share” care a fost înfiinţată în 1984 pentru a menţine Codul de conduită. Principiile prevedeau că niciun interes, grup de interese sau facţiuni nu ar trebui să domine Reuters.

În timp ce Reuters vinde ştiri către o gamă largă de consumatori, inclusiv guverne, niciun guvern nu poate exercita controlul asupra modului sau a ceea ce produce Reuters, a spus Crundwell.

O purtătoare de cuvânt a BBC a afirmat: „Regulile BBC garantează independenţă editorială, indiferent dacă finanţarea vine din partea guvernului britanic, taxe de licenţe sau surse comerciale”.

 

Guvernul britanic nu comentează

Purtătoarea de cuvânt a guvernului britanic a refuzat să comenteze subiectul.

Documentele arată că Departamentul de combatere a propagandei sovietice, care au avut legături cu serviciile britanice de informaţii, au condus negocierile cu Reuters.

Finanţarea Reuters de către executivul britanic în 1960 şi 1970 a fost dezvăluită într-un volum apărut în anul 1992 numit „Puterea ştirilor: Istoria Reuters”.

În anul 1969, Reuters avea nevoie de bani pentru a se extinde în Orientul Mijlociu, iar puteri occidentale precum Marea Britanie doreau să îşi consolideze influenţa împotriva Uniunii Sovietice prin extinderea reţelei de ştiri în întreaga lume, arată documentele.

Finanţarea secretă a guvernului britanic către Reuters, după cum relevă documentele, a fost de 145.000 de lire (echivalentul a 317.838 de dolari la cursul de schimb actual) pe an înainte de 1969, însă a fost redusă la 100.000 de lire pe an între 1969-1970. Nicio plată nu a fost înregistrată între 1972 şi 1973.

„Noua relaţie stabilită cu Reuters în Orientul Mijlociu şi America Latină poate duce la înţelegere şi cooperare valoroase cu agenţia la scară globală”, a afirmat John Pech, fost şef al departamentului antipropagandă sovietică, potrivit documentelor.

Documentele mai relatează că Reuters „ar putea şi va oferi” lucrurile de care are nevoie guvernul, chiar dacă unii oficiali au admis că Reuters nu a vrut să pară că iar decizii la solicitarea executivului britanic.

Agenţia de presă Reuters a fost fondată în Londra, în 1851, are sediul la Toronto şi este deţinută de Thomson Reuters, fiind una dintre cele mai mari organizaţii de media din lume.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

  

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici