INTERVIU | Artmark: Obiectele lui Ceauşescu, de la recuperarea istoriei la nostalgie ori curiozitate - Mediafax

INTERVIU | Artmark: Obiectele lui Ceauşescu, de la recuperarea istoriei la nostalgie ori curiozitate

Succesul de care se bucură încă obiecte asociate familiei Ceauşescu şi "Epocii de Aur" are în spate motive diverse, de la curiozitate la nostalgie, de la amintiri la recuperarea istoriei recente pentru generaţiile viitoare, potrivit unui interviu acordat MEDIAFAX de un reprezentant al casei Artmark.

740 afişări

Imaginea articolului INTERVIU | Artmark: Obiectele lui Ceauşescu, de la recuperarea istoriei la nostalgie ori curiozitate

INTERVIU | Artmark: Obiectele lui Ceauşescu, de la recuperarea istoriei la nostalgie ori curiozitate

Casa Artmark din Bucureşti organizează, pe 31 ianuarie, o nouă licitaţie dedicată "Epocii de Aur" şi familiei Ceauşescu. Licitaţia, care se va desfăşura exclusiv online, îşi propune să redea o imagine realistă a vieţii cotidiene din acea epocă şi oferă amatorilor atât piese din colecţia familiei Ceauşescu (obiecte personale, cadouri diplomatice, fotografii), cât şi relicve ale traiului cotidian al omului de rând: de la cravata de "şoim al patriei", jocuri şi jucării, cărţi de referinţă, afişe de perioadă, curiozităţi tehnice şi electrocasnice şi până la artă decorativă de epocă.

 

Nicolae Ceauşescu s-a născut pe 26 ianuarie 1918, la Scorniceşti. În 1965 a devenit secretar general al PCR, iar, în 1967, şef de stat, până la căderea regimului comunist, pe 22 decembrie 1989.

Regimul Nicolae Ceauşescu a fost unul dintre cele mai dure, opresive din Europa de Est a secolului al XX-lea şi, totuşi, la 29 de ani de când acesta şi soţia sa, Elena, au fost executaţi, în timpul evenimentelor din 1989, mai există multe persoane fascinate de el, nostalgice sau care pur şi simplu încearcă să recupereze o parte a istoriei recente, în ideea ca noile generaţii sa înveţe despre această perioadă.

Cel puţin astfel explică reprezentantul casei Artmark succesul de care încă se bucură obiectele care au legătură cu perioada comunistă şi cu Nicolae Ceauşescu.

"Nu avem cum să scăpăm de umbra lui atât de repede. Poate ar trebui să mai treacă vreo câteva generaţii pentru a fi lăsată în urmă definitiv", spune Veronica Leca, Marketing, PR & Communication Senior Editor la Artmark.

Prezentăm interviul acordat Agenţiei MEDIAFAX de reprezentantul casei de licitaţii Artmark, Veronica Leca:

Reporter: Artmark organizează de mai mulţi ani licitaţii dedicate epocii comuniste şi cuplului Nicolae şi Elena Ceausescu. Îmi puteţi oferi o medie a ratei de adjudecare la aceste licitaţii? Care au fost cele mai mari încasări?

Veronica Leca: Până în acest moment, Artmark a organizat patru astfel de licitaţii dedicate "Epocii de Aur" şi cuplului Nicolae şi Elena Ceauşescu. Rata medie de adjucare a fost de aproximativ 77%, iar cele mai mari încasări le-a înregistrat licitaţia din 2014 (aproximativ 60.000 euro). Urmează o nouă astfel de licitaţie în data de 31 ianuarie (licitaţie online exclusiv, ora 19.00), de la care avem aşteptări cel puţin la fel de mari.

Rep: Care au fost cele mai scumpe obiecte care i-au aparţinut sau au fost legate de existenţa lui Nicolae Ceauşescu?

V.L.: Cele mai scumpe obiecte care i-au aparţinut sau au fost legate de existenţa lui Nicolae Ceauşescu şi au făcut parte din licitaţiile Artmark sunt:

O monumentală garnitură de mobilier de birou din lemn de paltin, bogat sculptată şi intarsiată, realizată la comanda Biroului CC al PCR, cadou pentru a 72-a aniversare a liderului comunist Nicolae Ceauşescu (preţ de pornire: 10.000 de euro, adjudecat: 55.000 de euro, Licitaţia de Mobilier de birou şi Instrumente de scris de colecţie din 2014);

Limuzina Paykan Hillman-Hunter, 1974, din colecţia lui Nicolae Ceauşescu, primită cadou de acesta de la şahul Mohammad Reza Pahlavi, cu prilejul alegerii lui Nicolae Ceauşescu drept preşedinte al RSR (preţ de pornire: 4.000 de euro, adjudecat: 37.000 de euro, Licitaţia de Crăciun din 2014);

O puşcă de vânătoare Holland & Holland, fabricată în 1933 la comanda şefului Legaţiei Regale a României la Tirana, pentru Regele Carol al II-lea, decorată cu aur, confiscată şi modificată apoi pentru Nicolae Ceauşescu (preţ de pornire: 12.000 de euro, adjudecat: 32.500 de euro, Licitaţia de Arme de Colecţie şi Militaria din 2017)

Rep.: Care au fost cele mai scumpe obiecte legate de epoca comunistă?

V.L.: Cele mai scumpe obiecte legate de epoca comunistă din zona artei plastice au fost: sculptura "Lenin vorbind mulţimii" de Boris Caragea (adjudecat: 4.500 de euro) şi tabloul "Construcţii măreţe (Ridicarea Sălii Palatului)" de Ion Panteli Stanciu (Adjudecat: 2.250 de euro); pentru un album cu "Înmormântarea lui Stalin", conţinând 32 de fotografii, 1953 s-a dat 1.000 de euro; iar pentru "Vizita lui Nicolae Ceauşescu în Japonia", album legat în mătase, 950 de euro. De mare interes a fost şi posterul filmului "Star Wars" realizat de Întreprinderea Poligrafică "13 Decembrie 1918", 1979 (preţ de pornire: 150 de euro, adjudecat: 500 de euro), afişul Reclamă CiCo, anii '70 (preţ de pornire: 20 de euro, adjudecat: 400 de euro), precum şi Lotul "popular", format din flacon original cu rachiu de pere şi două pachete de ţigarete, "Carpaţi" şi "Naţionale", anii '70 şi '50 (preţ de pornire: 130 de euro, adjudecat: 175 de euro). La un preţ foarte bun s-a adjudecat şi Harta Industriei Republicii Socialiste România, cartograf: C.I. Dumitrescu, anii 1980 (preţ de pornire: 35 de euro, adjudecat: 500 de euro) sau carpeta "Şantierele tineretului" (preţ de pornire: 1.000 de euro, adjudecat: 1.000 de euro).

Rep.: Ce tip de obiecte se bucură, în general, de mai mult succes în aceste licitaţii?

V.L.: Toate sunt la mare căutare, dar cu cel mai mult succes în aceste licitaţii sunt cele care au fost mai apropiate de omul de rând decât de nomenclatură: cravata de "şoim al patriei", jocuri şi jucării, cărţi de referinţă, afişe de perioadă, curiozităţi tehnice şi electrocasnice din epocă.

Rep.: Cum aţi descrie profilul cumpărătorului tipic pentru această licitaţie?

V.L.: Tineri, peste 30 de ani, care au prins comunismul şi au apucat să fie făcuţi şoimi ai patriei, pionieri sau UTC-işti.

Rep.: Au fost şi străini interesaţi de astfel de obiecte?

V.L.: Da, avem şi clienţi străini interesaţi de astfel de obiecte, printre aceştia numărându-se şi câteva muzee dedicate comunismului sau Războiului Rece. Este vorba despre muzee atât din Europa, cât şi din SUA.

Rep.: De ce ai vrea să cumperi ceva ce aminteşte de o perioadă, în general, sumbră?

V.L.: Nu pentru toţi a fost atât de sumbră. Unii au profitat din plin de ea, alţii pur şi simplu erau prea tineri pentru a o lua în serios.

Rep: Cum vă explicaţi succesul de care încă se bucura astfel de obiecte? Vorbim despre nostalgie? Despre menţinerea vie a imaginii dictatorului şi a epocii sale?

V.L.: Este mai mult o recuperare a istoriei, decât o nostalgie, deşi nu excludem şi această categorie. Chiar şi acum, la 29 de ani de la moartea lui Nicolae Ceauşescu şi a unui centenar de la naşterea sa, imaginea sa încă mai populează mentalităţi, iar noile generaţii sunt încă dornice să afle despre această perioadă a istoriei noastre recente, până la urmă. Nu avem cum să scăpăm de umbra lui atât de repede. Poate ar trebui să mai treacă vreo câteva generaţii pentru a fi lăsată în urmă definitiv.

Rep.: Vorbim despre deţinerea unei părţi de istorie? În ideea de a nu uita ce s-a întâmplat ca sa nu se mai întâmple?

V.L.: Este şi aceasta, dar nu numai atât. Este vorba şi despre curiozitate. Dar şi despre amintirile părinţilor sau ale bunicilor care au trăit epoca. Despre bancurile spuse în şoaptă, despre Europa Liberă ascultată pe ascuns, despre lipsa curentului electric sau a alimentelor de bază, dar şi despre Ci-co sau săpunul Oana, despre ţigările Carpaţi ori despre Iliuţă Pronosport. E vorba de vieţi, de amintiri, de neuitare."

(Interviu realizat de Ana Obretin).

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Taguri:
EPOCA DE AUR ,
ARTMARK ,
INTERVIU

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.