O carte pe zi: "Dimineaţa actriţelor", de Anca Haţiegan

O poveste excelentă, în plus instructivă.

Imaginea articolului O carte pe zi: "Dimineaţa actriţelor", de Anca Haţiegan

O carte pe zi: "Dimineaţa actriţelor", de Anca Haţiegan

Nici nu s-a încheiat anul şi cartea pe care o semnalăm astăzi a şi primit Premiul "Ion Negoiţescu" al Revistei Apostrof 2019. Volumul este o cercetare detaliată a felului în care au apărut şi pe scenele noastre, şi în spectacolele de teatru primele actriţe. Anca Haţiegan face dreptate unor femei care au avut de înfruntat o serie de prejudecăţi ale epocii.

Anca Haţiegan este licenţiată în teatrologie (2000) şi în filologie (2003) la Facultatea de Litere a Universităţii "Babeş-Bolyai" din Cluj. Predă istoria teatrului la Facultatea de Teatru şi Film din cadrul Universităţii "Babeş-Bolyai". Este membră a grupării literare "Echinox". Doctor în Filologie cu teza Teatralitate şi roman sub regimul comunist, publicată ulterior sub titlul Cărţile omului dublu (2010). Volumul a fost distins cu premiul "Marian Papahagi" pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Cluj, pe 2010, şi nominalizat la Gala Tânărului Scriitor.

Într-un recent articol, Mircea Moraraiu sintetizează: "Anca Haţiegan vorbeşte şi despre ce prejudecăţi au fost silite să învingă tinerele atrase de mirajul scenei. Prejudecăţi venite din partea unei societăţi cu mentalităţi insuficient modernizate în primele decenii ale secolului al XIX-lea, dar şi mult după aceea, precum şi din partea ierarhilor Bisericii Ortodoxe, căci tânăra sau femeia care urca pe scenă era urgent suspectată de <<necurăţenie>>. Anca Haţiegan insistă şi asupra dinamicii condiţiei sociale a femeii-actriţă.

Autoarea examinează cum au ajuns să dobândească o necesară pregătire profesională cele care au optat pentru cariera pe scenă. Anca Haţiegan întocmeşte, în consecinţă, schiţe de istoric al Şcolii Societăţii filarmonice din Bucureşti ori al Conservatorului filarmonic-dramatic din Iaşi. Cercetătoarea nu omite să documenteze ce s-a întâmplat după desfiinţarea din felurite motive a acestora. Nu se putea ca autoarea, absolventă deopotrivă a Teatrologiei, dar şi a Filologiei clujene (prin tot ceea ce a făcut în această carte Anca Haţiegan a dovedit cu prisosinţă că nu este nicidecum o colecţionară orgolioasă de diplome), să nu se ocupe de teatrul în limba română din Transilvania. În consecinţă, a subliniat şi argumentat aportul Societăţii diletante a studenţilor români din Cluj, dar şi al turneelor trupelor consolidate de peste Carpaţi, unele conduse de femei, în conservarea şi stimularea conştiinţei naţionale, lucru încă şi mai dificil după ce Ardealul trecuse sub controlul direct al Budapestei.

Anca Haţiegan ajunge la performanţa de a alcătui în cartea ei, care are aproximativ trei sute de pagini, micro-monografii dedicate unor nume de seamă precum Eufrosina Popescu (Frosa Vlasto), care a avut parte şi de o carieră internaţională muzicală sub pseudonimul Madame Marcolini, apoi Caliopi, Raliţa Mihăileanu, etc.. Asta ca să nu mai vorbim despre soţia lui Mihai Pascaly, Matilda, sau despre Fani Tardini.

Dornică să formuleze răspunsuri convingătoare la toate întrebările pe care le enunţă încă din primul pasaj din carte, Anca Haţiegan se ocupă şi de o primă şi eminentă cercetătoare în domeniul teatrologiei şi criticii teatrale. E vorba despre Maria Rosetti şi enigmele din jurul manifestărilor publicistice ale acesteia.

Nu îi scapă autoarei cărţii nici consideraţiile despre ceea ce s-a întâmplat cu actriţele după încheierea carierei şi nici accidentele profesionale cărora le-au căzut victime unele dintre ele."

Anca Haţiegan - "Dimineaţa actriţelor". Editura Polirom. 316 pag.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici