O carte pe zi: „Publicistica lui Ion Brad” de Mihai Cistelican

A patra teză de doctorat dedicată poetului, prozatorului, publicistului şi ambasadorului Ion Brad.

156 afișări
Imaginea articolului O carte pe zi: „Publicistica lui Ion Brad” de Mihai Cistelican

Cartea pe care o semnalăm astăzi abordează toată literatura nonfictivă a lui Ion Brad şi este structurată în 12 capitole. Autorul este redactor la publicaţia online Stiripesurse.ro. Absolvent al Facultăţii de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării (Departamentul de Jurnalism) din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai Cluj (2014), devine doctor în ştiinţe ale comunicării cu lucrarea Publicistica lui Ion Brad (2020), transformată în cartea de faţă. Este coeditor la trei volume: Ion Agârbiceanu. Articole cu caracter ecleziastic (1903-1945); Comuna Ceanu Mare în secvenţe istorice, literare şi imagini; Ion Vlad. Alternative la memorii: dialoguri, corespondenţă, mărturii.

Mihai Cistelican explică motivele pentru care a acceptat să facă o teză despre Ion Brad, realizează un portret al scriitorului, apoi trece la analiza primelor articole ale lui Ion Brad, în ziarul clujean „Lupta Ardealului”, articole care sunt descoperirea autorului, pentru că nici Ion Brad însuşi nu îşi mai amintea de ele. Tot în premieră este analizată activitatea publicistică a lui Ion Brad după evenimentele din decembrie 1989.

În prefaţa sa, Ilie Rad scrie: „Pentru elaborarea volumului de faţă, autorul a consultat documente aflate în Arhivele centrale ale fostului PCR, la CNSAS, în bibliotecile clujene etc. A ajuns inclusiv la Televiziunea din Grecia, care i-a trimis câteva filme cu Ion Brad, din vremea în care acesta era ambasador la Atena.

Folosindu-şi experienţa de editor al operei lui Ion Agârbiceanu, Mihai Cistelican a fost deosebit de atent la trancrierea textelor, la redactarea aparatului critic (note de subsol şi bibliografie). Există în lucrare peste 110 pagini bibliografice, cu tot ce s-a scris în presă despre Ion Brad şi cu ce a publicat acesta în presa culturală sau în cea social-politică, ocazie cu care a putut constata <<lipsa rigorii ştiinţifice (precizarea sursei, datelor exacte etc.) în prezentarea articolelor sau documentelor>>.

În fine, încă un cuvânt de laudă. Mihai Cistelican nu a căzut în extrema unei critici dure asupra activităţii publicistice a poetului din anii <<obsedantului deceniu>>, pentru că de fiecare dată a încercat să contextualizeze mesajul unui articol, să vadă în ce măsură el era în consonanţă cu imperativele politice ale zilei, să arate că şi alţi scriitori au procedat la fel. În aceeaşi măsură, autorul a evitat şi prezentarea hagiografică a subiectului, efortul său fiind mereu unul de obiectivitate, imparţialitate etc.

Cartea de faţă a fost, la bază, o teză de doctorat. Este cea de-a patra teză dedicată poetului, prozatorului, publicistului şi ambasadorului Ion Brad”.

Mihai Cistelican – Publicistica lui Ion Brad (1929-2019). Prefaţă de Ilie Rad. Casa Cărţii de Ştiinţă. 426 pag.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici