Piaţa de artă din România a crescut în 2010

Cifra vânzărilor pe piaţa de artă din România a atins, în primele şase luni ale lui 2010, aproape aceeaşi valoare ca cea a întregului an 2009, potrivit casei de licitaţii Artmark, care estimează că investiţiile totale în obiecte de artă vor fi, anul acesta, duble faţă de anul trecut.

88 afișări
Imaginea articolului Piaţa de artă din România a crescut în 2010

Piaţa de artă din România a crescut în 2010 (Imagine: Mediafax Foto)

Potrivit casei de licitaţii, Artmark estimează că investiţiile în obiecte de artă vor creşte în această toamnă, iar valoarea totală a acestora în 2010 va fi, până la sfârşitul sezonului, dublă faţă de cea a anului trecut.

Indicatorii economici arată că, în vreme de recesiune, în timp ce pieţele de investiţii tradiţionale pierd puncte importante din cifra profiturilor, singura industrie care reuşeşte să-şi păstreze randamentul este arta. Indexul Artmark, primul instrument care măsoară randamentele anuale ale celor mai tranzacţionaţi artişti români, arată că randamentul total al pieţei de artă româneşti a rămas constant în ultimii 15 ani, la 27,4%. Randamentul total al pieţei de artă româneşti este mai mare decât randamentul anual mediu, aferent aceleiaşi perioade, al investiţiei în aur, terenuri sau valori mobiliare, potrivit reprezentanţilor Artmark.

În acest context, 2010 a urmat chiar un trend ascendent al investiţiilor pe piaţa de artă, cifra vânzărilor la toate licitaţiile publice din prima jumătate a anului 2010 atingând deja aproximativ aceeaşi valoare cu cea a tuturor tranzacţiilor efectuate anul trecut. Dacă la sfârşitul anului 2009, casele de licitaţii din România înregistrau vânzări în valoare totală de 3.697.950 euro, în iulie 2010, cifra vânzărilor era deja de 3.032.865 euro, potrivit Artmark.

"Evoluţia este firească. De teama inflaţiei, influenţaţi întâi de criză, apoi de mecanismele de combatere a acesteia, din ce în ce mai mulţi investitori îşi transferă activele financiare din zona monetară ori obligatară (depozite, titluri de stat) în cea a valorilor intrinseci (aur, diamante, arta de patrimoniu)", a explicat Manuela Plăpcianu, CEO Artmark.

Cifrele vânzărilor înregistrate de casele de licitaţii demonstrează, de altfel, că piaţa de artă este în creştere. Artmark, de exemplu, indică faptul că a înregistrat, în 2009, vânzări în valoare de aproximativ 1.800.000 de euro, în timp ce în iulie, anul acesta, aceeaşi casă avea deja vânzări de aproape 2.000.000 de euro.

Piaţa de artă din România se modernizează constant şi se transformă tot mai mult într-o adevărată bursă. Tranzacţiile au devenit transparente, iar specialiştii din domeniu au scos deja instrumente de informare şi garantare a valorii, menite să îi ajute pe investitori, un astfel de instrument fiind Indexul Artmark. Licitaţiile nu mai au loc cu uşile închise, iar prezenţe importante din lumea de business, a colecţionarilor şi chiar din cea mondenă licitează deschis cu sume semnificative.

În România, clienţii pieţei de artă se împart în colecţionari şi investitori. Indiferent de categoria din care fac parte, aceştia tranzacţionează sume din ce în ce mai mari. "La Artmark, sunt clienţi care investesc constant sute de mii de euro pe an în acelaşi artist sau clienţi care investesc diversificat, într-o varietate de opere ale artiştilor români, de regulă artişti de patrimoniu, clasici ori impresionişti", a declarat Valeriu Sângeorzan, director de comunicare Artmark.

În clasamentul general al celor mai importante vânzări publice efectuate vreodată la casele de licitaţii din România, primele zece au avut loc în intervalul 2009 - 2010. Dintre acestea, mai mult de jumătate au fost înregistrate în primele şase luni ale acestui an. Astfel, potrivit Indexului Artmark, cea mai scumpă lucrare vândută a fost tabloul "Aişe", semnat de Camil Ressu, pentru suma de 160.000 de euro, în vara anului 2009. Locul al doilea în top îl ocupă pictura "Garoafe" a lui Ştefan Luchian, vândută pentru 140.000 de euro în vara lui 2010. Ambele opere, cât şi următoarele două din clasament - pictura "Port", de Marcel Iancu, adjudecată pentru 130.000 de euro, şi "Fata în roz", de Nicolae Tonitza, vândută pentru 120.000 de euro - au fost tranzacţionate la casa Artmark.

Următoarea mare licitaţie publică va avea loc pe 30 septembrie, la Opera Naţională din Bucureşti. Intitulată "Impresionism şi Postimpresionism românesc", licitaţia este găzduită de Casa Artmark şi va aduce iubitorilor de artă şi investitorilor opere în valoare de aproximativ 1.000.000 de euro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici