Radu Jude: "Am făcut câteva zeci de reclame, aproape o sută, cred"

Nu cred că o persoană care pictează sau face filme e automat un artist, iar un sportiv sau un om de publicitate nu, a spus pentru MEDIAFAX regizorul Radu Jude, care a realizat până în prezent aproape o sută de spoturi comerciale.

251 afișări
Imaginea articolului Radu Jude: "Am făcut câteva zeci de reclame, aproape o sută, cred"

Radu Jude: "Am făcut câteva zeci de reclame, aproape o sută, cred" (Imagine: Anita Vizireanu/Mediafax Foto)

Spotul "O şansă pentru viaţă" din cadrul campaniei naţionale de responsabilizare socială în vederea donării de sânge, noul spot Delaco şi cel pentru un nou produs Napolact, alături de cel pentru promovarea berii Servus sunt numai câteva din reclamele difuzate pe TV, regizate de Radu Jude.

Întrebat ce înseamnă pentru activitatea sa realizarea de spoturi comerciale, regizorul a răspuns că spoturile publicitare sunt o parte a meseriei sale de regizor.

"Am făcut câteva zeci de reclame, aproape o sută, cred. Modalitatea prin care eu ajung să regizez anumite spoturi este cea clasică: agenţia are nevoie de un regizor şi, uneori, din diverse motive (că au încredere în mine şi le place ceea ce fac, că nu există buget pentru un regizor străin, că nu este altcineva liber în momentul ăla pe piaţă) ajung la mine. În ce priveşte modalitatea de colaborare, ea diferă de la caz la caz. Uneori e mai bine, alteori mai prost. Cred că cel mai bine funcţionează relaţia asta când există o viziune comună privind realizarea spotului", a spus Radu Jude.

În opinia regizorului, realizarea de spoturi publicitare şi cea de filme sunt aspecte diferite ale aceleiaşi profesii şi există puncte comune între ele.

"În primul rând, un spot publicitar sau un film se construiesc cu acelaşi limbaj, cel cinematografic, elementele esenţiale sunt aceleaşi. Scopurile diferă, evident. Dar fiind vorba cam de acelaşi lucru, evident că ce faci într-o parte poate deveni o experienţă pe care s-o foloseşti în partea cealaltă", a spus regizorul care a adăugat că nu are parteneriate cu anumite agenţii

Întrebat dacă filmul "Cea mai fericită fată din lume" poate fi interpretat şi ca un demers care poate alcătui un insight în lumea publicităţii din România, Radu Jude a spus că nu a intenţionat să furnizeze o astfel de descriere în film.

"Nici nu cunosc această lume, de fapt, nu am lucrat niciodată în vreo agenţie, nu ştiu ce înseamnă un departament de marketing. Ştiu, bineînţeles, cum e la filmarea unei reclame. Şi pentru că personajele din film treceau prin experienţa filmării unui testimonial, am folosit anumite lucruri pe care le-am observat la filmările mele. Iar motivul pentru care aceste lucruri apar în film este că ele au o legătură dramaturgică sau metaforică cu personajul principal şi cu problemele lui şi nu pentru a oferi o descriere generalizată a publicităţii româneşti. Este mai degrabă o mărturie personală asupra unei părţi minuscule din acest angrenaj", a spus Radu Jude.

În ce priveşte potenţialul unui demers comercial de a avea finalitate artistică, regizorul nu aderă la dihotomiile construite prin asocierea cu anumite domenii.

"Nu cred că cineva care pictează sau face filme este automat un artist, iar un sportiv sau un om de publicitate nu. În cartea lui «Ma vie et mes films», Jean Renoir povesteşte că l-a întrebat pe tatăl său, pictorul Auguste Renoir, dacă filmul este sau nu artă . Pictorul, care făcea alergie la cuvântul "artist", i-a explicat că nu practicarea unei arte te face artist, ci mai degrabă felul în care abordezi o muncă, oricare ar fi ea. Şi din acest punct de vedere, pot exista pictori care nu sunt artişti şi grădinari care sunt. Cred că Renoir are dreptate".

Regizorul a refuzat, în timp, să regizeze anumite spoturi, fie pentru că nu corespundeau convingerilor sale, fie din cauza condiţiilor de producţie.

"N-am vrut să fac spoturi electorale pentru că nu credeam în candidaţii sau în partidele respective. Am mai refuzat când eram mult prea ocupat sau când am simţit că, pur şi simplu, nu sunt potrivit pentru un anume tip de proiect. Sau când condiţiile de producţie nu permiteau reuşita spotului", a explicat el.

Pelicula "Cea mai fericită fată din lume" a fost inclusă într-o secţiune paralelă a Festivalului de la Cannes, Association du Cinéma Indépendant pour sa Diffusion (ACID).

Filmul a fost prezentat de Le Monde ca fiind o producţie remarcabilă. "Filmarea clipului promoţional, care devine un infern, şi sordida dispută între tânără (Delia, n.r.) şi părinţii săi, care vor să vândă maşina câştigată de ea la o promoţie, ocupă tot filmul, o glumă picantă despre publicitate", aprecia Le Monde.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici