Reinventarea industriei media, principala tendinţă a anului 2009

Noile modele de business în segmentul print, creşterea considerabilă a publicităţii pe mobil, revenirea televiziunii şi ameninţările mai mari la adresa securităţii online sunt doar câteva dintre tendinţele enumerate în "Previziunile TMT pe 2009" ale Deloitte.

19 afișări
Imaginea articolului Reinventarea industriei media, principala tendinţă a anului 2009

Reinventarea industriei media, principala tendinţă a anului 2009

"Pentru majoritatea jucătorilor de media, acest an se va dovedi o adevărată provocare pentru a supravieţui", a declarat Alina Dumitrescu, Associate Director în cadrul echipei Financial Advisory a Deloitte România.

Raportul global estimează că una din zece publicaţii îşi va reduce periodicitatea la mai mult de jumătate, va înceta apariţia în format print sau se va închide complet. În mod similar, eroziunea remarcată în ultimii ani pe piaţa print românească se va accelera în 2009. Diminuarea numărului de cititori, dezvoltarea semnificativă a publicităţii online şi costurile mai mari de producţie vor conduce la consolidarea pieţei media.

"În acest an, existenţa versiunii print a unei publicaţii va fi dovada clară a importanţei şi solidităţii brandului respectiv pe piaţa locală. În plus, industria media se va apropia şi mai mult de telecomunicaţii, pe măsură ce tot mai multe publicaţii îşi vor dezvolta o platformă online sau mobilă", a mai precizat Dumitrescu, care consideră că nivelul în scădere al bugetelor de publicitate va conduce şi la consolidarea pieţei de profil, mai ales în cazul agenţiilor de dimensiuni reduse, care coordonează conturi mici.

De altfel, publicitatea este un alt domeniu care migrează treptat de la canalele tradiţionale, precum televiziunea, la internet, un mediu mult mai dinamic şi mai puţin costisitor. "Publicitatea online are potenţial important de creştere în acest an, în contextul celor două campanii politice care vor avea loc", a apreciat Adrian Stanciu, Senior Associate în cadrul Financial Advisory Deloitte România.

"Comunitatea online a atras deja interesul politicienilor locali, după cum s-a văzut în campania parlamentară, iniţiativele lor fiind, de asemenea, inspirate de succesul masiv înregistrat în alte ţări. De exemplu, preşedintele american Barack Obama a apelat la cele mai noi tehnologii în timpul campaniei sale, postând mesaje pe Twitter sau pe YouTube. În mod similar, cele mai recente informaţii de pe front din timpul campaniei israeliene în Fâşia Gaza au fost postate pe Twitter sau YouTube", a mai spus Stanciu.

Pentru 2009, studiul estimeză că segmentul print al industriei media are în faţă noi provocări, ceea ce poate conduce la apariţia unor noi modele de business, precum utilizarea în comun a infrastructurii de suport şi livrarea exclusiv online a produselor, în timp ce site-urile care găzduiesc conţinut generat de utilizator şi-ar putea revizui oferta, optând pentru conţinut realizat într-un mod mai profesionist, care poate genera şi venituri.

Potrivit studiului, televiziunea va înregistra, anul acesta, o creştere a numărului de ore de programe vizionate, ceea ce ar putea determina marii jucători în domeniu să investească în conţinut, contracte şi infrastructură. Concomitent, divertismentul live s-ar putea dovedi prea scump pentru public în 2009, însă menţinerea cotelor mari de interes manifestat de acesta va face ca experienţele mai ieftine să reprezinte opţiuni binevenite.

Pe de altă parte, cinematograful, a cărui evoluţie a fost una bună în perioada de declin economic din anii '30, va avea nevoie anul acesta de acel factor decisiv care să convingă audienţele, un posibil răspuns în acest sens fiind filmul 3G.

Tot în 2009, se preconizează că radioul pe internet ar putea reinventa acest mediu pe deplin, experţii anticipând o creştere importantă a audienţei şi veniturilor.

În plus, cota de piaţă a publicităţii pe mobil s-ar putea dubla în acest an, prin derularea de campanii masive, în timp ce reţelele sociale - nevoite să îşi analizeze cu atenţie veniturile - se vor axa mai puţin pe creştere şi mai mult pe exploatarea bazei actuale de abonaţi. Totodată, televiziunea mobilă ar putea primi mai puţină atenţie anul acesta, după performanţele nesatisfăcătoare din 2008, companiile media urmând să revină la platformele tradiţionale, generatoare de venituri.

Studiul estimează şi că brandurile şi proprietarii de site-uri trebuie să acorde atenţie sporită unei ameninţări din ce în ce mai prezente - malvertisingul, care foloseşte anunţuri publicitare online, postate de obicei în publicaţii importante, cu scopul de a distribui aplicaţii software periculoase.

"Previziunile TMT pe 2009" au fost realizate în urma discuţiilor cu clienţii firmelor membre Deloitte, a contribuţiilor celor aproape 6.000 de parteneri şi manageri specializaţi în TMT din cadrul firmelor membre Deloitte, la care s-au adăugat opiniile analiştilor din industrie şi interviuri cu executivi de top din întreaga lume. Metodologia folosită la întocmirea acestor rapoarte este revizuită în fiecare an, iar la ediţia pe 2009 procedura a fost îmbunătăţită printr-un program de interviuri detaliate cu 50 de executivi TMT. Printre respondenţi s-au numărat specialişti de top din toate regiunile şi sectoarele, de la tehnologie şi telecomunicaţii la media.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici