Sârbu: Pieţele TV din Europa Centrală şi de Est vor recupera până în 2012 pierderile din recesiune

Pieţele de televiziune din Europa Centrală şi de Est vor recupera până în 2012 pierderile din timpul recesiunii, iar jucătorii internaţionali mari, precum News Corp şi RTL, vor rata oportunităţile de revenire la creştere, a declarat pentru Financial Times directorul general al CME, Adrian Sârbu.

73 afișări
Imaginea articolului Sârbu: Pieţele TV din Europa Centrală şi de Est vor recupera până în 2012 pierderile din recesiune

Sârbu: Pieţele TV din Europa Centrală şi de Est vor recupera până în 2012 pierderile din recesiune (Imagine: Mediafax Foto)

News Corp a vândut, în luna martie, operaţiunile de televiziune cu plată din Letonia către echipa de management, finalizând procesul de ieşire dintr-o regiune care a înregistrat anul trecut o scădere de un miliard de dolari a veniturilor totale din publicitate, notează Financial Times (FT). News Corp mai este prezent în Europa Centrală şi de Est doar printr-un pachet minoritar de acţiuni la o companie de media din Serbia.

Gerhard Zeiler, directorul general al RTL, cel mai mare grup de radio şi televiziune din Europa, a declarat în luna martie pentru FT că nu a identificat nicio oportunitate majoră de achiziţie în regiune.

"Nimeni nu poate face bani în regiunea noastră, cu excepţia liderilor (de piaţă din fiecare ţară - n.r.)", a declarat Adrian Sârbu, anticipând că Europa Centrală şi de Est îşi va reveni după anul greu 2009 mai repede decât pieţele occidentale

Acest scenariu exclude multinaţionalele interesate până acum de regiune, precum News Corp, RTL sau ProSieben.Sat1, a arătat şeful CME, grup listat pe piaţa NASDAQ a bursei de la New York care operează în şapte state din Europa Centrală şi de Est.

Sârbu a arătat că, atunci când autorităţile din Cehia au scos la licitaţie şase licenţe de televiziune în anul 2008, nicio multinaţională nu a participat.

CME a cumpărat în acest an compania bulgară de televiziune BTV pentru 400 milioane de dolari.

Sârbu a mai afirmat că "outsider-ii" au fost excluşi din regiune de barierele lingvistice.

În opinia sa, aceste ţări sunt mici ca pieţe din cauza faptului că limbile vorbite acoperă un numar relativ restrâns de oameni, nefiind de circulaţie internaţională.

"În această industrie, limba defineşte dimensiunea pietei. Nici volumul pieţelor de publicitate nu încurajează outsiderii. CME şi-a construit şi consolidat pozitia de lider în fiecare dintre aceste ţări în ultimii 15 ani şi cu excepţia liderilor nimeni nu poate face bani în această industrie. Poate se vor gasi bani pentru numărul doi de pe piaţă, dar nu sub acest nivel", a continuat directorul general al CME.

Afirmaţiile lui Sârbu au fost susţinute şi de Hans-Holger Albrecht, directorul general al Modern Times Group (MTG), companie de televiziune de origine suedeză şi cel mai apropiat rival al CME în regiune, notează FT.

"Nu poţi intra în această regiune aşteptându-te să faci afaceri după modelul german, sau după un model occidental. Cei din aceste ţări au un mod propriu de a lucra şi doar aşa le convine să lucreze", a afirmat acesta.

Acţiunile CME se plasează cu circa 30% sub cotaţia din mai 2008, dar au urcat cu 24% în primul trimestru din acest an, în timp ce preţul titlurilor MTG, susţinut de o piaţă scandinavă puternică, a urcat de la minimul de 116 coroane suedeze (12 euro) cu un an în urmă la 438,3 coroane suedeze (45,4 euro) la sfârşitul şedinţei de marţi, potivit FT.

"Investitorii nu sunt optimişti în privinţa relansării din regiune sau în ceea ce priveşte capacitatea noastră de a converge cu ratele de creştere din Europa de Vest. Însă le spunem clar: suntem pregătiţi pentru relansare, iar aceasta vine. Ritmul relansării va fi mai rapid decât în vest, unde este posibil să nici nu putem folosi acest cuvânt din cauza impactului transferului publicităţii către internet", a declarat Sârbu.

El a afirmat că pieţele din regiune vor fi mai volatile decât cele din vest, pe fondul imaturităţii relative, iar veniturile din publicitate vor reveni odată cu revenirea încrederii.

"Cele 800 de milioane de dolari pe care le-am pierdut pe pieţele noastre în 2009 vor reveni până în 2012. Este o piaţă tânără. Nu uitaţi, existăm de doar 20 de ani", a spus directorul general al CME.

Analiştii media sunt mai prudenţi, precizează FT.

Analistul Daniel Knapp, de la Screen Digest, consideră că ezitarea remarcată în 2008 printre advertiseri a devenit panică anul trecut. Însă, deşi se va observa o revenire la creştere în acest an, el a adăugat că "aşteptările de creştere pentru 2010 se limitează la un interval procentual de o singură cifră şi nu reprezintă o revenire la niveluri normale, anterioare recesiunii".

"Contractele pe termen scurt sunt încă preferate celor anuale, iar advertiserii ezită să-şi asume angajamente. Cred că situaţia din piaţă va reveni la normal numai în 2011, cu riscul ca creşterea pe termen lung să nu fie atât de puternică precum se aşteaptă unii", apreciază Knapp.

CME este o companie media integrată vertical, care operează companii de broadcasting, internet şi conţinut TV, lideri pe segmentul lor, în şapte state din Europa Centrală şi de Est, cu o populaţie totală de aproximativ 97 milioane de persoane.

CME are staţii de televiziune în Bulgaria (Pro.bg şi Ring.bg), Croaţia (Nova TV), Cehia (TV Nova, Nova Cinema, Nova Sport şi MTV Czech), România (PRO TV, PRO TV International, Acasă, PRO Cinema, Sport.ro şi MTV Romania), Slovacia (TV Markiza, Doma), Slovenia (POP TV, Kanal A şi TV Pika) şi Ucraina (Studio 1+1, Studio 1+1 International şi Kino).

Acţiunile CME se tranzacţionează pe bursa NASDAQ şi pe bursa de valori de la Praga.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici