Secţiunea Un Certain Regard, dominată de români, include cele mai bune filme de la Cannes

Un Certain Regard este secţiunea "unde se concentrează acţiunea" la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes (12 - 23 mai), nu în competiţia oficială, iar filmele lui Radu Muntean şi Cristi Puiu se numără printre "nestematele" acesteia, apreciază presa internaţională.

37 afișări
Imaginea articolului Secţiunea Un Certain Regard, dominată de români, include cele mai bune filme de la Cannes

Regizorul Radu Muntean (Imagine: Diana Iurkiewicz/Mediafax Foto)

Potrivit Variety, "renaşterea cinematografică a României - împreună cu «Aurora», de Cristi Puiu - a adus o confirmare a suspiciunilor că secţiunea Un Certain Regard va umbri competiţia oficială". În această secţiune, alături de Puiu mai concurează Radu Muntean, cu filmul "Marţi, după Crăciun".

Village Voice subtitrează articolul în care apreciază că filmele din competiţia oficială de la Cannes sunt şterse: "Competiţia nu este încrâncenată, dar românii sunt". Tot Village Voice califică filmele româneşti din secţiunea de pe Croazetă, "Aurora" de Cristi Puiu şi "Marţi, după Crăciun" de Radu Muntean, ca fiind "nestemate" ale competiţiei.

"Noua cinematografie românească (...) este una care este creată cu cadre lungi şi pe jocul actorilor. Lăsând la o parte virtuozitatea actorilor, triumful unor filme precum «4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile» (de Cristian Mungiu, n.r.) şi «Poliţist, adjectiv» (de Corneliu Porumboiu, n.r.) a fost chiar rezultatul acestor tehnici care creează o tensiune narativă", scrie Village Voice.

Analizând filmul lui Radu Muntean, Village Voice apreciază că dacă "Marţi, după Crăciun" ar fi fost în competiţia principală a festivalului, Mirela Oprişor ar fi primit premiul pentru interpretare feminină. "Dacă «Marţi, după Crăciun» sintetizează ce a câştigat filmul românesc în ultimii ani, îmbinând o poveste obişnuită cu o tensiune neobişnuită, «Aurora» duce stilul românesc pe un teritoriu cu totul nou", scrie Village Voice, adăugând că filmul este "un test pentru admiratorii filmului lui Puiu «Moartea domnului Lăzărescu»" şi "o poveste despre o crimă în care identitatea criminalului este cunoscută, dar motivele din spatele crimelor, nu".

"Premisa filmului se bazează pe absurdul situaţiilor, deşi doar ocazional şi acţiunea este, în mod ciudat, amuzantă", scrie Village Voice, care îl descrie pe Viorel, personajul interpretat de Puiu, ca având potenţialul lui Travis Brickle (Robert de Niro), personajul principal din "Taxi Driver", de Martin Scorsese.

Şi AFP dedică un material amplu filmelor est-europene din secţiunea Un Certain Regard, unde Puiu şi Muntean sunt cap de afiş.

"România are o reprezentare puternică la Cannes, cu subiecte puternice şi abordări lungi ale acestora", scrie agenţia franceză, vorbind şi despre proiectul lui Andrei Ujică, "Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu", rezultată din montajul materialelor de arhivă despre dictator. Regizorul de 58 de ani, al cărui film a fost proiectat în afara competiţiei, a spus că nu a vrut să facă un documentar despre Ceauşescu. "Cred că putem să ne apropiem mai mult de evenimentele istorice prin mijloacele artistice", a spus acesta.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici