Similare, Caţavencii, Academia Caţavencu şi Kamikaze se bat în inteligenţă, umor şi cititori - Mediafax

Similare, Caţavencii, Academia Caţavencu şi Kamikaze se bat în inteligenţă, umor şi cititori

Asemănătoare ca format, cu apariţii simultane şi cu acelaşi preţ, Caţavencii - noua revistă lansată miercuri de Adevărul Holding, Academia Caţavencu - nou intrată în portofoliul familiei Adamescu şi Kamikaze - săptămânalul autodenunţat ca fiind "fără moguli" se bat în inteligenţă, umor şi cititori.

3696 afişări
Imaginea articolului Similare, Caţavencii, Academia Caţavencu şi Kamikaze se bat în inteligenţă, umor şi cititori

Similare, Caţavencii, Academia Caţavencu şi Kamikaze se bat în inteligenţă, umor şi cititori

Trei reviste - Caţavencii, Academia Caţavencu şiKamikaze. Toate pot fi cumpărate în aceeaşi zi de la chioşcurile depresă, miercurea. Toate au formate asemănătoare, fiind la bazăreviste de satiră.

Mai mult, toate cele trei reviste au plecat dintr-un nucleucomun - săptămânalul Caţavencu, lansat în anii '90, publicaţiecare, în octombrie 1991, a devenit Academia Caţavencu.

După scindarea echipei, în primăvara lui 2010, când o parte dincei de la Academia Caţavencu şi-au lansat săptămânalul Kamikaze, înultimele luni ale acestui an Academia Caţavencu s-a luptat săexiste, confruntându-se cu falimentul şi fiind disputată aprig lalicitaţie de fosta echipă, condusă de Doru Buşcu, şi de familiaAdamescu.

Rezultatul a fost cel care poate fi văzut miercuri lachioşcurile de presă. La 21 de ani de la lansare, AcademiaCaţavencu s-a "trivizat" în: Academia Caţavencu - săptămânal editatde grupul de presă Medien Holding, controlat de familia Adamescu,Caţavencii - săptămânal editat de trustul de presă AdevărulHolding, patronat de omul de afaceri Dinu Patriciu şi Kamikaze -săptămânal branduit ca fiind "fără moguli".

Nou înfiinţata revistă Caţavencii, al cărei prim număr a apărutmiercuri pe tarabe, mizează pe echipa care a consacrat de-a lungultimpului brandul Academia Caţavencu. Din echipa Caţavencii facparte, printre alţii, Ştefan Agopian, Radu Alexandru, Ion Barbu,Doru Buşcu, Ioan Groşan, Patrick Andre de Hillerin, Florin Iaru,Alin Ionescu, Eugen Istodor, Cornel Ivanciuc, Octav Mardale, ViorelMoţoc, Dragoş Vasile, Mihai Radu şi graficianul Bogdan Petry.

Astfel, în 16 pagini, care pot fi cumpărate pentru 2,5 lei,cititorii pot regăsi materiale în stilul cu care s-au obişnuit,care seamănă cu "originalul" Caţavencu.

De altfel, într-un editorial intitulat "Caţavenci din toatezările, uniţi-vă!", apărut în primul număr al revistei, dar şi penoul site catavenciionline.ro, DoruBuşcu, redactor-şef al noului săptămânal, spune: "A ieşitCaţavencii, iar Caţavencii au ieşit cu totul din lunga, letargicaşi inutila obsesie a mărcii. Un petec de hârtie scump, la urmaurmei. Ducă-se! Ei rămân împreună, aşa cum sunt de douăzeci de ani,aşa cum sunt de zece, de cinci, de doi ani, de unul (...)Caţavencii e povestea lor, a caţavencilor, reluată şi rescrisă după20 de ani. E viaţa şi energia, spiritul şi sclipirea unui grupdependent de sine însuşi. În forma ei tipărită, Caţavencii e orevistă care reinventează originalul".

În editorialul său, Buşcu precizează şi faptul că noua revistăCaţavencii "e preparată pentru viteză": "Dispar textele lungi,dispar paginile inutile şi apar imaginile mari. Totul poate ficitit de trei ori mai rapid. Vizualul, bula comprimată la esenţă,umorul despovărat de frază, informaţia prescurtată sunt noilescamatorii care binedispun cititul. Un minimalism dramatic şi puţinboem, pe care Caţavencii îl practicau cu mare trecere în anii '90,vine acum să vă salveze timpul şi pădurile. Vom gândi mai mult, vomscrie mai puţin şi vom tăia mai puţini copaci. Un fel deeco-printing cam patetic, dar adevărat şi eficient".

Printre noutăţi se numără pamfletul de pe prima pagină arevistei Caţavencii, intitulat "Un regat pentru un chel", semnat deveteranul Mircea Dinescu, readus în echipă, în postura depreşedinte al Caţavencilor. Pamfletul lui Dinescu este completat peprima pagină de o imagine cu Traian Băsescu încoronat, pe un tronfăcut din săbii şi sticle goale, intitulată "Înrăit în fărăderegi,preşedintele Băsescu intră în istorie sub numele de RegeleSoarbe".

Din revista Caţavencii nu lipsesc interviurile semnate de EugenIstodor, printre care unul cu Paul de România, şi investigaţiilesemnate de Cornel Ivanciuc, însă apar şi rubrici noi, precum"Scriitor în comunism", de Ştefan Agopian, "Book şi sfârc" şi"Futilităţi literare", semnate de Cristian Teodorescu. Alte rubricidin primul număr al revistei Caţavencii sunt: "Revista breslei","Monden talking", "La zid în cultură", "Nutzi, spaimaConstituţii".

În schimb, revista Academia Caţavencu mizează atât pecontinuitate - sugerată încă de pe prima pagină unde sub marcăapare scris "să se revizuiască, accept, dar să nu se schimbe nimic"-, cât şi pe o echipă nouă condusă de Denis Dinulescu(redactor-şef), între colaboratorii acestuia regăsindu-se şi TraianRadu Ungureanu şi Lucian Oprea. Din noua echipă a săptămânaluluiAcademia Caţavencu mai fac parte Paul Vinicius, redactor-şefadjunct, dar şi redactorii Ioan Buduca, Toma Roman Jr, RăzvanGheorghe, Dan Mazilu, Luca Dinulescu şi Alex Tocilescu, redactorartistic fiind Cristian Topan.

Diferenţele între noua revistă Academia Caţavencu şi vecheaAcademia Caţavencu au fost enunţate, luni, pentru MEDIAFAX de DenisDinulescu, noul redactor-şef al săptămânalului. "Va fi ocontinuitate. Vom păstra spiritul Caţavencu. Revista va fi, însă,mai veselă şi încercăm să o facem mult mai tânără. Noutăţile vor fi«veselia şi tinereţea». Cei din vechea echipă erau posomorâţi şicredeau că deţin tot umorul din România şi nu este aşa", a spus Denis Dinulescu. El a făcut parte şidin echipa iniţială care a lansat revista Caţavencu, în anii'90.

Promovată pe site-ul România liberă - opublicaţie deţinută tot de familia Adamescu - drept "AdevărataAcademia Caţavencu", revista a apărut miercuri pe piaţă în 16pagini propriu-zise, îmbrăcate în alte patru pagini de reclame. Învechea formulă, condusă de Doru Buşcu, Academia Caţavencu avea 24de pagini.

Pe prima pagină a noului săptămânal Academia Caţavencu apare oimagine cu Traian Băsescu, Elena Udrea şi Regele Mihai, titlulfiind "Marea abdicare". La fel ca şi prima pagină a noii revisteCaţavencii, "Marea abdicare" din Academia Caţavencu face trimiterela faptul că preşedintele Traian Băsescu a declarat, săptămânatrecută, că decizia Regelui Mihai de a abdica a fost "un act detrădare", iar Regele Mihai a fost "slugă la ruşi".

În noua formulă a revistei Academia Caţavencu apar rubriciprecum "Bârfe, şmenuri, şuşanele", "Bula demnitarului", "Ştiri pecare dorim să le auzim", "Elenutzi, spaima monarhieiconstituţionale", "Trampa şi ecranul", "Ştiri care vin la moment","pe onoarea mea de familist Washington Post e la post", "Săptămânala români", dar şi alte materiale şi un interviu cu regeleCioabă.

Mai consistentă la prima vedere, cel puţin din punctul de vedereal numărului de pagini - 32 (dublu faţă de Caţavencii şi deAcademia Caţavencu), pare a fi revista Kamikaze, care apare lachioşcurile de presă tot la preţul de 2,5 lei.

"Săptămânalul scăpat de sub control", "fără moguli", îl are peprima pagină tot pe Traian Băsescu, în postura de regină a MariiBritanii, titlul imaginii fiind "God save our chin!". Echipacondusă de Marius Borţea, redactor-şef, desprinsă anul trecut dinAcademia Caţavencu şi care, pe 17 martie 2010, a lansat Kamikaze,continuă linia impusă în ultimul an, mizând pe anchete, interviurişi materiale scrise cu umor.

De asemenea, într-un material publicat pe site-ul kamikazeonline.ro,intitulat "În atenţia cititorilor la fel de nebuni ca noi", sespune: "Tot mai mulţi cititori, prieteni, cunoscuţi, necunoscuţi,neveste şi moguli ne întreabă dacă suntem bine, sănătoşi.Răspundem: da, suntem bine şi destul de nesănătoşi cât să rămânemsingura revistă de umor din România. Ziceţi că mai sunt douăreviste de umor? Luaţi-le de probă şi veţi vedea că nu văminţim".

Caţavencu a apărut în februarie 1990, la iniţiativa unui nucleucompus din Sorin Vulpe, Doru Buşcu şi Liviu Mihaiu, cu un primnumăr nedatat. Conform acestora, numele revistei s-a născut dintr-odiscuţie cu Ovidiu Nacu. Eugen Istodor scrie, într-o postare peblogul său (istodor.catavencu.ro), că OvidiuNacu şi-a vândut televizorul pentru a lansa revista. Din echipainiţială mai făceau parte Mircea Toma, Ioan T. Morar şi EugenIstodor.

Caţavencu a devenit, la 21 octombrie 1991, Academia Caţavencu,fiind condusă de Mircea Dinescu. Anterior, o parte a echipeifondatoare a revistei lansase două publicaţii, pentru o perioadăscurtă de timp - Caţavencu Incomod şi Caţavencu Internaţional.Publicaţia a apărut cu scopul declarat de a sancţiona prin umor(negru) şi zeflemea viciile societăţii româneşti înpostcomunism.

Ulterior, în 1993, săptămânalul a fost achiziţionat de MihaiCârciog, editorul săptămânalului Expres şi al cotidianuluiEvenimentul zilei, în urma unor neînţelegeri dintre echiparedacţională şi patroni.

În timp, echipa fondatoare a Academiei Caţavencu a devenitSenatul Academiei Caţavencu, ai cărui membri au dobândit ulteriorcalitatea de acţionari.

Revista a trecut apoi în proprietatea lui Sorin Ovidiu Vîntu,pentru o perioadă scurtă de timp, pentru a fi preluată ulterior deSorin Marin, preşedintele Fundaţiei Anonimul.

În 2002, Sorin Marin a achiziţionat 49,9% din acţiunilesocietăţii care edita publicaţia. Sub conducerea lui Marin,Caţavencu a pus bazele unui mic trust media, fiind făcuteinvestiţii importante în produsele Academia Caţavencu.

În 2006, revista a fost achiziţionată de trustul RealitateaMedia, patronat de Sorin Ovidiu Vîntu.

În primăvara lui 2010, la Academia Caţavencu a avut loc ceea cela momentul respectiv a fost numit "marea schismă". Mircea Toma,unul dintre fondatorii Academiei Caţavencu, a declarat în 3 martie2010 că 20-25 dintre persoanele care lucrau la publicaţie au decissă părăsească ziarul şi, împreună, vor realiza "un Caţavencualternativ", un săptămânal de satiră politică, care va apărea printşi online. După două săptămâni, s-a lansat revista Kamikaze.

Tribunalul Bucureşti a admis în luna mai 2011 propunereaadministratorului judiciar General Group Expert SRL privindintrarea în faliment în procedura generală a debitoarei SCCaţavencu SA, editorul Academia Caţavencu, potrivit decizieipublicate pe site-ul oficial al instanţei. Ulterior, pe 26 mai,marca "Academia Caţavencu" a fost scoasă la licitaţie, fiindadjudecată pentru suma de 1.617.000 de euro, cu TVA, de către DoruBuşcu, fostul director editorial al publicaţiei, care nu a reuşitînsă să strângă banii pentru a deveni proprietarul mărcii.

Astfel, licitaţia a fost reluată în 14 iunie, când, sprijinit defamilia Adamescu, Claudiu Pădurean, jurnalist la România Liberă,şi-a adjudecat marca "Academia Caţavencu", pentru 882.659 de eurocu TVA inclus. Ulterior, în 27 iunie, compania Medien Holding,controlată de familia Adamescu, a anunţat că a achiziţionat titlul"Academia Caţavencu".

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici