SPOTLIGHT/ Kanal D - mută şi câştigă pe piaţa media

PRO TV îşi pierde busola. Antena 1- succese trudnice pe modelul tipic al televiziunii comerciale din România. Inovator al pieţei autohtone este, în mod curios, Kanal D. E vorba de inovaţii care servesc business-ul – cu care Kanal D a făcut profit, pentru prima oară, în 2015, aşa cum anunţa Mediafax.

964 afişări
Imaginea articolului SPOTLIGHT/ Kanal D - mută şi câştigă pe piaţa media

SPOTLIGHT/ Kanal D - mută şi câştigă pe piaţa media

PRO TV îşi pierde busola. Antena 1- succese trudnice pe modelul tipic al televiziunii comerciale din România. Inovator al pieţei autohtone este, în mod curios, Kanal D. E vorba de inovaţii care servesc business-ul – cu care Kanal D a făcut profit, pentru prima oară, în 2015, aşa cum anunţa Mediafax.

1. SCURTAREA PRIME-TIME-ULUI. Prin 2012, Kanal D îl recupera pe Adrian Artene, disponibilizat de B1 TV, după tentativa de relansare a acestei televiziuni într-un format hibrid, de ştiri şi entertaniment. Artene, redactor-şef al tabloidului „Cancan”, făcuse acolo, fără succes, o emisiune mondenă gen Măruţă/Simona Gherghe. Fatih Salis, turcul care e şef al producţiilor interne la Kanal D, îl muta pe Artene seara, de la ora 22.30, şi i-o punea alături pe frumoasa Andreea Mantea. Artene, mai degrabă jurnalist de presă scrisă de bulevard decât om carismatic de televiziune, putea în schimb asigura conţinutul tabloid al emisiunii, care a avut succes. După el a apărut pe Antena 1 show-ul lui Capatos, iar Cancan TV a fost achiziţionată de PRO TV. Kanal D a inventat Wowbiz, care continuă să aibă succes, iar Cancan TV a dispărut.

Toate formatele amintite mai sus sunt ieftine, pline de mondenicale, dar tocmai de aceea funcţionează, pe o piaţă pe care nu se mai întâmplase nimic, seara, târziu, de la Florin Călinescu încoace. Importantă e însă ora de difuzare consacrată de Kanal D: 22.30. Genul de show necostisitor de care vorbim e destinat de regulă aşa-numitului segment de late night, care începe la ora 23.00, după prime-time-ul care strânge audienţe maxime între 19.00 şi 23.00. Televiziunea turcilor l-a scurtat pe acesta din urmă cu o jumătate de oră, lucru imitat ulterior şi de posturi mai mari. Modificarea are o logică dictată de cele numai vreo 200-210 milioane de euro disponibili pentru televiziune pe piaţa de publicitate din România. Aceştia pot alimenta un tronson orar mai restrâns decât în pieţele dezvoltate, ca dovadă şi apariţia teleshopping-ului (care e opusul spoturilor de publicitate) pe diferite posturi în timpul zilei. Cu alte cuvinte, e normal să programezi show-uri necostisitoare, de noapte, mai devreme.

2. FORMATELE DE PESTE DOUĂ ORE. După lung-metrajul sau emisiunea de seară, grila tipică a unei televiziuni occidentale mai include un al doilea „slot” de prime-time, de la ora 22.00, în care sunt difuzate adesea seriale. Odată cu programarea emisiunii tabloide de la ora 22.30, Kanal D a introdus în schimb formate lungi, care elimină al doilea moment. După o serie de tentative de a concura PRO TV şi Antena 1 cu emisiuni gen „KidSing” sau „Vrei să fii milionar”, a introdus în grilă seriale turceşti care au produs un rating mulţumitor, raportat la investiţie. Prime-time-ul mai scurt, format doar din ştiri lungi şi o emisiune lungă, s-a generalizat însă. În momentul de faţă, PRO TV are la ora 22.30 „Jocuri de celebritate”, pe care îl prezintă drept „late night game show”.

3. ŞTIRILE MONDENE CU PREZENTATOR BĂRBAT. Televiziunea din România e încă sub zodia lui Adrian Sârbu inclusiv la modul anecdotic: majoritate managerilor TV şi-au umplut, ani la rând, birourile cu un zid de câteva zeci de ecrane TV. Acum câţiva ani, am fost să-i iau un interviu aceluiaşi Fatih Salis, directorul producţiilor interne. Omul avea numai patru televizoare în birou: Realitatea TV, care la vremea respectivă era sursa de informaţie, PRO TV, Antena 1 şi desigur Kanal D. Îşi construia jurnalul ca alternativă la cele ale Andreei Esca şi Andreei Bercleanu, de pe principalele două posturi. PRO-ul şi Antena aveau o aşa-numită „leading lady” la ştiri şi un sumar care includea – şi include –, pe lângă accidente şi crime, informaţiile esenţiale, politice şi economice, ale zilei. Kanal D a pus în schimb un accent puternic pe diferite mondenităţi cu diferite personaje care fac intelighenţia să se strâmbe şi produc rating la TV. Prezentatorul a fost, multă vreme, un bărbat, anume Cristian Sabbagh. Teatralitatea stupidă cu care citea a avut şi ea priză la public. Iar ştirile Kanal D începeau, de fapt, la 18.45, în zona în care pe PRO TV şi Antena 1 era publicitate, cu un soi de „teaser” de un sfert de oră care culegea pentru ora 19.00 publicul pus pe zapat în intervalul de publicitate.

4. MODIFICAREA ACCESS-ULUI. Intervalul dinaintea ştirilor de la ora 19.00 este important petnru televiziuni, fiindcă asigură accesul la ştiri, de unde şi numele acestuia. De la apariţia lui Teo în grila PRO TV, la începutul anilor 2000, ora 17.45 sau 18.00 a devenit a unei emisiuni mondene, oarecum simetrice cu ceea ce se întâmplă în momentul de faţă seara, târziu. Acolo s-au impus, de-a lungul timpului, oameni ale căror nume ne fac şi ele să strâmbăm din nas pe noi, intelectualii, dar sunt pe gustul publicului mare, ca Simona Gherghe, Cătălin Măruţă sau Mădălin Ionescu. În această toamnă, situaţia s-a schimbat însă. Kanal D a intrat primul cu Teo Trandafir la 15.45 şi a devenit lider de piaţă în ceea ce se numeşte daytime, intervalul dinaintea access-ului. PRO TV a venit şi el, ulterior, cu Măruţă de la ora 15.00, ceea ce este oarecum o retrogradare. În locul fostelor emisiuni mondene găsim „Ce spun românii”, un quiz-show curat cu Cabral pe PRO TV, iar pe Kanal D, „Bravo, ai stil!”, care, chiar dacă nu prea are stil, se ocupă cu ceva determinat, anume moda.

Kanal D începe să realizeze profit într-o epocă în care televiziunea e o afacere din ce în ce mai puţin glamour. Publicul educat migrează de pe posturile comerciale pe canalele cu plată sau platforme de video on demand, eventual odată cu emisiuni ca „Top Gear”, care ajunge online, pe Amazon, sub numele de „The Grand Tour”. Epoca în care tubul catodic era un vis frumos pentru întregul popor apune, iar succesul Kanal D e un simptom pentru asta.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici