Spotul publicitar pentru vopseaua Kober, interzis de la difuzarea pe posturile TV de către CNA

Spotul publicitar pentru vopseaua Kober Zertifikat Plus a fost interzis de la difuzarea pe posturile de televiziune, printr-o decizie luată marţi de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), care a considerat că acest clip nu informează corect publicul.

1061 afișări

Potrivit CNA, spotul publicitar pentru vopseaua Kober Zertifikat Plus are două variante - una mai lungă şi alta mai scurtă.

În varianta lungă a spotului, care nu se mai difuzează în acest moment, se spune: "Avem două camere de copii: una zugrăvită cu Kober Zertifikat Plus şi cealaltă zugrăvită cu vopsea. Avem şi doi copii: Alex şi Vlăduţ. Unul doarme liniştit, celălalt plânge şi plânge până ce şi camera lui e zugrăvită cu Kober Zertifikat Plus. Acum avem doi copii care respiră aer fără microbi şi dorm liniştiţi. Un test simplu ne arată cum Zertifikat Plus superlavabilă cu dispersie by Hydrol de la Bayer Material Science distruge 99,99% microbii din casă în primele 24 de ore. Kober Zertifikat Plus". În cadrul spotului, sunt prezentate imagini cu doi bebeluşi, aflaţi în două camere diferite.

În prezent, pe posturile Realitatea TV, Prima TV, Kanal D, OTV, Antena 2, Taraf TV, Etno TV, Discovery Channel, National Geographic Channel, Romantica, AXN, Universal Channel şi B1 TV, se difuzează varianta scurtă a spotului, care nu mai conţine partea în care apar bebeluşii. În noul clip se spune: "Un test simplu ne arată cum Zertifikat Plus superlavabilă cu dispersie by Hydrol de la Bayer Material Science distruge 99,99% microbii din casă în primele 24 de ore. Kober Zertifikat Plus".

Totodată, CNA a analizat marţi şi o sesizare primită în 7 martie de la preşedinta Comisiei pentru egalitatea de şanse pentru femei şi bărbaţi din Camera Deputaţilor, deputatul PNL Cristina Pocora. Ea a sesizat Consiliul cu privire la spotul publicitar Kober care utilizează bebeluşii pentru a stimula vânzările la o vopsea.

"Reclama prezintă, în paralel, două camere de copil şi doi bebeluşi, în timp ce vocea din off spune, printre altele: «…..unul doarme liniştit, celălalt plânge, şi plânge până când camera lui este zugrăvită cu Köber Zertificat Plus. Acum avem doi copii care respiră aer fără microbi şi dorm liniştiţi». Mesajul acestui spot publicitar induce ideea că folosirea acelei vopsele este de natură a determina un comportament liniştit al copiilor, iar calităţile acestui produs au fost certificate în urma unor experimente asupra copiilor", spune Cristina Pocora în sesizare.

Cristina Pocora consideră că alăturarea, în scopuri pur comerciale, a ideii de comportament liniştit al unui bebeluş şi a performanţelor unui produs chimic este "periculoasă, putând întruni elementele unei reclame mincinoase".

"De aceea, în calitate de preşedintă a Comisiei pentru egalitatea de şanse pentru femei şi bărbaţi, precum şi a Subcomisiei pentru protecţia drepturilor copilului din Camera Deputaţilor, vă rog ca, în baza atribuţiilor pe care le aveţi, să solicitaţi realizatorului respectivului spot să precizeze clar dacă s-au derulat sau nu anumite testări ale produsului având ca subiecţi copii şi să exprime de manieră explicită acest lucru, în cadrul aceluiaşi spot", se mai arată în sesizarea adresată preşedintelui CNA, Răsvan Popescu.

În plus, CNA a analizat în şedinţa de marţi şi o adresă primită de la Consiliul Român pentru Publicitate (RAC). Potrivit adresei, Comitetul Etic al RAC, reunit în şedinţa din 16 martie, a decis că afirmaţiile din clipul publicitar Kober "induc ideea că folosirea produsului promovat pentru amenajarea camerei copilului are efecte benefice asupra stării acestuia, îl linişteşte şi nu va mai plânge". În consecinţă, RAC a decis că acest spot publicitar încalcă articolul 1.3 a) din Codul de Practică în Publicitate elaborat de RAC, potrivit căruia "Comunicarea trebuie să evite orice afirmaţie sau reprezentare care ar putea înşela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare, în special în ceea ce priveşte: a) caracteristicile sau efectele unui produs, cum ar fi: natura sa, compoziţia, metoda şi data fabricaţiei, modul de execuţie, domeniul de utilizare, eficienţa şi performanţa, cantitatea, originea geografică sau comercială, disponibilitatea, destinaţia, parametrii tehnico-funcţionali, rezultatele aşteptate ca urmare a utilizării acestuia ori rezultatele şi caracteristicile esenţiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra sa, dacă produsul corespunde scopului său etc.".

De asemenea. potrivit RAC, afirmaţia "Un test simplu ne arată cum Zertifikat Plus (...) distruge 99,9% din microbii din casă în primele 24 de ore" nu poate fi susţinută, întrucât efectul biocid a fost probat numai pentru Staphylococcus aureus şi Escherichia coli, fapt ce încalcă articolul 5.1 din Codul de Practică în Publicitate, potrivit căruia "Anunţătorul trebuie să fie în măsură să probeze veridicitatea datelor, descrierilor, afirmaţiilor, ilustrărilor şi testimonialelor folosite în comunicare. Probele trebuie să fie actuale, relevante şi documentate".

Totodată, Comitetul Etic al RAC a recomandat revizuirea spotului publicitar şi eliminarea deficienţelor constatate.

Analizând punctul de vedere al RAC, CNA a decis să aplice o decizie de intrare în legalitate a spotului publicitar Kober Zertifikat Plus, în ambele variante, fapt care presupune că respectivele clipuri nu mai pot fi difuzate până nu vor fi modificate astfel încât să respecte prevederile legislaţiei auduovizuale.

Decizia CNA a fost luată în baza articolului 93 din noul Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit căruia "Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici