TIFF 2014: Debra Winger: Cred că ideea de celebritate reprezintă prăbuşirea unui artist

Actriţa americană Debra Winger, care va primi premiul pentru întreaga carieră la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), a declarat, sâmbătă, într-o conferinţă de presă, că ideea de celebritate reprezintă "decăderea, prăbuşirea unui artist".

127 afișări
Imaginea articolului TIFF 2014: Debra Winger: Cred că ideea de celebritate reprezintă prăbuşirea unui artist

TIFF 2014: Debra Winger: Cred că ideea de celebritate reprezintă prăbuşirea unui artist (Imagine: Dan Tautan/Mediafax Foto)

Actriţa americană Debra Winger va fi distinsă cu premiul pentru întreaga carieră/ Lifetime Achievement Award, la ediţia din acest an a TIFF, acelaşi trofeu urmând să îi fie oferit şi cineastului polonez Krzysztof Zanussi.

"Îmi place întreg festivalul (Festivalul Internaţional de Film Transilvania, n.r.). (...) Este un festival al celor care merg la festival, al spectatorilor şi în prima oră după sosirea mea aici am întâlnit foarte mulţi oameni de la alte festivaluri, iar dacă alte persoane de la alte festivaluri vin la acest festival este un semn foarte bun, înseamnă că este foarte bine. Felicitări!", a declarat actriţa, în conferinţa de presă, susţinută la Cluj-Napoca.

Întrebată dacă a văzut un film românesc şi ce părere are despre Noul Val al cinematografiei române, Debra Winger a precizat că nu a avut timp din cauza scurtării vizitei sale la Cluj. "Mi s-a promis că o plec acasă cu nişte DVD-uri şi o să vă scriu o scrisoare după ce voi vedea aceste filme. Am văzut doar scurtmetrajul de aseară din Piaţa Unirii ("Să mori de dragoste rănită", de Iulia Rugină, n.r.) şi am văzut un film maghiar", a mai spus actriţa.

În ceea ce priveşte Depozitul de Filme pe care l-a vizitat în Cluj, actriţa a precizat că imaginile sunt şocante. "Am făcut câteva poze pentru fiul meu, iar pentru cei care îşi amintesc încă de peliculă, locul acela este o metaforă. Îmi aminteşte de o poveste când filmam în «Cerul ocrotitor» în 1990, când Bertolucci (Bernardo, n.r.) s-a apucat de montaj la Londra, în acel moment se întâmpla o revoluţie în tehnologie şi era primul moment în care nu mai aveai nevoie de banda de celuloid în camera de montaj şi toată lumea era destul de nervoasă pentru că lui îi era greu să accepte această modalitate de lucru. În colţul camerei era doar un mic coş pentru peliculă cu câteva capete de film. De asemenea, mi-a amintit de faptul că toată lumea poate face filme pentru că au evoluat atât de mult aparatele de filmat, dar trebuie să ne amintim şi de ceea ce s-a pierdut", a mai spus Winger.

Totodată, aceasta şi-a amintit că unul dintre regizorii cu care a lucrat i-a spus că "unele dintre cele mai bune tăieturi de montaj se fac din întâmplare, atunci când derulezi filmul înapoi". "Acestea sunt gândurile care mi-au venit în minte la Depozitul de Filme şi cred că este un proiect extraordinar şi sper să mă întorc şi să-l văd finalizat", a completat aceasta.

Pe de altă parte, Debra Winger a declarat că a acceptat foarte greu ideea de vedetă. "Niciodată nu m-am simţit vedetă, nu am urmărit să devin un star şi nu am trăit niciodată această experienţă. Cred că ideea de celebritate este decăderea, prăbuşirea unui artist. (...) Când lumea mă întreabă «dumneavoastră chiar sunteţi Debra Winger, acea Debra Winger», mă uit în permisul de conducere şi nu scrie acea Debra Winger, ci pur şi simplu Debra Winger", a mai spus actriţa.

"Normal că trebuie să spui «nu» unor oferte pentru că spui «da» altora. Uitaţi-vă la anii în care am făcut filmele pe care le-am făcut, toate lucrurile acelea care se spun despre mine în perioadele acelea nu pot fi adevărate pentru că nu se pot face două lucruri deodată. Iar sentimentul meu atunci când cineva îmi pune această întrebare înseamnă că nu le place ceea ce am făcut, acele proiecte la care am spus «da»", a răspuns acesta, întrebată fiind de ce a refuzat foarte multe roluri.

Pe de altă parte, Debra Winger a spus că este un sâmbure de adevăr în această poveste, afirmând că a refuzat proiectele care i se păreau că vorbesc despre lucruri despre care vorbise deja. "Dorinţa mea era să mă îndrept spre ceva nou, nu înspre ceva deja trăit", a completat aceasta.

"Viaţa mea şi munca mea sunt acelaşi lucru. Nu ai prea mult timp. Am foarte multe de făcut, am şi o familie de îngrijit, am proiecte de artă, cursuri pe care le predau şi atunci când accept un rol vreau să fiu acolo total", a mai spus actriţa.

Întrebată de ce este fascinată lumea de film, Debra Winger a afirmat că "este forma de artă cea mai aproape de visare". "Şi pentru că asta este ceva ce ni se întâmplă în fiecare noapte, fie că ne amintim, fie că nu, este ceea ce exprimă cel mai mult experienţele noastre ca fiinţe umane", a mai spus aceasta.

În privinţa premiului pentru întreaga carieră pe care îl va primi la Festivalul Internaţional de Film Transilvania, aceasta a afirmat că "este un fel de superstiţie să nu primească premii". "Cred că este primul pe care îl accept şi probabil că mă voi preface după aceea că nu l-am primit", a spus actriţa.

Debra Winger a fost una dintre cele mai senzuale, talentate şi temperamentale actriţe americane lansate la sfârşitul anilor '70. Crescută într-o comunitate de evrei ortodocşi, Debra Winger şi-a schimbat cursul vieţii după un accident cerebral suferit la 17 ani, revenindu-şi spectaculos din paralizie şi orbire, după un an. Recunoaşterea a venit la scurt timp după mutarea la Los Angeles, debutând în filmul de sexploitation "Slumber Party '57" (1976), iar în 1980 a primit două nominalizări la Globul de Aur şi una la BAFTA, cu rolul din "Urban Cowboy", partener de ecran fiindu-i John Travolta.

Ea a devenit celebră cu "Ofiţer şi gentleman/ An Officer and a Gentleman", o poveste de dragoste cu Richard Gere, pentru care a obţinut prima nominalizare la Oscar şi a treia la Globul de Aur.

Filmul a avut parte de o proiecţie de gală în onoarea ei, la TIFF, alături de "Cerul ocrotitor/ The Sheltering Sky" (1990), drama despre un cuplu care pleacă în Africa în speranţa că-şi va reaprinde dragostea, regizată de Bernardo Bertolucci, cu John Malkovich în rolul central masculin.

Celebru rămâne şi rolul din "Vorbe de alint / Terms of Endearment" (1983), în care Debra Winger îi dă replica lui Shirley MacLane, într-o dramedie despre relaţia mamă-fiică. Prestaţia i-a fost răsplătită cu o nominalizare la Oscar şi una la Globul de Aur. Remarcabilă este şi performanţa ei în "Shadowlands" (1993, Richard Attenborough), alături de Anthony Hopkins, şi "A Dangerous Woman" (1993), o dramă intensă cu Gabriel Byrne, care i-a adus o nouă nominalizare la Globul de Aur.

În 1995, Debra Winger a decis să ia o pauză în actorie şi a revenit abia în 2001, anul în care a fost lansat documentarul "Searching for Debra Winger". În această perioadă, a jucat în teatru şi a predat la Harvard, printre altele. Din 2001 încoace, a devenit producător, a publicat o carte de memorii, intitulată "Undiscovered", şi a jucat în serialele "Dawn Anna" (pentru care a fost nominalizată la Emmy) şi "In Treatment", precum şi în comedia "Rachel Getting Married", care i-a adus noi premii de interpretare.

Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj-Napoca se desfăşoară în perioada 30 mai - 8 iunie şi este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Film şi Cultură Urbană. TIFF Bucureşti va avea loc între 10 şi 19 iunie, iar TIFF Sibiu, între 25 şi 29 iunie.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici